شیراز؛

رشد 60 درصدی تولید پیله تر کرم ابریشم در فارس

فارس با تولید یک هزار و 350 کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم در امسال با رشد 60 درصدی روبرو بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ کرم ابریشم از آنجا اهمیت دارد که الیاف گران بهایی به نام ابریشم از مایع دهان خود تولید می‌کند، الیافی که در واقع حاصل تنیدن پیله در مراحل دگر دیسی کرم ابریشم است.

ایران به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وجود درختان توت هر ساله در تولید پیله روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

جعفر ستوده مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه امسال در استان فارس 57 جعبه تخم نوغان بین 33 نوغاندار توزیع شده که ماحصل آن تولید یک هزار و 350 کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم بوده است افزود: پارسال 37 جعبه تخم نوغان بین 28 نوغاندار توزیع شده که 850 کیلوگرم پیله تر کرم ابریشم تولید شده است.

وی ادامه داد: تولید پیله تر کرم ابریشم امسال نسبت به پارسال رشد 60 درصدی داشته است.

این مسوول با بیان اینکه پیله های تولیدی و جمع آوری شده پس از نخ کشی در صنعت فرش و حریر بافی بکار برده می شود افزود: در این زمینه هیچگونه وابستگی به خارج از کشور نداریم.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی فارس می گوید: پیله های تر ابریشم پس از تولید به استانهای پرورش دهنده و تولیدکننده این کرم برای عمل آوری ارسال می شود.

ستوده با اشاره به اینکه اشتغالزایی در نوغانداری به صورت فصلی و بین 2 تا 3 ماه تولید پیله در فصل بهار است ادامه داد: در این مدت 20 تا 30 نفر به این کار اشتغال دارند.

وی بیان کرد: متقاضیان پیله تر کرم ابریشم باید درخواستهای خود را برای خرید تخم نوغان در شهرستانها، به جهاد کشاورزی شهرستانها یا در مرکز استان، به مدیریت طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم ارائه دهند تا تخم نوغان مورد نیازشان تامین شود.

این مسوول افزود: در مناطقی که برای کاشت توت مستعد است و منبع تغذیه نوغان محسوب می شود پرورش نوغان صورت می گیرد.

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس با توجه به تنوع آب و هوایی جزو استانهای مروج پیله تر کرم ابریشم است.

ستوده ادامه داد: استانهای گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی و خراسان از جمله بزرگترین پرورش دهندگان پیله تر کرم ابریشم در کشور هستند.

انتهای پیام/ش


برچسب ها: رشد ، تولید ، پیله ، ابریشم ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.