داورپور:

برخی از مسئولان ورزشی فقط شعار می‌دهند/ماهی فقط باید یک بار از آب گرفته شود

مسئول انجمن ماهیگیری گفت: بعضی از مسئولان ورزش همگان حرف حرف بدون عمل می‌زنند و به پیشرفت ورزش ماهیگیری توجه زیادی نشان نمی‌دهند.

حسن داور پور در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران بیان کرد: مسئولان ورزشی دائم شعارشان این است که ورزش همگانی باید پیشرفت وترقی کند ولی علیرغم این شعار توجه زیادی به این ورزش نشان نداده و بودجه کافی اختصاص نمی‌دهند.

وی در ادامه افزود: هدف ما از ورزش ماهیگیری به طور  خاصی تجارت، ارتزاق نیست بلکه فقط و فقط هدف ما ورزش ماهیگیری بدون آسیب رساندن به محیط زیست و زندگی و آبزیان است.

وی همچنین افزود: ما با برگزاری مسابقات متعدد علاقمندان به این ورزش را گردهم می‌آوریم که ماهی صید کنند و رکورد زده و عکس بگیرند اما در آخر ماهی را دوباره به محل اصلی زندگیشان برگردانند و شعار ما این است ماهی یک بار باید از‌ آب گرفته شود.

وی تصریح کرد: این ورزش به طور حرفه‌ای و عمل 9 سالست که فعالیتش را آغاز کرده و هم کلاس و هم جشنواره برگزار می‌کنیم و امیدواریم که برای پیشرفت این ورزش بتوانیم مراکز بین‌المللی و خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم علم ماهیگیری را به روز کنیم. ورزش ماهیگیری سالیان طولانی است که در تمام کشورهای پیشرفته وجود دارد و مسابقاتی هم اجرا می‌کنند و موظف است که این روش را بوی ساز کنیم و تقریبا 95 درصد روش ورزش ماهیگیری و کلاس‌ها و مسابقات آن در تمام این کشورها و ما یکی است.

مسئول انجمن ورزشهای ماهیگیری اذعان کرد: در مناطق آبی کشورمان گونه‌هایی نادر از ماهی های بی‌نظیر داریم که این گونه‌ها در ایران و یکی 2 کشور همسایه وجود دارد و دو نوع رویداد ورزش همگانی داریم. یکی از جشنواره‌ای است که در این ورزش برقرار می‌گردد که کاملا خانوادگی است و با کمترین قانونمندی برگزار شده و خانواده ها هم آموزش‌های تئوری را به عمل تبدیل کرده و آموزش عملی را به نمایش می‌گذارند و ماهی صید می‌کنند و هم تفریح می‌کنند با وسیله ماهیگیری فقط قلاب می‌باشد.

وی همچنین بیان کرد: این مسابقات به مناسبت‌های خاص مثل هفته المپیک به طور همزمان بین تمام استان‌ها در مکان خاصی برگزار می‌گردد که در این مودر به لطف رئیس فدراسیون خیلی موفق بودیم. مسابقه نوع دوم مسابقه حرفه‌ای ماهیگیری است که با وسیله طمعه الگو خاص و قانون شدید برگزار می‌شود که ماهی می‌گیرند و دوباره مسابقه به طور کامل حذف می‌گردد.

وی در ادامه افزود: در پایان این مسابقه شاید به نفر برنده اجازه داده شود ماهی صید شده را استفاده کند و جایزه‌اش قلاب طلایی است که از لحاظ مالی ارزش آنها بسیار بیشتر از سکه طلا است.

داور پور در ادامه بیان کرد: کمیته‌ها و انجمن های ماهیگیری که ستون‌های این رشته به حساب می‌آیند همه سال‌ها به دستورات و عملکرد مدنظرمان و پیشنهادهایی را به آنها ابلاغ می‌کنیم و همه ساله با توجه به روز زمین پاک که 2 اردیبهشت است سال ماهیگیری به حساب می‌آورین و با تمیز کردن مناطق ماهیگیری به همکاری ارگانهای دولتی اقدام به پاکسازی این مناطق می‌کنیم.

مسئول انجمن ماهیگیری گفت: از لحاظ اختصاص بودجه به انجمن‌ها تبعیض قائل نمی‌شوند فقط به انجمن‌هایی که عملکرد ضعیفی از خود نشان داده‌اند بودجه ضعیف اختصاص می‌دهند اما برای رشد و بهبود روند کیفی باید در سیستم مدیریتی این انجمن‌ها تغییراتی صورت پذیرد که یک نیروی تازه نفس وارد این انجمن‌ها شده و خون تازه‌ای در رگها دمیده شود و باید برنامه ریزی صورت پذیرد.  

وی همچنین گفت: چند نفر از روسای فدراسیون علاقمندند که به انجمن‌ها مساعدت لازم را ارائه دهند ولی کسانی که باید از فدراسیون حمایت کنند توجه لازم را ارائه نمی‌دهند. در حقیقت از حمایت ورزش همگانی صحبت می‌کنند اما در عمل توجهی دیده نمی‌شود. هر ورزشی که وارد کشور می شود بودجه ناچیزی به آن اختصاص می‌یابد.  

حسن دارپور تصریح کرد: ما چند نوع ورزش ماهیگیری داریم. پرتاب ورزشی که به آب و ماهی نیاز ندارد و فقط طعمه و سرب پرتاب می شود و به ماهیگیری در آب شیرین، ماهیگیری در آب شور، ماهیگیری با حشرات مصنوعی دست ساخت، تنوع ماهیگیری در کشورمان به طور غیر قابل تصوری وجود دارد اما به نسبت معکوس به طرز قابل قابل تصوری بی توجهی و رسیدگی وجود دارد. مصمم هستیم که با جمع کردن نخبگان از دیدگاه‌ها و تجربیات آنها در این زمینه را در یک کتاب گردآوری کنیم و به فدراسیون ورزش همگانی ارائه دهیم.

مسئول انجمن ماهیگیری بیان کرد: ما باید از کشورهایی که پیشرفت ما را تضمین می‌کنند مربی بیاوریم و آموزش دهیم و در سمینارهایی که در این رشته برگزار می‌گردد کرسی و سخنگو داشته باشیم. این ورزش بقدری جذاب است که به طور غیر قابل وصفی علاقمندان زیادی را به خود اختصاص داده که مسابقاتی در این رشته در گنبد کاووس و شهرستان گلستان برگزار شد که شرکت کنندگان هزینه زیادی تقبل می‌کنند و شاید هم چیزی نصیبمان نشود اما تا آخر مسابقه هم می مانند چون این ورزش نیاز به صبر و حوصله دارد.

وی همچنین افزود: ما باید شرایط عملی توریست ماهیگیری را به طور عملی اجرا کنیم چون بعضی از کشورها ایران را کشوری تروریست می‌شناسند و باید از کشورهای دیگر 2 یا 3 نفر را دعوت کنیم که امکانات به آنها دهیم و این افراد می‌توانند نقش سفیران صلح و دوستی را بازی کنند و باید بفهمانیم کشورمان از هر نظر اهمیت دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رئیس فدراسیون به طور مداوم جلسه برگزار می‌کند و به مشکلات ما رسیدگی کرده و در حد توانایی آنها را برطرف می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار