سازمان ملل باردیگر بر«خلیج‌فارس»تاکیدکرد

خلیج فارس جدا از ارزش و قدمت تاریخی، ناحیه‌ای استراتژیک در خاورمیانه به حساب می‌آید. با توجه به سواستفاده‌های اخیر کشورهای عربی، کارشناسان مرکز مطالعات خلیج فارس مکاتبه‌ای را با سازمان ملل انجام داده‌اند تا در مورد نام این خلیج شفاف‌سازی رسمی صورت پذیرد. سازمان دریانوردی بین‌المللی در نامه‌ای به درخواست پژوهشگران ایرانی پاسخ داده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پس از جنجال‌های فراوانی که بر سر نام اصلی خلیج فارس صورت گرفت،‌ سازمان دریانوردی بین‌المللی وابسته به سازمان ملل در پاسخ به نامه کارشناسان مرکز مطالعات خلیج فارس تصریح کرده که نام این منطقه «خلیج فارس» است و در پیوست این نامه آخرین دستورالعمل سازمان ملل را هم آورده است.

خلیج فارس یکی از مناطق ویژه جغرافیایی جهان است که نه‌تنها با تار و پود چندین هزار ساله تاریخ و تمدن سرزمین ایران گره خورده، بلکه مرکز تامین انرژی دنیا و اساسا یک منطقه ژئواکونومیک حساس به‌شمار می‌آید. لیکن با توجه به پروژه نژادپرستانه ایران‌زدایی از خلیج فارس و جعل نام این حوزه راهبردی توسط شیخ‌نشین‌های عربی، کارشناسان مرکز مطالعات خلیج فارس با بخش دریانوردی سازمان ملل متحد مکاتبه کرده و درباره این تحریف نام غیراخلاقی در برخی از زیرمجموعه‌های کشتیرانی و دریانوردی کشورهای مختلف، توضیحاتی ارایه کردند و درخواست اعلام نظر این مرجع عالی‌رتبه جهانی در رابطه با نام خلیج فارس شدند.

سازمان دریانوردی ملل متحد از سال ۱۹۵۸ در جامعه بین‌المللی شروع به کار کرده است. هدف سازمان بین‌المللی دریانوردی تسهیل همکاری‌های دریایی، مبادله اطلاعات میان کشورهای عضو و تعیین‌کننده عالی‌ترین معیارهای دریایی در جهان است، لذا از اهمیت ویژه‌ای در سطح جهان بر خوردار است و نظرات این سازمان، تعیین‌کننده زیرمجموعه‌های کشتیرانی در سایر کشورها به‌شمار می‌رود.

خانم «اندرا گارسیا»، متخصص امور بین‌الملل دریانوردی و کشتیرانی سازمان ملل متحد در پاسخ به نامه ارسالی ازسوی دکتر عباس مجتهدی از مرکز مطالعات خلیج فارس، ضمن تشکر و تایید نظرات مرکز مطالعات خلیج فارس، تاکید کرد: معیار سازمان بین‌المللی کشتیرانی و دریانوردی ملل متحد فقط نام خلیج‌فارس است و استفاده از هر نام دیگری غیرقانونی است، زیرا مرجع ما نامه شماره ST/CS/SER.A/29/Rev.1. of 14 May 1999 سازمان ملل متحد است که از آن تبعیت می‌کنیم.

سازمان بین‌المللی دریانوردی در این نامه به وضوح هر نام دیگری غیر از خلیج فارس را ممنوع اعلام کرده است.

متن نامه به شرح زیر است:

« جناب مجتهدی

(مشاور ارشد مدیرعامل) مرکز مطالعات خلیج‌فارس

بابت نامه‌ای که 28 دسامبر 2014 با مضمون درخواست از دبیرکل برای استفاده از اصطلاح «خلیج فارس» نوشتید، سپاسگزاریم. ما برای ارسال نسخه کپی از کاری که برای گروه کارشناسان عناوین جغرافیایی سازمان ملل آماده کرده بودید، از شما متشکریم.

همان‌طور که می‌دانید، ‌سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) آژانسی تخصصی وابسته به سازمان ملل است و به همین دلیل در مورد ارجاع دادن کتبی یا شفاهی به نام کشورها، مناطق، قلمروها، آب‌ها و دیگر نواحی از واژگان سازمان ملل پیروی می‌کند. تا آنجا که ما اطلاع داریم، دستورالعمل ویراستاری کنونی دبیرکل سازمان ملل درباره اصطلاح خلیج فارس در 14 می 1999 به شرح زیر است:

استفاده از اصطلاح «خلیج فارس»، «خلیج» و «شط‌ العرب»

1. اصطلاح «خلیج فارس» در مدارک، نشریات و بیانیه‌های دبیرخانه سازمان ملل به عنوان نام جغرافیایی استاندارد برای منطقه دریایی بین شبه‌جزیره عربستان و جمهوری اسلامی ایران به کار می‌رود. اصطلاح کامل «خلیج فارس» همیشه زمانی که در متون به این منطقه آبی اشاره می‌شود و در صورت لزوم برای تکرار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

2. اصطلاح «خلیج» در مدارک، نشریات و بیانیه‌های صادر شده از سوی دبیرخانه سازمان ملل استفاده می‌شود تا به مناطق همسایه این ناحیه دریایی در یک پاراگراف و یا به شرایط اطراف این منطقه آبی اشاره شود. اصطلاحات «منطقه خلیج»، «ناحیه خلیج» و «دولت‌های خلیجی» نمونه‌های این مورد هستند.

3. در مدارک خلاصه‌شده و دقیق، وقتی نقل‌قولی از یک مقام ذکر شده یا اظهارات یک کشور منتشر می‌شود و همچنین زمانی که نتیجه مشورت اعضای سازمان ملل اعلام می‌شود، دبیرخانه بدون هیچ تغییری واژگانی را که گوینده، دولت یا عضو شورا به کار برده، منتقل می‌کند.

4. در صورت وجود تردید، از کارمندان خواسته می‌شود با بخش کنترل ویراستاری تماس بگیرند تا پس از رایزنی دقیق، اقدام شود.

5. دستورالعمل کنونی جایگزین بیانیه فوق، اصلاحات 1 و ضمائم 1 و 2 می‌شود، مگر این که از اصطلاح «شط‌العرب» استفاده شود.

با احترامات فراوان»

منبع: ایسنا
برچسب ها: سازمان ، ملل ، خلیج فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار