هر آنچه لازمه دانستن درباره بیماری پولیپ است

پولیپ (Polyp) بصورت رشد غیرطبیعی توده‌های خوش خیم در جدار اعضای بدن تعریف می‌شود مانند پولیپ روده، معده، بینی و پولیپ رحم. پولیپ سرطان نیست ولی می‌تواند منشا آن باشد.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛منشا اولیه پولیپ غشای مخاطی است که با یک ساقه به بافت اصلی متصل است.
 
پولیپ روده بزرگ معمولاً بعد از سن ۵۰ سالگی شایع است. به‌نظر می‌رسد که در صورت وجود پولیپ‌های متعدد شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش می‌یابد.
 
پولیپ بینی اغلب به دنبال حساسیتهای مزمن و در دوران نوجوانی یا جوانی ایجاد می‌شود و در صورت ایجاد مشکلات تنفسی باید جراحی شود.

پولیپ‌ها از پوشش داخلی روده بزرگ منشأ می ‌گیرند. معمولا هیچ علامتی ندارند و اغلب به‌ طور تصادفی کشف می ‌شوند. به‌ عنوان مثال در خلال یک آزمایش غربالگری جهت کشف سرطان روده بزرگ یا در طی‌ آزمایشی که به منظور دیگری انجام شده است. از آنجا که این پولیپ‌ ها در صورت عدم درمان ممکن است به سرطان تبدیل شوند لذا باید آن ها را خارج کرد.

 همان‌ طور که گفته شد پولیپ ‌ها علایم خاصی ندارند اما گاهی اوقات می ‌توان از تغییر در اجابت مزاج، وجود خون در مدفوع (غیرقابل رویت) و ترشحات مخاطی از مقعد به وجود پولیپ شک کرد. البته پولیپ ‌های روده بزرگ انواع و اقسامی دارند که در زیر درباره آن ها توضیح داده خواهد شد.

شایع ‌ترین نوع پولیپ ‌ها، پولیپ ‌های هیپرپلاستیک هستند. آنها معمولا قطری حدود 5 میلی‌ متر دارند. این پولیپ‌ های ظریف معمولا برای سلامتی مضر نیستند اما اگر قطرشان بیش از یک سانتی‌ متر شود باید خارج شده و از نظر سرطانی یا پیش‌سرطانی بودن بررسی شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار