قزوین؛

خوراکی های فصل زمستان

یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه خاکشیر صدا را صاف و رسا می‎کند، تدابیر رفع گرفتگی صدا را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛غلامرضا کردافشاری درباره رفع گرفتگی صدا گفت: افرادی که صدایشان گرفته است باید بدن خودشان را گرم نگه دارند.

به گفته وی این افراد سینوس‎ها و پیشانی خود را با روغن زیتون, بابونه و کنجد روغن مالی کنند که این کار به بهبودی آنها کمک می‎کند.
وی تاکید کرد: این افراد از مصرف غذاهای نفاخ مانند حبوبات پرهیز کنند حتی توصیه می شود پرتقال و نارنگی در این فصل مصرف نشود.

این متخصص طب سنتی افزود: همچنین توصیه می‎شود غذای چرب ، آب یخ ، ترشی و غذاهای آماده مصرف نکنند. آب جوش و عسل با چند قطره لیمو ترش مصرف کنند که به بهبودی صدایشان کمک می‎کند.

کردافشاری افزود: غذاهای چرب ،تند ، شور و غذاهای غلیظ مثل ماکارونی و الویه ، سالاد و ماست را نخورند. غذاهای بخارانگیز و بخار دار مثل شاهی ، تره و ترب را هم پرهیز کنند؛ موادغذایی بخار دار مانند سیر و پیاز در این مدت مصرف نکنند.

وی ادامه داد: غذاهای خمیری مانند پیتزا و لازانیا و ماکارونی مصرف نکنند و در این مدت از غذاهای ساده مانند حریره بادام, سوپ‎های ساده و آش‎های ساده مصرف کنند.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: روغن مالی روی حنجره با روغن بابونه و شوید که روغن‎های محلل, تحلیل برنده و نرم کننده هستند می‎توانند از روغن زیتون و کنجد هم در این ناحیه استفاده کنند. مرتب روزی 7 یا 8 با ر روغن مالی کنند که حنجره آماده, نرم و گرم و پرتوان پر طنین باشد.

کردافشاری افزود: خاکشیر هم صدا را صاف می‎کند و خون را پاکسازی کرده و خوردن خاکشیر با شیر مفید است چرا که صدا را نیکو و صاف می‎کند.

 در زمستان کامکوات بخورید

زمستان که از راه میرسد، سروکله میوههایی از خانواده مرکبات در تمام میوه فروشیها پیدا میشود اما در این میان کامکوات با وجود خاصیت زیادی که دارد،نتوانسته طرفداری پیدا کند.

این میوه که با پوست مصرف میشود از سایر اعضاء خانوادهی مرکبات بهتر است .پوسته ی آن دارای روغنهای ضروری مورد نیاز بدن، آنتی اکسیدان و فیبر است. 100 گرم از این میوه 17 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه ی بدن ما را تأمین میکند. به علاوه با خوردن این میوه مقدار قابل توجهی تانن، پکتین، همی سلولز و دیگر پلیساکاریدهای غیر نشاسته ای وارد بدن ما میشود.

با مصرف این میوه به صورت تازه، ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند کاروتنها، لوتئین، زاگزانتین و تاننها دریافت میشود. ترکیبات روغنی بسیار مفیدی که در پوست این میوه وجود دارد عبارت است از لیمونن، پینن، برگاموتن، کاریفیلن، هومولن و مورولن.

به علاوه این میوه دارای ویتامینهای آنتی اکسیدانی چون ویتامین A ، C و E است. وجود تمامی این ترکیبات آنتیاکسیدان در این میوهی جالب موجب شده که مصرف تازه آن بتواند به راحتی ترکیبات اکسیدانی را از بدن ما جمعآوری کرده در نتیجه از بروز سرطان، دیابت، عفونت و بیماریهای دژنراتیو بکاهد.

این میوه نیز مانند پرتقال دارای ویتامین C به مقدار زیاد است. کامکوات دارای مقدار قابل توجهی از ویتامینهای خانوادهی B مانند تیامین(B1)، نیاسین (B3)، پیریدوکسین (B6)، فولات و اسید پانتوتنیک است.

این ویتامینها به عنوان کوفاکتور فرآیندهای متابولیسم کربوهیدرات، پروتئین و چربی در بدن فعالیت میکنند. این میوه علاوه بر ویتامین فراوان دارای برخی از املاح مانند کلسیم، مس، پتاسیم، منگنز، آهن، سلنیوم و روی است.. 100 گرم از نوع خشک شدهی این میوه دارای 640 میلی گرم پتاسیم، 162 میلی گرم کلسیم و 03/2 میلی گرم آهن است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.