"اشتون کارتر": ایران تهدیدی برای منطقه است

"اشتون کارتر"نامزد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تصدی وزارت دفاع این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد "کاغذ بازی" هایی را که باعث کند شدن ارسال تسلیحات به اردن می شود، از بین خواهد برد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز؛ "اشتون کارتر" نامزد تصدی وزارت دفاع آمریکا در این باره خطاب به "کمیته نیروهای مسلح سنا" اعلام کرد این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که اردن، به تسلیحات مورد نیاز دست پیدا کند. 

 وی افزود تمام تلاش های خود را به کار خواهد بست تا در نشست با اعضای این کمیته، به نگرانی های عبد الله پادشاه اردن بپردازد. این نشست قرار است روز سه شنبه آینده برگزار شود.
کارتر در این باره گفت: ما به شرکای میدانی نیاز داریم تا بتوانیم داعش را شکست دهیم. اردن نیز برای مبارزه با این دشمن وحشی و کثیف، به کمک نیاز دارد.

کارتر این سخنان را پس از آن اعلام کرد که ستیزه جویان داعش، یک خلبان اردنی را که به اسارت گرفته بودند آزاد کردند.

مقامات اردن روز چهارشنبه اعلام کردند تلاش های خود را با هدف "تضعیف و سرانجام نابودی" داعش تشدید خواهند کرد. اشتون کارتر در اظهاراتی تکراری مدعی شد ایران تهدید خطرناکی برای منطقه است.


ایران

اشتون کارتر که برای پاسخ به سوالات نمایندگان، درکنگره حاضر شده بود ایران و داعش را دو تهدید منطقه ای برشمرد و گفت باید آنها را مهار کرد وی افزود تصور اینکه ایران به سلاح هسته ای برسد واقعا هولناک است لزومی هم ندارد اسرائیلی یا آمریکایی باشید تا این مسئله را متوجه شوید او گفت پای سیاست کنونی دولت در قبال پرونده هسته ای ایران ایستاده و از آن دفاع می کند و در این باره گفت مذاکراتی که تا کنون در جریان بوده برای این  است که اطمینان حاصل شود ایران به سلاح هسته ای دسترسی ندارد.
ارتش آمریکا

کارتر در نشست استماع کنگره آمریکا درباره تحولات اوکراین گفت: باید به اوکراین کمک کنیم تا بتواند به عنوان یک کشور مستقل فعالیت کند. دولت اوکراین تلاش می کند به جایگاهی در اروپا برسد و ما باید از دولت اوکراین حمایت کنیم.


ارتش آمریکا
کارتر در نشست استماع کنگره آمریکا در پاسخ به پرسش سناتور گیلبرند که پرسید که نظر شما درباره تجاوز جنسی در ارتش آمریکا چیست، در سال گذشته بیست هزار مورد تجاوز جنسی در ارتش آمریکا رخ داده که بسیار نگران کننده است، آیا این سطح از تجاوزات جنسی در ارتش آمریکا خارج از قاعده و ضابطه نیست، گفت: این مسئله باعث نگرانی است. تجاوزات جنسی در جامعه آمریکا گسترده است ولی در عرف نظامی بسیار بد است. مسئله اعتماد در ارتش از اهمیت زیادی برخوردار است. فردی که در داخل سنگر می نشیند باید به طرف مقابل خود در داخل سنگر اعتماد داشته باشد ولی تجاوزات جنسی علیه این اعتماد است. شمار زیادی از نظامیان آمریکایی در خارج از این کشور حضور دارند و نمی توان مسئله سلسله مراتب نظامی که از مهم ترین سنت های حرفه ای نظامی بوده را در وقوع این تجاوزات نظامی نادیده گرفت. ما باید از شر این تجاوزات جنسی رها شویم و بسیاری از اعضای این کمیته نیز با من در این زمینه هم نظرند. من به فشارهای خود در این مسئله ادامه می دهم. یکی از مشکلات دیگر در این زمینه درباره انتقام گرفتن فرماندهانی است که از زیردستان مورد تجاوز خود به دلیل بیان علنی این تجاوز انتقام می گیرند و این یک مشکل است و نمی توان این انتقام را پذیرفت و در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

 کارتر در پاسخ به پرسش سناتور گیلبرند که پرسید که آیا خود را به این مسئله متعهد می دانید که زنان کادر نیز در درگیری های نظامی حضور داشته باشند و یا در مسئله ترفیعات خود با مشکلی روبرو نشوند و در همه سمت های نظامی حضور یابند، گفت: من  از حضور زنان در همه پست های نظامی حمایت می کنم ولی باید شرایط را در نظر گرفت.

 وی در پاسخ به پرسش سناتور ارنست درباره وضع بودجه نیروهای ذخیره و گارد ملی آمریکا گفت: باید از مشارکت نیروهای گارد دخیره و گارد ملی آمریکا در ده سال گذشته قدردانی شود. مشارکت این نیروها در ارتش آمریکا نقش مهمی در نبردهای این کشور داشته است و به روشنی می توان مشارکت مثبت این نیروها را در سالهای گذشته مشاهده کرد. شکی در این نیست که تبعیضی که در تخصیص بودجه میان بخش های مختلف ارتش آمریکا وجود دارد تاثیرات منفی به همراه می آورد و متاسفانه نیروهای ذخیره همیشه با چنین تبعیضی روبرو می شوند که تاسف بار است.

استقرار نیروی زمینی در غرب آسیا
وی در پاسخ به پرسش سناتور گیلبرند که پرسید ما با تهدیدات مختلفی در جهان به ویژه در منطقه غرب آسیا روبرو هستیم و در سایه این تهدیدات، آیا می توان از استقرار نیروهای جدید سخن گفت و چگونه می توان به این تضمین رسید که نیروهای ذخیره و گارد ملی می توانند در حمایت از نظامیان ما در مناطق مختلف مشارکت داشته باشند، گفت: این مسئله بسیار مهم است. باید نیروی ذخیره آمریکا در آمادگی بالایی قرار داشته باشد تا بتواند در درگیری ها مشارکت داشته باشد. طبیعی است که تا زمانی که نیروها از آمادگی کاملی برخوردار باشند می توان این نیروها را به دل درگیری اعزام کرد تا ماموریت محوله را انجام دهند. من بر این باورم که باید نیروهای ذخیره و گارد ملی در بالاترین سطح آمادگی قرار داشته باشند تا بتوانند از عهده ماموریت محوله برآیند. این نیروها نقش مهمی در مقابله با حوادث فاجعه بار و بحران ها در کشور دارند و می توان این وضع را در سالهای گذشته مشاهده کرد. ما در عرصه نظامی و مشارکت آنان در نبردهای میدانی به حضور این نیروها به شدت نیاز داریم.

 اردن
 کارتر در پاسخ به پرسش سناتور دی وایس که پرسید که همه از حادثه کشته شدن خلبان اردنی اطلاع داریم، مسائلی درباره تسریع ارسال حمایت های تسلیحاتی آمریکا از اردن مطرح است، بروکراسی باعث به تعویق افتادن ارسال کمک های آمریکا به اردن شده است، اردنی ها درخواست ارسال جنگنده نکردند بلکه خواهان کارشناسان نظامی از ما هستند تا عملکرد ارتش اردن قوی تر شود، طبیعی است که ارتش اردن به تسلیحات پیشرفته ای نیاز داشته باشد، نظر شما در این زمینه چیست، گفت: من از ارسال نشدن این تسلیحات و تجهیزات به نیروهای اردنی متاسف هستم. متاسفانه این بروکراسی بر عملکرد نیروها تاثیر دارد و زمانی که در عراق و افغانستان حضور داشتم، مشکلات اجرای قراردادها بر عملکرد نیروها تاثیر داشت. باید مشکلات موجود در این بروکراسی وحشتناک برطرف باشد. من آمادگی کاملی دارم تا کمک های لجستیکی اردن با سرعت در اختیار این کشور قرار گیرد تا بتواند در نبرد علیه نیروهای دولت اسلامی استفاده کند.

 وی در پاسخ به پرسش سناتور سالیوان که پرسید که رئیس جمهور اوباما در سخنرانی وضع اتحاد خود گفت که پیشروی های داعش متوقف شده است، مخالف اقدامات روسیه در اوکراین هستیم و پیشرفت هایی در برنامه هسته ای ایران داشتیم، آیا با این اظهارات رئیس جمهور موافق هستید، گفت: در صورتی که من به عنوان وزیر دفاع انتخاب شوم با چالش های امنیتی روبرو خواهم شد که پیش از این در یک مدت طولانی با آن روبرو نبودیم. وظیفه من این است که از رئیس جمهور و آمریکا حمایت کنم تا از عهده این چالش برآید و به رئیس جمهور توصیه هایی برای حل این چالش ها ارائه می کنم.

اوکراین
وزیر دفاع جدید احتمالی آمریکا اعلام کرد با ارسال سلاح برای ارتش  اوکراین به منظور مقابله با گروههای جدایی طلب طرفدار روسیه موافق است.


 کارتر در پاسخ به سوال جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در خصوص امکان ارسال سلاحهای تدافعی به اوکراین به منظور کمک به ارتش این کشور در مقابله با گروههای جدایی طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین تاکید کرد:" من بسیار مایل هستم که در این مسیر گام بردارم چرا که معتقدم باید به اوکراینی ها در دفاع از کشورشان کمک کنیم". 

کارتر تصریح کرد:" در خصوص ماهیت این سلاح ها، در حال حاضر نمی توانم چیزی بگویم چرا که هنوز در این باره با مسئولان وزارت دفاع آمریکا و مقامات اوکراین گفتگو نکرده ام".

افغانستان
اَشتون کارتر در ادامه گفت:  یکی از برنامه های اصلی وی در طول ریاست بر وزارت دفاع آمریکا تلاش برای جلوگیری از ورود گروه تروریستی داعش به افغانستان خواهد بود.

وی  گفت در صورتی که شرایط خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فراهم نباشد طرح خروج را تغییر خواهد داد.

سوریه
کارتر وزیر پیشنهادی دفاع باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، مدعی شد:" راه حل بحران سوریه در نابودی داعش و فراهم کردن مقدمات سرنگونی بشار اسد نهفته است."


اوایل دسامبر رئیس جمهور آمریکا اشتون کارتر را به جای چاک هیگل به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا  منصوب کرد. انتصاب اش کارتر باید به تصویب سنای آمریکا برسد تا بتواند فعالیت خود را در سمت جدید اعلام کند. انتظار نمی رود که رای اعتماد به اش کارتر در سنای آمریکا با مشکل مواجه شود چرا که اکثریت جمهوری خواهان در کنگره آمریکا پیش از این اعلام کرده اند که انتصاب اش کارتر را در صدر وزارت دفاع اقدامی مناسب می دانند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار