امیرعبداللهیان در دیدار فیصل المقداد تاکید کرد

اهتمام جدی ایران برای حل مساله سوریه/ ضرورت توجه همه کشورها به ایده آشتی ملی

قائم مقام وزیرخارجه سوریه که برای رایزنی پیرامون تحولات سوریه به کشورمان سفر کرده است با معاون عربی و آفریقای وزیرامورخارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

اهتمام جدی ایران برای حل مساله سوریه/ ضرورت توجه همه کشورها به ایده آشتی ملی
به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، «فیصل المقداد»‌ قائم مقام وزیرخارجه سوریه که برای رایزنی پیرامون تحولات سوریه به کشورمان سفر کرده است با «حسین امیر عبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیرامورخارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان در اين ديدار مسأله سوریه را جزو اهتمامات جمهوری اسلامی ایران دانست و علت پایداری سوریه در خلال چهار سال بحران را ایستادگی و مقاومت سوریه ذکر کرد.

وی افزود: سوریه امروز به عنوان یک نماد در جهان اسلام و عرب در مقابله با تروريسم و افراط گرايي تبدیل شده است.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد:‌ آمریکا و غرب اکنون به این  جمع بندی رسيده‌اند که در هر روند سیاسی، برخورد واقع بينانه با حل سياسی در سوريه ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه باید دستاوردهای میدانی در مبارزه با تروريسم در سوريه را با ابتکارات سیاسی تثبيت کرد، ابتکار عمل مسکو برای برگزاری نشست تمهیدی گفتگوی فراگیر ملی را گامی متناسب با طرح چهار ماده‌ای ارائه شده از سوی وزيرخارجه ايران و در راستای حل سياسی بحران سوريه دانست و افزود: ایده آشتی ملی که از سوی رئیس جمهور سوریه مورد تاکید قرار گرفته است، نيز ایده واقع بینانه برای تحقق حل بحران است.

امیرعبداللهیان نامیدن سال 2015 از سوی مقامات سوریه به عنوان سال خروج از بحران و اخراج تروریست‌ها را رویکردی مهم و دارای تاثیر در داخل و خارج سوریه دانست و برنامه ريزی برای بازگشت آوارگان به كشور را مهم خواند.

وی با اشاره به اقدام آمریکا و برخی متحدانش برای آموزش و تسلیح معارضه به اصطلاح معتدل، بر ضرورت اقدام سازمان ملل برای جلوگیری از این مسأله كه تضعيف كننده راهكار سياسی و تقويت كننده تروريست‌هاست، تاکید کرد.

در ادامه فیصل المقداد قائم مقام وزير خارجه سوريه نيز در اين ديدار روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را فراتر از حد یک روابط راهبردی توصیف کرد و با تقدیر از حمایت‌های دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مواجهه با بحران تحمیلی، گفت: ملت و دولت سوریه از اینکه جمهوری اسلامی ایران درک درست و صحیح نسبت به تحولات سوریه از ابتدای بحران تاکنون داشته است تقدیر می‌کند.

وي تاکید کرد: ما به سوی پیروزی پیش می‌رویم و این پیروزی‌ها به دلیل حمایت‌های دوستان واقعی سوریه به خصوص جمهوری اسلامی ایران است.

فیصل المقداد اظهار داشت: بحران سوریه از همان ابتدا یک توطئه خارجی بود و دشمنان سعی کردند معارضه را مسلح کنند و با کشتن مردم به دنبال این بودند تا نظام سوریه و ارتش را متهم به کشتار و قتل مردم کنند.

وی نشست مسکو را رایزنی‌ها و مشورت‌های غیررسمی دانست و گفت: برگزاری چنین نشستی یک موفقیت برای روسیه بود و سوریه بر اساس تصمیم رئیس جمهور خود در این نشست شرکت کرد و تأکید دمشق این است که این گفتگوها به شکل گسترده تر و با حضور همه طیف‌های مردم سوریه برگزار شود و این در حالی است که دشمنان سوریه و کشورهای حامی گروه‌های معارضه، این گروه‌ها را به عدم توافق در مسکو ترغیب کردند.

فیل المقداد همچنین در ارتباط با طرح دمیستورا برای آتش بس در حلب و با اشاره به انعطاف و تعامل مثبت کشورش با این طرح گفت: مذاکراتی با معاون دمیستورا اخیرا در دمشق انجام شده که امیدواریم ملاحظات و درخواست‌های دولت سوریه در این طرح اعمال شود.

قائم مقام وزیر خارجه سوریه در عین حال تاکید کرد: طرح آموزش و تسلیح معارضه معتدل از سوی آمریکا در تناقض آشکار با طرح دمیستورا برای آتش بس در حلب است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار