در ارزیابی اخیر ستاد محیط زیست شهرداری اعلام شد:

کسب رتبه عالی ارزیابی زیست محیطی منطقه 18 در بین مناطق 22 گانه

علی محمد شاعری رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به همراه وحید نوروزی شهردار منطقه 18 و جمعی از مدیران شهری منطقه از پروژه ها و اقدامات زیست محیطی جنوب غرب تهران بازدید کردند .

کسب رتبه عالی ارزیابی زیست محیطی منطقه 18 در بین مناطق 22 گانه /شاعری :منطقه 18 به منطقه پایلوت طرح های زیست محیطی شهر تهران تبدیل می شودبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛به نقل از روابط عمومي منطقه 18، رييس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران باتاکید برعملکرد مثبت منطقه 18دراجرای طرح های زیست محیطی طی 10ماه گذشته،گفت : در صورت تداوم انجام اقدامات زيست محيطي توسط شهرداري منطقه 18 ، اين منطقه مي تواند منطقه پايلوت زيست محيطي شهر تهران شود.

علی محمد شاعری در جریان بازدید از اقدامات زیست محیطی منطقه 18 بر عملکرد مثبت منطقه در حوزه محیط زیست تاکید کرد و گفت : محیط زیست شهری پایه های اصلی توسعه پایدار شهرهاست لذا حفظ و حراست از محیط زیست شهری در اولویت نخست مدیریت شهری قرار دارد.

شاعري با تاكيد بر اينكه توسعه در شهرها بايد توسعه اي متوازن ، هماهنگ و با ارزیابی محیط زیست باشد تصريح كرد: اگر ديديم شهري محيط زيست خوبي دارد مي توانيم نتيجه بگيريم كه تعادل و هماهنگي بين اجزاي توسعه آن شهر برقرار است لذا اگر مي خواهيم شهرونداني متعادل داشته باشيم كه محرك توسعه باشند بايد شادابي و نشاط و سلامت آنها را تامين و تضمين كنيم.

وي با اشاره به اينكه هدف اصلي مديران شهري بهبود كيفيت زندگي شهروندان است تصریح کرد : اکنون آلودگی هوا ، آلودگی صوتی ، مدیریت پسماند و کاهش شدید تنوع زیستی از معضلات شهر تهران است و میبایست رفتار زيست محيطي شهروندان بهبود پيدا كند این در حالیست که شهرداري به تنهايي قادر به حل معضلات زيست محيطي شهر نيست و بايد شهروندان در اين عرصه گام برداشته و مشاركت كنند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد : شهرداري مناطق بايد تاكيد ويژه اي بر آموزش شهروندي داشته باشند چرا كه بدون آموزش نمي توان مسائل زيست محيطي را در شهر توسعه داد.

شاعری با تاكيد بر اينكه پايش محيط زيست در منطقه 18 به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است گفت" تمامي تصميمات شهري بايد بر اساس نتيجه اين پايش ها اتخاذ شود.اکنون منابع آلاینده بسیاری در منطقه 18 قرار دارند که میبایست با شناسایی منابع آلاینده و همکاری دستگاهای اجرایی در جهت ساماندهی و رفع آلایندگی واحد های آلاینده اقدام شود.

شاعري به آلودگي هواي شهر تهران اشاره كرد و گفت: تا كنون شهر تهران درسال جاري 100 روز هواي آلوده داشته و اين در حالي است كه استاندارد WHO يك روز ناسالم را مجاز مي داند.

احداث نخستین بوستان زیست محیطی پایتخت درجنوب غرب تهران 
در جریان بازدید و پایش نیم روزه منطقه 18 مقرر شد با توجه به ظرفیت انجام پروژه های زیست محیطی در این منطقه ، با تامین اعتبار از سوی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نخستین بوستان محیط زیست پایتخت  طی سال اینده در منطقه 18 احداث شود که در ساخت این بوستان تمامی ملاحضات زیست محیطی اعم از انتخاب گونه های گیاهی ،استفاده از انرژی های نو،آبیاری صحیح ،ایجاد فضاهای آموزشی و استفاده از المان های سازگار با محیط زیست لحاظ شود .

جمع آوری آبهای سطحی طی سه ماه آینده
اتوبوسهاي خط 10 بي آر تي به جنوبغرب تهران رسید 
وحيد نوروزي، شهردار منطقه 18 نيز در ادامه با اشاره به اقدامات زیست محیطی انجام شده در سطح منطقه طی یکسال گذشته تصریح کرد : در یک سال اخیر با شناسایی منابع آلاینده منطقه و جمع اوری واحدهای آلاینده ،افزایش سرانه فضای سبز ،گامی موثر در جهت کاهش آلایندههای زیست محیطی برداشته ایم بطور مثال سال گذشته همزمان با هفته هوای پاک کارخانه ریخته گری  ایرفو با قدمتی بالغ بر 50 سال و درقلب بافت مسکونی فعالیت میکرد به خارج از شهر منتقل شد .

وی در ادامه به آلایندگی معادن شن و ماسه موجود در بافت مسکونی محله خلیج فارس اشاره کرد و گفت : طی 6 ماه اخیر تخلیه نخاله ساختمانی در این معادن ممنوع شده و با هماهنگی دستگاههای اجرایی تا پایان سالجاری  پرونده فعالیت غیر قانونی و برداشت شن وماسه از این معادن یکبار برای همیشه تعطیل خواهد شد .
شهردار منطقه ۱۸، حذف پسماندهای صنعتی شرکت‌های تولیدکننده لبنی در سطح منطقه را یکی دیگر از اقدامات مهم زیست محیطی یک سال اخیر دانست و اظهار داشت: ساکنان ۴ محله که در مجاورت شرکت‌های لبنی زندگی می‌کردند چند دهه از بوی متعفن این پسماند‌ها ناراضی بودند. علاوه بر اینکه با رهاسازی پسماند‌ها به بیرون از کارخانه، عملا وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شد و تبعات زیست محیطی بسیار وخیمی را به همراه داشت. جلسات متعددی با مدیران این کارخانه‌ها برگزار کردیم و در ‌‌نهایت با پر کردن کانال‌های فاضلاب و پایش مستمر آن توانستیم این معضل زیست محیطی قدیمی شهر تهران را حل کنیم.

نوروزي با تاكيد براينكه تمامي اقدامات عمراني در منطقه 18 پيوست زيست محيطي دارند گفت: تا سه چهار ماه آينده نيز تمامي آبهاي سطحي در محور آزادگان جمع آوري و ساماندهي مي شود.

وي خاطر نشان كرد: به صورت ويژه ،76 منبع آلاينده ثابت در منطقه 18 شناسايي و ساماندهي آنها در دستور كار قرار گرفت.

نوروزي به وجود یک دامداری در دل بافت مسكوني منطقه 18 اشاره کرد و گفت : حدود 2500 راس گاو در این واحد دامداری  نگهداري مي شود که مشكلات عديده اي براي شهروندان ايجاد كرده است با هماهنگی های به عمل امده مراحل انتقال و جابه جایی این واحد آغاز شده و حداکثر طی 4 ماه آينده اين دامداري تعطيل و منتقل می شود.

 نوروزی در ادامه تصریح کرد : يكي از شاخص ترين اقدامات زيست محيطي كه در منطقه 18 تا پايان سال انجام خواهد شد موضوع اجراي ادامه خط 10بي آرتي درمنطقه است، اين خط که از حصارک و دانشگاه علوم تحقيقات آغاز شده و به پايانه آزادي ختم مي شد تا پايان سال به پايانه آزادگان رسيده و خط 10 بي آر تي  به نخستین ايستگاه خط سه مترو متصل خواهدشد .

وی به اجرای موفق طرح آسمان آبی و زمین پاک در سطح منطقه ۱۸ اشاره کرد و گفت : برای نیل به این هدف، تمام برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های جدید مدیریت شهری در این منطقه با اولویت قرار دادن طرح آسمان آبی و زمین پاک اجرا می‌شود. 

 به گفته نوروزی این پروژه با در نظر گرفتن هدف‌های کمپین آسمان آبی در سطح منطقه 18 اجرایی میشود که با افتتاح این خط بی‌آرتی تا پایان سال جاری، روزانه ده‌ها هزار شهروند منطقه به جای خودروهای شخصی می‌توانند از وسایل نقلیه عمومی و پاک استفاده کنند و همین امر تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. 

تحقق شعار آسمان آبی –زمین پاک با افزایش تناژ تفکیک زباله در منطقه 18 
شهردارمنطقه 18از موفقیت طرح مدیریت پسماند و تفکیک زباله‌تر و خشک در مبدا با هدف عملی شدن طرح آسمان آبی و زمین پاک در این منطقه خبر داد و گفت: روزانه ۴۲تن زباله ازسطح خیابان‌های منطقه ۱۸جمع آوری می‌شود. ما با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سرای محلات و مدارس و ترویج اهداف کمپین آسمان آبی، زمین پاک توانسته‌ایم میزان تولید زباله خشک در منطقه را ۳۵ درصد افزایش دهیم. 

نوروزی از واگذاري قطعه زميني 4 هكتاري به سازمان پسماند خبر داد و گفت: اين زمين در تقاطع اتوبان تهران_ ساوه و آزادگان قرار دارد و در صورتي كه ساخت آن توسط سازمان پسماند آغاز شود اين محل مي تواند به مركزي براي تعيين تكليف پسماندهاي جنوبغرب تهران تبديل شود.
نوروزی اجرای طرح خط سفید را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های پیش روی مدیریت شهری در منطقه ۱۸ خواند و خاطرنشان کرد: هم اکنون طرح خط سفید در سه محور اصلی منطقه در حال اجرا است. علاوه بر اینکه در همین زمینه، طرح ویژه‌ای برای بزرگراه آزادگان در نظر گرفته شده تا ایمنی این معبر مهم شهری افزایش یابد.بنا بر این گزارش در پایان بازدید و پایش نیم روزه از فعالیت های زیست محیطی ، شاخص عملکرد زیست محیطی 10 ماهه منطقه 18 ،حائز رتبه عالی در میان 22 منظقه شهرداری تهران شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار