آیا کفاشیان در انتخاب نایب رئیس اول و دبیرکل جدید تخلف کرده است؟

تغییرات جدید در فدراسیون فوتبال اگرچه گامی به جلو برای اصلاحات در فوتبال محسوب می شود اما روند این اصلاحات با گذر از اساسنامه اتفاق افتاده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران؛علی کفاشیان در هفته ای که گذشت دو تغییر اساسی در ساختار اجرایی فدراسیونش ایجاد کرد. ابتدا علیرضا اسدی ، روی صندلی دبیرکلی فدراسیون فوتبال نشست. جایی که سال ها در اختیار مهدی محمد نبی بود و تقریبا همه او را پدرخوانده فوتبال می دانستند. مرد در سایه فدراسیون کفاشیان که کسی را یارای تغییرش نیست. اسدی را گزینه مورد حمایت وزارت ورزش معرفی کرده اند.

او با استعفای اجباری نبی در سایت فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست پست دبیرکلی معرفی شد .چون برای رسمیت یافتن حکمش نیاز به مصوبه هیات رئیسه دارد اما این جلسه برگزار نشده است. با این وجود کفاشیان بلافاصله بعد از انجام تغییرات در مکاتبه با کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا ، علیرضا اسدی را به عنوان دبیرکل جدید فدراسیون فوتبال معرفی کرده است. اگرچه با توجه به نظر حمایتی وزارت ورزش ، اعضای منتقد در هیات رئیسه فدراسیون مشکلی با انتخاب اسدی برای پست دبیرکلی ندارند اما آنچه از سوی کفاشیان اتفاق افتاده است همچنان شبهه آمیز است. او اساسنامه را به طور کامل رعایت نکرده است.

کفاشیان انتخاب سرپرست پست نایب رئیسی اول را بر اساس بند 39 اساسنامه اعلام کرده است. بندی که مربوط به اختیارات رئیس فدراسیون است اما در این بند هیچ اشاره ای به اعطای اختیار به رئیس برای انتخاب اعضای هیات رئیسه نشده است. تنها جایی که در اساسنامه به نقش رئیس فدراسیون در انتخاب نواب رئیس اشاره شده در شرایط احراز کاندیداهای ریاست برای اساسنامه اصلاحی است . جایی که می گوید برای روز انتخابات مجمع ، کاندیدای ریاست باید نامزدهای پیشنهادی اش را برای پست های نایب رئیسی اول و دوم معرفی کند.

این تنها باری نیست که تصمیمات علی کفاشیان در تناقض با اساسنامه است. کمتر از دو روز قبل بود که 3 ناظر برگزاری مجمع آخر فدراسیون فوتبال در روز ششم دی ماه ایرادهای اساسنامه ای به کفاشیان گرفتند و خواهان در دستورکار قرار گرفتن اساسنامه در برگزاری مجمع شدند. در همان مجمع علی کفاشیان درحالی که تغییر نایب رئیس بانوان در دستور کار جلسه نبود ، فریده شجاعی را کنار گذاشت و اعلام کرد دکتر مهین فرهادی زاد جای او را می گیرد. کمی بعد به جای فرهادی زاد خانم عرب براقی برای این سمت معرفی شد.

آنچه کفاشیان آن روز انجام داد در تضاد بود با بند 7 ماده 33 اساسنامه که صراحت دارد اعضای هیات رئیسه باید با موافقت هیات رئیسه مشغول به کار شوند. این همان تخلفی است که کفاشیان در انتخاب محمود اسلامیان به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال انجام داده است. در دو روز گذشته مهدی تاج و شهاب الدین عزیزی خادم در گفت و گو های شان اعلام کرده اند این انتخاب جدید با نظر شخص علی کفاشیان صورت گرفته است و در یک ماه گذشته جلسه هیات رئیسه فدراسیون برگزار نشده است .

منصور عظیم زاده کارشناس حقوقی فوتبال در این باره می گوید:«پیشتر در مورد خانم شجاعی هم همین تخلف اتفاق افتاد.در مورد رای نیاوردن اقای منتقمی و جایگزینی بهروان نیز این تخلف تکرار شد. اساسا اگر نایب رئیس های پیشنهادی رای نیاوردند رییس باید تا حداکثر یک ماه و با مجمع فوق العاده ، درباره جانشین شان تصمیم گیری شود اما برای آقای تاج این زمان بیش از هفت، هشت ماه طول کشید. ضمن آنکه انتخاب اعضای هیئت رئیسه با مجمع است و این بدیهی است که رئیس نمی تواند سرپرست تعیین کند. حتی در اساسنامه دیده شده در صورت استعفا هیات رییسه ، تا مجمع بعدی پست ایشان جایگزین می شود و بازهم این اختیار به رییس فدراسیون داده نشده است.»

اگرچه آنچه برای فریده شجاعی رخ داد ، در حین مجمع بود و اعضای حاضر در مجمع در این باره نظر دادند. امیر عابدینی عضو مجمع و رئیس اسبق فدراسیون در آن روز از کفاشیان خواست تا با جدایی شجاعی موافقت شود و برای جانشینی او سرپرست معرفی شود. چیزی که اعضای مجمع به آن رای دادند.

ایراد اساسنامه ای به حکم جدید علی کفاشیان کاملا شفاف است. بند هفت ماده 33 صراحت دارد:« چنانچه یکی از اعضای هیات رئیسه استعفاء دهد ، برکنار شود یا فوت کند برای انتخاب جانشین موقت او در هیات رئیسه باید اعضای هیات رئیسه فردی را انتخاب کنند. » در این بند البته تکمله ای آمده است که در ان می گوید:« مگر اینکه در بندهای دیگر اساسنامه در این باره راهکار دیگری وجود داشته باشد.»

کفاشیان انتخاب سرپرست پست نایب رئیسی اول را بر اساس بند 39 اساسنامه اعلام کرده است. بندی که مربوط به اختیارات رئیس فدراسیون است اما در این بند هیچ اشاره ای به اعطای اختیار به رئیس برای انتخاب اعضای هیات رئیسه نشده است. تنها جایی که در اساسنامه به نقش رئیس فدراسیون در انتخاب نواب رئیس اشاره شده در شرایط احراز کاندیداهای ریاست برای اساسنامه اصلاحی است . جایی که می گوید برای روز انتخابات مجمع ، کاندیدای ریاست باید نامزدهای پیشنهادی اش را برای پست های نایب رئیسی اول و دوم معرفی کند.

حتی همان جا هم هر یک از آنها رای نیاورند برای انتخاب سرپرست این سمت ، رئیس فدراسیون نیاز به معرفی نامزدش به هیات رئیسه و گرفتن تائیدیه آنها دارد . کفاشیان این بار هم تفسیری متفاوت از اساسنامه فدراسیون فوتبال داشته . البته او دست به انتخابی زده که بسیاری از اهالی فوتبال بر آن مهر تائید زده اند. حالا کفاشیان اگرچه تفسیری غیرقانونی از اساسنامه داشته است ، باید دید می تواند باز هم به سادگی از دوستانش در مجمع برای انتخاب خود رای بگیرد؟



خبر آنلاین

برچسب ها: کفاشیان ، انتخاب ، رییس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار