اهواز؛

استان خوزستان، قطب پرورش گل های زینتی

آیا میدانید خوزستان رتبه دار درگل های زیبا است؟ و میدانید چند نوع گل در خوزستان رشد و نمو پیدا میکند؟ آیا میدانید گل ها چه اثراتی دارند و در پس هر زیبایی چه خاصیت و چه مضراتی دارندو در پی زیبایی های آنها چه نهفته است ؟

رز، مریم، نرگس، گلایول، شاهپسند، میخک، لادن، مینا ماندنی،شیپوری، همیشه بهار، شیشه شور، کاغذی، رعنا زیبا، یوکا، یاس رازقی ، نازهفت رنگ، مرجان، آهار، آفتاب گردان، بنفشه، گل محمدی،رز مینیاتوری

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت : خوزستان در  3نوع گل رتبه دارد این گل ها شامل رز ، مریم ، نرگس ، است .

حلیم کوتی اظهار داشت : سطح زیرکشت گل و گیاه خوزستان 754هزار هکتاربوده ، که حدود 350هکتارآن گلخانه ست و حدود 405هکتار فضای آزاد است .

وی همچنین درادامه بیان کرد: ازاین سطح کشت انواع گل ها 1/156میلیون گل شاخه بریده ، گل شاخه ای که 5/10میلیون آن اصل درخت و درختچه زینتی و 11 میلیون نشاء گل های فصلی و زینتی استان خوزستان در سال جاری بوده است.

کوتی افزود: گل مریم132هکتار سطح زیر کشت دارد و 27 میلیون شاخه گل رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده می باشد. و گل رز با سطح زیر کشت حدود427هکتار، رتبه اول در استان و با تولید 92میلیون گل رز بعد از استان مرکزی رتبه دوم را در کشور کسب کرده ،  گل نرگس با 134 هکتارسطح زیر کشت و تولید 34میلیون گل شاخه بریده بعد از استان فارس رتبه دوم کشوری را دارد.

 وی خاطرنشان کرد :خوزستان 90 درصد تولیدگل ایران را تشکیل  می دهد، اما معمولأ صادرات همه گل ها از تهران انجام می شود.

این مقام مسئول اذعان کرد:  بیشتر صادرات کننده گل ها از شوش –دزفول و اندیمشک می باشند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی دزفول گفت: بیشترین آمار تولی گل را داراست دزفول 410 هکتار سطح زیر کشت گل های شاخه بریده می باشد.

مسعود کرمی نژاد تصرح کرد:این گل ها شامل رز، مریم ،گلایول، لیلیوم، زنبق، آفتابگردون زینتی، شب بو  وگل محمدی می باشد گرچه سطح زیر کشت گل های گلایول ، لیلیوم، زنبق وآفتابگردون زینتی 15هکتار بیشتر نیست اما بازهم سهم بسازایی در صادرات دارد .

وی افزود: گل های زینتی در نیمه دوم سال تولید می شوند. واما گل محمدی که بیشتر برای عرضه در صنعت گلاب گیری استفاده می شود .

کرمی نژد در ادامه بیان داشت: سطح زیر کشت گل رز 285هکتار که 210هکتار آن گل های گلخانه ای و 75 هکتار فضای آزاد است. گل رز با 46میلیون گل شاخه بریده رتبه دوم کشور را داراست.سطح زیر کشت گل مریم 110هکتار که 70 هکتار آن گل های گلخانه ای و40هکتار فضای آزاد است و تولید آن 17 میلیون گل شاخه بریده است و رتبه اول را در کشور دارد تولید گل مریم در نیمه دوم سال انجام می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی دزفول از تولید پیازگل در دزفول خبر دادوگفت: تاکنون توانسته ایم در 5 هکتار از اراضی کشاورزی پیاز گل های زنبق و گلایول را با توجه به استانداردهای جهانی پیاز گل به عرصه تولید برسانیم و در حال حاضر در حال بررسی و آزمایش بر روی پیاز های دیگر هستیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی اهواز در پایان از احداث پایانه صادرات در دزفول خبر داد.

و اما در آخر خواص و مضرات گل ها

فواید گل نرگس


اما این گل زیبا خواص درمانی فراوان و شگفت انگیزی دارد.

 بوییدن گل نرگس از ابتلا به زکام جلوگیری کرده و در بهبود سرماخوردگی بسیار موثر است.

 استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل سبب بهبود درمان مزمن اعصاب می‌شود.

 ماساز روغن گل نرگس روی معده و مثانه باعث بهبود مشکل مثانه می‌شود.

همچنین از این مخلوط می‌توان برای درمان و کاهش اسپاسم، دردهای مفاصل و شکستگی اعضای بدن استفاده کرد.

 در مادران شیردهی که با مشکل سفت شدن شیر مواجه هستند؛ استفاده از مخلوط روغن گل نرگس و عسل و ما ساز آن بر روی سینه‌ها سبب روان شدن شیر می‌شود.

 افرادی که دچار دررفتگی مکرر اعضای بدن مثل شانه، کتف، دست و پا می‌شوند اگر محل دررفته را چندین بار با مخلوط پیاز گل نرگس، عسل و کمی سرکه ماساژ دهند؛ بهبود می بایند.

 گل نرگس به دلیل خاصیت جاذب خود در درمان عفونت زخم‌های عمیق بسیار کاربرد دارد و روش استفاده بدین صورت است که مخل زخم را با مخلوط روغن گل نرگس و پیاز و عسل آغشته کنند. این مخلوط باعث بیرون کشیدن چرک و عفونت و درمان زخم‌های عمیق می‌شود.

خواص داروئي گل میخک


ميخك يعني خشك شده غنچه درخت ميخك از دو هزار سال پيش به عنوان ادويه بكار مي رفته است . ميخك از نظر طب قديم ايران خيلي گرم و خشك است و داراي خواص بسياري است .

براي رفع دندان درد و گوش درد يك قطرع از اسانس ميخك و يا روغن آن را روي دندان بماليد و يا در گوش بچكانيد

ميخك از سرطان جلوگيري كرده و حتي درمان كننده سرطان مي باشد .

براي رفع سردرد مفيد است براي رفع تنگي نفس مفيد است مقوي معده و جهاز هاضمه است كبد و كليه را تقويت مي كند سكسكه را برطرف مي كند.كسانيكه قطره قطره ادرار مي كنند براي درمان آن میتواند کمک کننده باشد چاي ميخك بنوشند.

ميخك اشتها آرو است بدن را تقويت مي كند تب بر است براي گردش خون و قلب مفيد است اسهال و دل درد را تقويت مي كند

طرز استفاده:

براي تهیه چايي يا دم كرده ميخك مقدر 10 گرم ميخك را با يك ليتر آب جوش مخلوط كرده  و بمدت 5 دققيه دم كنيد

مضرات :


همانوطر كه گفته شد ميخك بسيار گرم است و بنا براين براي گرم مزاجان مناسب نيست و ممكن است باعث ناراحتي كليه و روده ها شوداينگونه افردر بايد ميخك را با صمغ عربي مخلوط كرده و بخورند

خواص گل بنفشه: 

مزاج آن سرد و تر بوده و گیاهی است ملین، مسهل صفرا، خلط آور، تب بر و ضد کم خوابی چنانچه از پودر خشک کرده گلهای آن مقدار یک مثقال خورده شود اثر مسهلی دارد اما مقدار دم کرده آن دو مثقال است که معمولاً با داروهای دیگر و یا به تنهایی خورده می شود. در ناراحتی هایی نظیر سرماخوردگی، سینه پهلو، آنفلوآنزا و تبهای گرم مزاج دیگری مانند تب گلودرد، ذات الجنب، ذات الریه، زکام های گرم مزاج و خشونت شش ها می توان گل بنفشه را با تخم کاهو و تخم خشخاش و بارهنگ از هرکدام دو مثقال گرفته و دم کرده و آب صاف کرده آن را میل نمود. برای دفع صفرا بنفشه را با آلوی زرد جوشانده و می خورند. برای مداوای اسهال های صفراوی یک مثقال شیر خشت و سه مثقال از پودر گل بنفشه را مخلوط کرده و در مدت دو روز و روزی دوبار می خورند.

گل هميشه بهار
اثرات دارويي و طرز استعمال
:

درمان جوش ها، التهابات و ترک پوست : گل هميشه بهار اثر فوق العاده اي در درمان برخي از ناراحتي هاي پوستي همچون ترک پوست، جوش ها و انواع التهابات پوستي دارد به طوري که امروزه در داروخانه ها عصاره گياه مذکور تحت عنوان پماد کالاندولا عرضه مي گردد. براي تهيه پماد کالاندولا مي توان 4 تا 6 گرم عصاره گل هميشه بهار را در مقداري کره يا چربي مخلوط نموده و به شکل خارجي در وضع استعمال نمود.
درمان پنبه، زگيل و ميخچه: به اين منظور برگ تازه کالاندولا را به شکل ضماد و يا برگ در سرکه خيسانده شده آن را در موضع مي دهند.

گل لادن

خاصیت دارویی
:
بسیار لطیف ، کمی قبض ، رساننده رطوبت های متراکم که به اعتدال آنها را تحلیل می برد .نیرویی جذب کننده و گرمی بخش در آن هست که دهانه رگها را باز می کند و مسکن درد است.

 لادن مخلوط با روغن گل را در گوش بچکانند ، درد تسکین می یابد . از داروهای ضد سردرد و تپش می باشد : خوردنش داروی سرفه است.

گل محمدی

خواص دارویی گل محمدی
:

گل محمدی، دردهای روماتیسمی را درمان می کند. برای بیماری های قلبی مفید است. برای تقویت اعصاب به کار می رود. ناراحتی گوارش از جمله معده درد را برطرف می کند

خواص گلاب:

خاصیت آرام بخش دارد. افسردگی، خشم، ترس و اندوه را برطرف می کند.

گردش ضعیف خون و ناراحتی های مربوط به قلب چون تپش قلب و فشار خون بالا را درمان می کند.

چكاندن عصاره آن در بيني، سردرد را درمان مي‏كند. تقویت کننده کبد و کیسه صفراست.

ناراحتی تنفسی مانند، آسم سرفه و تب یونجه را برطرف می کند.

خاصیت مرطوب کننده و آب رسانی به پوست دارد. مویرگ های آسیب دیده،التهاب های پوستی، قرمزی پوست، اگزما و تبخال را درمان می کند. گل محمدی مقوي روح، نشاط آور، ضد افسردگی است.

گلبرگ هاي گل محمدی براي درمان اسهالهاي مزمن می باشد شربت گلاب گرمازدگی را برطرف می کند
چيدن غنچه‏هاي گل محمدی بايستي موقعي باشد كه غنچه رسيده و در شرف باز شدن است. پس از چيدن، گلبرگها را سوا میکنند و در سايه خشك کرده و بعد آن را در شيشه سر بسته نگاهداري می نمایند
گلبرگهاي خشك شده گل محمدی، التيام دهنده زخم است. گل سرخ تب را پايين مي‏آورد. پاشيدن گلبرگهاي خشك آن روي زخم، آن را ضد عفوني كرده و التيام مي‏دهد. ضماد آن را جهت درمان زگيل و لكه‏هاي جلدي و روييدن گوشت تازه و تحليل ورمها توصيه كرده‏اند.

گل رز

خواص دارویی


گل رز، زمان گل دادن آن از فصل بهار تا اواسط تابستان است. گل هاي آن به رنگ سفيد، صورتي، قرمز و بسيار خوشبو است. اين گل سرشار از ويتامين E است و فوايد دارويي فراواني در زمينه مراقبت از پوست و درمان برخي ناراحتي هاي پوستي دارد.
گل رز براي انواع مختلف پوست ها مناسب است، ولي بيشتر براي پوست هاي خشك و حساس از آن استفاده مي شود. از ديگر خواص دارويي اين گياه تأثيري است كه بر مويرگ ها زير پوست دارد به طوري كه قرمزي سطح پوست را كه ممكن است به دليل گشاد شدن مويرگ ها باشد، كاهش دهد.
از آب گل رز براي تسكين برخي ناراحتي پوستي و ضد عفوني كردن و همچنين آرام بخش و ضد افسردگي است و تنش هاي عصبي، زخم هاي گوارشي، امراض قلبي را كاهش مي دهد.

عصاره رز براي ترشح صفرا، هضم غذا، ناراحتي هاي خوني مفيد است.
چاي گل رز (البته شما مي توانيد براي تهيه آن يك دوم گرم گلبرگ رز را داخل 150 ميلي ليتر آب بجوشانيد و ميل كنيد) در تسكين گلو درد تأثير دارد.

قسمت مياني گل رز (برآمدگي وسط گل براي نگهداري دانه ها) نيز سرشار از ويتامين هاي A-E-B3-C-Dاست.
ناگفته نماند كه از روغن گل رز براي خوشبو كردن هواي اتاق نيز استفاده مي شود.

چای گل سرخ سموم بدن را دفع می‌کند و با باکتری‌های مضر دستگاه گوارش مبارزه می‌کند و اثرات ضد اسهالی دارد. گلبرگ‌های گل سرخ موجب حفظ تعادل سیستم گوارش شده و به صورت یک دیوروتیک در بدن عمل می‌کند. گلبرگ‌های گل سرخ درمان بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت زخمی است. ترکیب این گلبرگ‌ها با چای سبز اثرات آن را دو چندان می‌سازد و از التهاب و عفونت‌های سیستم گوارشی می‌کاهد.ترکیبی است از گوهر آبی و خاکی .تند مزه و گیرنده و تلخ و جمع کننده است و کمی شیرینی هم دارد و به همین در گل لطافتی هست که سودمند است.و بسا اتفاق می  افتد که سبب زکام می شود. با وقتی که با طراوت و شاداب است با تلخی همراه است و وقتی که خشک شود تلخی آن کاهش می یابد .


خاصیت :چون تلخ مزگی بیشتر از گیرندگی دارد خشکانیدنش بیشتراز گیرندگی است .بازکننده و زداینده است صفرا را خنثی می سازد. همه اجزاء گل اندام های درونی را تقویت دهد .برای مربای گل باید گل را در سایه خشک کنند و بکار برند.

آرایش :اگر در حمام خود را با گل بشویند بوی بد عرق رااز بین می برد. پودر گل زگیل ها را ریشه کن می کند .

زخم:از زخم ها به ویژه از زخم های پوست انداز میان رانها و پیچ و خم ها جلوگیری می کند .در زخم های گود گوشت بر می آورد . پودر آن را بر زخم پاشند خار را بیرون می کشد.

بو کردن روغن گل عطسه می آورد .گل برای هر کسی که مغزش گرم است عطسه آور می شود .تخم گل و آب پز گل لثه را محکم می کند .درد گوش را تسکین می دهد .
مربای گل که با عسل باشد (گل انگبین )تقویت معده می کند و کمک هضم است گل و افشره گل رطوبت های بد معده را بر می چینند.

روغن گل التهاب معده را فرو می نشاند و حتی اگر گل را بر معده بمالند همین فایده را دارد .شربت گل برای کسانی که سستی در معده حس می کنند مفید است. شربتش نیز در مداوای زخم روده مفید است . خشک شده اش مسهل نیست . روغن گل مسهل است.

خواص گل آفتاب گردان

خواص دارویی
:

اسانس گل آفتاب گردان برای التیام زخم ها و پائین آوردن فشار خون به کار می رود اسانس برگ های آفتاب گردان خاصیت میکروب کشی درد را دارد. درطب قدیم ایران و در طب چینی از تمام قسمت های گیاه آفتاب گردان استفاده می شود.

در موردزیر می توان از این گیاه استفاده کدر و از خواص درمانی آن برخوردار شد.


آرتروز: هنگامی که آفتاب گردان گل می دهد طبق گل ( قسمت پائین گل که مانند بشقابی است) را جدا كرده و در ظرفی انداخته آنقدر بجوشانید که شیره چسبناکی باقی بماند و سپس  این شیره را روی مفصل های دردناک بمالید و ماساژ دهید درد آرتروز برطرف می شود.

زخم ، بریدگی و جراحت: مغز ساقه آفتاب گردان را باید له کرد و مانند پماد روی زخم  جراحت گذاشت که خونریزی را بند می آورد و بهبودی را تسریع می کند.
سعی کنید گیاه آفتاب گردان را در حیاط خود بکارید و از خواص درمانی آن استفاده کنید

اندامهاي مورد استفاده آفتابگردان برگ و دانه ي آن است.برگهاي آفتابگردان ازبذر کاشته شده هفت روزه به دست مي آيند که در عمق 2/5 سانتي متري خاک کاشته مي شوند.از نظر مواد غذايي بسيار فني هستند و داراي کلروفيل و ويتامين هاي B3،B2،B1،Aيا نياسين و ويتامين C و موادهاي معدني کلسيم ـ منيزيم ـ پتاسيم و مواد آلي پروتئين است.

عصاره ي اين گياه کيسه ي صفرا،کبد،گردش خون،لنفها و قلب را تقويت مي کند و به خاطر داشتن کلسيم خاصيت نرم کنندگي و پاک کنندگي دستگاه گوارش را دارد.جهت آب گرفتن بهتر است از برگهاي تازه سبز تيره رنگ استفاده شود.برگ آفتابگردان را نيز مي توان از مزارع تهيه نمود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود سعیدی
۱۳:۲۱ ۱۷ تير ۱۳۹۷
مثبت
Iran (Islamic Republic of)
محمود سعیدی
۱۳:۲۱ ۱۷ تير ۱۳۹۷
مثبت
Iran (Islamic Republic of)
محمود سعیدی
۱۳:۲۱ ۱۷ تير ۱۳۹۷
مثبت
Iran (Islamic Republic of)
سلام ما یک تن گل گاوزبان کوهستانی داریم ایادرشهرستان های خوزستان خرید دارند
۱۲:۲۰ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
خرید گل گاوزبان در ابادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۵
با سلام.خوب هستید؟من می خوام توی شهرستان بندر ماهشهر یک گلخانه راه اندازی کنم با توجه به آب و هوای ماهشهر ممکنه راهنمایی کنید که آیا امکان پذیر یا نه؟ممنون