کرمانشاه؛

درخت چنار بلند قامتی که به دوران ساسانی و افسانه شیرین و فرهاد نسبت می‌شود

در کنار محوطه تاریخی تاقبستان درخت چناری واقع شده که رحمت نام دارد، این درخت چنار بلند قامت در ادبیات عامه به دوران ساسانی و افسانه شیرین و فرهاد نسبت داده می‌شود.

در گذشته درخت گاهی در باور های اعتقادی بشر رسوخ کرده بود  هر ملتی غالبا با توجه به اقلیم خود یک نوع درخت را بیش از سایر درختان محترم می شمرد. در ایران هم، درخت چنار از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هست و این اعتقاد به اساطیر و قصه های مردم نیز راه یافته است.

چنار عظیم ترین و از پر عمر ترین درختان ایران است.دهقانان ایران چنار را شاه درختان می دانند. اما عظمت چنار تنها دلیل تقدس آن نیست. چنار هر ساله پوست می اندازد و شاخه های تنومند آن رنگ سبز روشنی به خود می گیرد.

در کنار محوطه تاریخی طاقبستان کرمانشاه درخت چناری واقع شده است .

رحمت ، نامی است که کرمانشاهیان به این درخت چنار با قدمت ۷۰۰ ساله‌ می‌دهند. آنگونه که گفته می شود رحمت نام کفاشی بوده که در سوراخ موجود در تنه این درخت به کفاشی مشغول بوده است.این درخت بی نظیر با ارتفاع ۳۷.۷ متردر اسمان سر برافراشته و عرض آن ۸.۴۶ متر است که علاوه بر ارزش طبیعی، دارای ارزش فرهنگی و تاریخی برای مردم کرمانشاه است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق بستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگار کرمانشاه گفت :درخت رحمت بعنوان میراث فرهنگی در سال 1387 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری  ایران به ثبت رسیده است.

این درخت در طول تاریخ به نامهای مختلفی هم چون دارپهلوان، درخت رحمت و درخت کهنسال طاق بستان نامگذاری شده است. این درخت چنار بلند قامت در ادبیات عامه آن را به دوران ساسانی و افسانه شیرین و فرهاد نسبت می دهند.

به گفته وی در خصوص این درخت آمده است که، این درخت را شیرین در زمان شکسته شدن پای اسب خسرو پرویز و دیدار او با فرهاد در طاق بستان به عنوان یادگاری می کارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
عالی بود دستتون درد نکنذ