کرمانشاه؛

برج هزار ساله قلعه یزد گرد سوم کجاست؟

«برج نقاره‌ خانه » یکی از آثار تاریخی مجموعه بی‌نظیر در استان کرمانشاه است که در شهرستان دالاهو واقع شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛«برج نقاره خانه یا نقاره‌زن» یکی از آثار ارزشمند مجموعه بناهای تاریخی قلعه یزدگرد در 1.5 کیلومتری جنوب شرقی دهستان بان زرده از توابع شهرستان دالاهو استان کرمانشاه است. این اثر از قلوه سنگ و ملات گچ ساخته شده و بر بلندایی کاملا مشرف بر کل مجموعه قلعه یزدگرد بنا شده است.

این اثر تاریخی مربوط به دوران اشکانیان در تاریخ 26 اسفند ماه سال 1386 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

این مجموعه تاریخی در داخل پناهگاه نسبتا عمیقی به وسعت تقریبی40 کیلومتر مربع قرار دارد که از سمت جنوب و غرب با پرتگاه تندی به جلگه ذهاب و از طرف شمال و شرق به صخره‌های پلکانی دالاهو و از طرف جنوب شرقی به تپه ماهورهای منطقه بان زرده محدود می‌شود.

در دل مجموعه بی نظیر قلعه یزدگرد آثار تاریخی بسیار همچون «برج آشیاب»، «برج نقاره خانه»، «آشپزخانه»، «دیوار دفاعی»، «دروازه»، «زندان»، «قلعه داور»، «گچ گنبد»، «جای دار»، «هشته» و «تپه رش» و بنای معروف «کاکاکشیا» قرار دارد.

با توجه به گذشت بیش از یکهزار سال از احداث این برج و به علت گذشت زمان و احیانا وقوع زمین لرزه هایی، پلان آن بهم ریخته و امکان بررسی مساحت آن برای باستان شناسان باقی نمانده است.

نخستین باستان شناسی که از مجموعه تاریخی قلعه یزدگرد بازدید کرده، سر هنری راولینسون در سال 1839 میلادی بوده که او قلعه یزدگرد را بر اساس افسانه‌های محلی و سنت شفاهی رایج بین مردم منطقه به یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی منتسب کرده است.


انتهای پیام/ب
برچسب ها: برج ، قلعه ، سوم ، کجا ، یزدگرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.