«کمال تبریزی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

فیلم 5+1 را خواهم ساخت/ هزینه‌های سنگین مرا از سینمای دفاع مقدس دور کرده است

کارگردان فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» گفت:من مشغول کار بر روی فیلمنامه ای هستم که نام آن 5+1 است، یک فیلم طنز با موضوع مذاکرات و غنی سازی انرژی هسته ای که امیدوارم در جشنواره سی و چهارم به نمایش در آید.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ کمال تبریزی فارغ‌التحصیل رشته‌ی سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر است. او تا به حال در رشته‌های تدوین، تهیه و تولید، صحنه و لباس، فیلم‌برداری، فیلمنامه و کارگردانی فعالیت کرده است. او یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران است. تبریزی آثار متعددی در حوزه‌ی دفاع مقدس ساخته و یکی از فیلمسازان با دغدغه‌ی کشورمان است. وی با فیلم «طعم شیرین خیال» در سی و سومین دوره جشنواره فجر خضور دارد و به همین بهانه وارد گفتگویی با وی شدیم‌؛ که در ادامه آن را از نظر می گذرانید:

آقای تبریزی سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر را چگونه دیدید؟

جشنواره امسال کمی بی نظمی داشت، مثلا مدتی از جشنواره گذشته بود اما هنوز کارت ها صادر نشده بود یا بعضی از سالن ها نمایششان قطع شده بود. حتی مشکل آرای مردمی هم که برای فیلم ما به وجود آمد یک بی نظمی و سهل انگاری مهم در جشنواره بود. یک آشفتگی وجود داشت که به نظرم خوب نبود.
 
حضور جوانان در این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟

حضور جوانان بسیار خوب است اما من از آنان گله دارم. جوانان دانش سینمایی و استعداد زیادی دارند اما مسیر خود را اشتباه طی می کنند. آنها یک حرکت ضد قصه ای را شروع کرده اند، جوانان به سینمای قصه گو توجهی ندارند و در فیلم هایشان داستان های دراماتیک دیده نمی شود. به نظر من اصل پیکره‌ی یک فیلم را قصه‌ی آن می سازد و دور شدن از این ساختار به ضرر سینما است، من از نوع کارگردان و میزانسن و ... جوانان لذت می برم اما باید بدانند قصه است که فیلم را نگه می دارد و پیش می برد و نتیجه گیری را به بار می آورد. فیلم باید با ذهن مخاطب بازی کند و احساس و شعور آن را قلقلک دهد، زمانی که با دیدن فیلم هیچ اتفاقی در مخاطب نیفتد ما موفق نبوده ایم. به آنها توصیه می کنم با وجود توانایی‌ها و ساختار شکنی‌هایی که در سینما انجام دادند اگر قصه را در فیلم هایشان به کار گیرند به موفقیت های زیادی خواهند رسید، البته باید بگویم که یکسری عوامل دست و پای آنها را بسته و به داستان های روزمره برای فیلم سازی روی آورده اند ولی در همین شرایط هم می توانند پیشرفت کند.
 
بازگشت شما به سینمای دفاع مقدس واقعیت دارد؟

بله من حدود 2 سال است که یک فیلمنامه دارم. ما الان با یک ریاضت اقتصادی رو به رو هستیم و فیلم های فاخر دفاع مقدس نیاز به هزینه های زیادی دارند و کسی حاضر به سرمایه گذاری برای آن‌ها نیست، بسیار علاقه‌مندم که هر چه زودتر شرایطی پیش بیاید که بتوانم این فیلم را بسازم زیرا فیلمنامه ای عالی دارد. باید بگویم دلیل اصلی کار نکردن کار گردانان در سینمای دفاع مقدس هزینه های بالای این سینما است.
 
موضوع مذاکرات 5+1 موضوع جدی این روزها بود. چرا در هیچ کدام از فیلم های این دوره حتی اشاره کوچکی هم به این موضوع نشده بود؟

این موضوع خیلی سیاسی است و هنرمندان ترجیح می‌دهند وارد آن نشوند. اما من مشغول کار کردن روی فیلمنامه ای هستم که نام آن 5+1 است، یک فیلم طنز با همین موضوع مذاکرات و غنی سازی انرژی هسته ای که امیدوارم در جشنواره سی و چهارم به نمایش در آید.
 
 
فیلم "طعم شیرین خیال" سفارشی بود؟

نه اصلا، این فیلم دغدغه شخصی من و تهیه کننده بود، بخش خصوصی به راحتی روی این موضوع سرمایه گذاری نمی کند مگر اینکه دغدغه ی آن را داشته باشد. در کل آنقدر که ما به فکر محیط زیست هستیم خود محیط زیستی ها به فکر این موضوع نیستند.

این طور که من برداشت کردم فیلم "طعم شیرین خیال" یک مضمون بین المللی داشت. به نظر شما جدا کردن بخش بین الملل فیلم فجر کار درستی بود؟

دقیقا، فیلم "طعم شیرین خیال" به یک موضوع بین المللی اشاره کرده بود و جدا کردن بخش بین الملل کاری بسیار اشتباه بود. بسیاری از جوانان ما در همین بخش بین الملل بود که در سینمای جهان شناحته شدند و همان طور که می دانید در اردیبهشت ماه جشنواره های بزرگ فیلم در جهان برگزار می شود که ما با این اوصاف مهمان خارجی خوبی نخواهیم داشت و فیلم های ما در جشنواره های خارجی حضور کمتری خواهند داشت و بدون شک سینمای ما در عرصه ی جهانی افت خواهد کرد؛ امیدوارم مسئولین از خواب بیدار شوند و در سال دیگر اقداماتی به این شکل انجام ندهند.

به کدام فیلم و کدام بازیگر سیمرغ می دهید؟

خیلی سخت است؛ نمی توانم کسی را انتخاب کنم چون همه ی فیلم ها را ندیدم.

در سال جدید سینمایی برای خود و سینما چه آرزویی دارید؟

آرزو می کنم هجمه های بیرون سینما و ارگان هایی که دخالت زیادی در سینما می کنند و سینماگران را دچار آشفتگی ذهنی می کنند کمتر شوند، همه بگذارند آنچه در مخیله ی فیلمساز می گذرد عملی شود و آن را دچار خود سانسوری نکنند. با اعتماد به فیلم سازان بیشتر مشکلات سینما حل می شود.
 
حرف پایانی...

از همه ی شما تشکر می کنم.


گفتگو از سحر قناعتی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.