کاندیداها پیش از گرفتن سیمرغ با خود چه می‌گفتند؟

دقایقی قبل از شروع اختتامیه سی‌وسومین دوره از جشنواره فیلم فجر به سراغ کاندیدا‌ها رفتیم و پیش بینی آنها را از احتمال اختصاص یافتن سیمرغ جویا شدیم.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتامیه سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور بازیگران شب گذشته در برج میلاد برگزار شد.

قبل از شروع مراسم با چند تن از کاندیدا در مورد پیش بینی‌شان از گرفتن سیمرغ مصاحبه‌ای گرفتیم و همچنین نظر محمد احسانی عضو هیئت انتخاب را هم در خصوص فیلم‌ها و جشنواره پرسیدیم.

«عباس غزالی»، بازیگر "اعترافات ذهن خطرناک من" و یکی از کاندیداهای این دوره از فیلم جشنواره فجر در خصوص پیش بینی خود از دریافت سیمرغ بلورین این دوره به خبرنگار ما گفت: هر چه خدا بخواهد ما همان را می‌خواهیم و تا به اینجا خدا را شاکر هستم که کاندیدا شدم و این خود برای من افتخار بزرگی است و درحال حاضر حسم کمی به من می‌گوید که سیمرغ را دریافت می‌کنم و  کمی‌ می‌گوید دریافت نمی‌کنم و این حس خوب و بد من با یکدیگر در نزاع هستند.

کاندیداها پیش از گرفتن سیمرغ با خود چه می‌گفتند؟

وی افزود: اگر سیمرغ امسال را دریافت کنم نزاع بین حس خوب و بد من از بین می‌رود و با هم آشتی می‌کنند، همچنین جشنواره امسال از لحاظ کیفیت ومحتوا در سطح  خوبی بودند و به دلیل آنکه امسال در یکی از فیلمهای جشنواره حضور داشتم با دقت بیشتری کارها را دنبال کردم.

غزالی اظهار داشت: جشنواره امسال از لحاظ پر بار بود بسیار قابل توجه بود و آثار قدرتمندی نسبت به سال گذشته حضور پیدا کرده بودند ولی وجه تمایز  امسال با سالهای دیگر حضور نیروهای جوان بود که خوش درخشیدند و بسیار به روز و با خلاقیت وارد میدان فیلمسازی شدند و این خود نوید خوبی برای آینده سینمای ماست، همچنین خوشحالم که در جشنواره‌ای حضور پیدا کردم که گلچینی از کارهای خوب در آن بود.

وی در خصوص نبود امید در فیلم های این دوره از جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: به نظرم امید در آثار امسال زیاد بود همچنین این را باید در نظر داشت که شعار امسال امید است و من قصد مقایسه جشنواره امسال با سال‌های دیگر را ندارم اما به طور معمول این اتفاق می‌افتد که شعار با عملکرد مسئولان همراه نمی‌شود ولی امسال این دو با یکدیگر سنخیت داشتند و امید را بر چهره‌ تک تک همکارانم می‌بینم و همچنین فکر می‌کنم مسئولین در این زمینه موفق بوده و امیدوارم هر سال همین طور باشد.

«سعید آقاخانی» بازیگر فیلم خداحافظی طولانی قبل از اعلام اسمش به عنوان برنده سیمرغ بلورین احساس خود در صورتی که سیمرغ را دریافت کند به خبرنگار گفت: انشا‌اله سیمرغ را می‌گیرم و اگر ببرم بسیار خوشحال می‌شوم.

کاندیداها پیش از گرفتن سیمرغ با خود چه می‌گفتند؟

«محمد احسانی» عضو هیئت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر در ادامه در خصوص سطح جشنواره‌ امسال گفت: به دلیل آنکه عضو هیئت انتخاب بودم‌ تقریبا همه فیلم‌ها را دیدم‌؛ از نظر من مضامین متنوع بودند و آن‌ها را به رنگین‌ کمان تعبیر‌ می‌کنم و جای خوشحالی‌ است که موضوعات و ساختارهای مختلفی امسال در جشنواره به چشم خورد.

کاندیداها پیش از گرفتن سیمرغ با خود چه می‌گفتند؟

وی اظهار داشت:‌ ویژگی مهم جشنواره امسال درخشیدن کارگردانان فیلم اولی است و من تقریبا با همه‌ی این دوستان ملاقات داشتم و سرکارهای آنها حضور داشتم و احساس می‌کنم که انرژی مصاعفی در حال ورود به سینمای ما است و این فیلم اولی‌ها، فیلمهایشان‌ بیشتر حالت تجربی داشته و برخی بدون بازیگر و در مواردی باضد قصه‌ کار خود را جلو بردند.

احسانی در ادامه افزود: خوشبختانه تعدادی از فیلم‌های بازیگران حرفه ای استفاده کرده اند و از نقاط مثبت این جشنواره حضور کارگردانان خیلی خوب، قصه گوو کارهای دارای قهرمان بود.

وی در خصوص کم شدن امید در فیلم های جشنواره امسال گفت: این مسئله را خیلی صفر و صد نمی‌توان گفت یعنی به صورت‌ قطع نمی‌توان گفت هست یا نیست در بخشی موارد این ناامیدی هست و تبعا در بخشی از این فیلم‌ها اینگونه نیست، قاعدتا باید فضایی فراهم شود که هنرمندان بیشتر احساس تعلق بکند و شاید به تدریج آن نگاه تلخی که بعضا در برخی آثار کمتر شود.

کاندیداها پیش از گرفتن سیمرغ با خود چه می‌گفتند؟

*وقتی کیایی از برگزیده نشدنش به طور قطع خبر می‌دهد

محسن کیایی بازیگر فیلم "عصر یخبندان" و یکی از کاندیداهای این دوره از جشنواره فیلم فجر در خصوص احساس خود در صورتی که سیمرغ به او تعلق بگیرد گفت: صد در صد می‌دانم که سیمرغ نمی‌گیرم و اگر سیمرغ نصیب من شود به طور طبیعی خوشحال می‌شوم و از آنجایی که اطمینان دارم که سیمرغ را نمی‌گیرم خیلی راحت در اینجا نشسته‌ام، به نظر من فیلم‌های امسال خوب بودند و بعضی از آن‌ها را دوست داشتم.

وی در ادامه افزود: من به فیلم‌ها به دید ناامیدی نگاه نمی‌کنم بلکه نگاه من متفاوت است، من روی صندلی می‌نشینم و تلاش خود را می‌کنم تا به عنوان تماشاگر از فیلم لذت ببرم، از اتفاقاتی که می‌افتد، از سینمایی که به تماشای آن نشسته‌ام، همچنین آن فیلمی که مرا در فضای کار ببرد دوست دارم و به آن علاقمند هستم و به این موضوع که چگونه کار شده است توجه نمی‌کنم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تا بعد از اختتامیه نمی‌توانم به جشنواره امسال نمره‌ای دهم.

از دیگر نکات جالب توجه اختتامیه جشنواره فجر امسال، عملکرد مهران مدیری در خصوص معرفی پسر خود به میهمانان اختتامیه‌ی شب گذشته بود.

* در کارها مسائل اجتماعی با لحن تلخ همراه است

مصطفی کیایی کارگردان فیلم عصر یخبندان در خصوص احتمال برگزیده شدن فیلم "عصر یخبندان" در گفتگو با خبرنگار ما گفت: به عنوان بهترین فیلم کاندید نیست ولی از جشنواره چیزی بعید نیست و جشنواره امسال از نظر من خوب بود.

وی در ادامه افزود: فیلم من نسبت به فیلم‌های قبلی‌ام کمی لحنش تلخ بود ولی نشان دادن مسائل اجتماعی ممکن است کمی تلخ باشد و مهم پیام فیلم است که خداروشکر این پیام درست و در راستای تحکیم خانواده بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در خصوص سطح جشنواره امسال باید تا آخرین لحظه صبر کرد و شاید مهم‌ترین بخش یک جشنواره اختتامیه آن است و تا قبل از اختتامیه می‌توانیم بگوییم جشنواره متوسط بوده است.

*یاری: شاید فیلم‌ها خوب باشند ولی در رابطه با فروش افق روشنی نمی‌بینم

حسین یاری بازیگر فیلم  "مزار شریف" و یکی از کاندیداهای این دوره از جشنواره فیلم فجر در خصوص احتمال برنده شدن سیمرغ در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت: من همین که کاندید هستم خوشحالم و حضور پیدا کردیم تا ببینیم هیئت داوران چه کسی را به عنوان برگزیده انتخاب کرده‌اند و برای او تمام قد بایستیم و تشویق کنیم زیرا توفیق همکارانم توفیق من هم هست.

وی در ادامه افزود: اگر سیمرغ را بگیرم دوباره بعد از 19 سال موفق به کسب آن شده‌ام و اگر هم نگیرم برای همکارم خوشحال هستم و خود را در خوشی‌اش شریک می‌دانم.

یاری تصریح کرد: متأسفانه نتوانستم مجموع فیلم‌ها را ببینم ولی از لحاظ کیفی فیلم‌ها تغییر چشمگیری کرده‌اند اما در مجموع فیلم‌های خوبی به جشنواره ارائه شده بود و تنها در رابطه با فروش افق روشنی نمی‌بینم.

وی در این خصوص در ادامه گفت: به هر حال فاکتورهای فروش فاکتورهایی هستند که باید لحاظ شود و در مجموع حدود 5 یا 6 فیلم بود که وجه هنری داشتند و می‌توانستند مخاطب را به سالن بکشانند در غیر این صورت فکر می‌کنم بقیه‌ی آثار در جذب مخاطب کم توفیق هستند.

یاری افزود: گاهی اوقات وجه تلخ فیلم‌ها به فیلم مربوط نمی‌شود بلکه شرایط جامعه را هم باید در نظر گرفت، احتمال دارد که شما فیلم خوبی در سینما بسازید اما شرایط اجتماعی برای برخورد با آنها مساعد نباشد و ممکن است مردم را ترغیب نکند.

وی در ادامه افزود: فاصله‌ای در میان مردم و سینما افتاده است که باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم و باید اندکی در فیلمهایمان امید را نشان دهیم شاید عاملی باشد تا مخاطب سر کیف آید و به سینما برود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار