سامح الشکری: کسانی می‌توانند در مبارزه با تروريسم شرکت کنند که نقشی در آن نداشته باشند

وزیر امور خارجه مصر ضمن حمایت از ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش، گروه‌های تروریستی را عامل برهم خوردن آرامش منطقه و جهان دانسته است.

سامح الشکری گروه‌های تروریستی را عامل برهم خوردن آرامش منطقه و جهان دانستبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در گفتگو با شبکه العربیه گفت: کسانی می توانند در مبارزه با تروریسم شرکت کنند که با تروریست ها همراه و شریک نباشند.

سامح شکری درباره انتشار ویدئوی کشتار 21  نفر از شهروندان قبطی مصر گفت: این ویدئو نشان دهنده طبیعت وحشیانه و افکار تکفیری و عدم پایبندی گروه های تروریستی به ارزشهای انسانی است.

سامح شکری افزود: این گروه های تکفیری هیچ وابستگی به دین حنیف اسلام ندارند و به دنبال محقق ساختن اهداف  و منافع سیاسی خود هستند. 

وی گفت: تروریست ها با ارتکاب چنین جنایات وحشیانه خواه در لیبی یا عراق و یا سوریه و همچنین در مالی و نیجریه و سومالی همگی آنها یک سیاست را دنبال می کنند و آن ایجاد ترس و وحشت و خونریزی و همچنین برهم زدن آرامش و امنیت در منطقه و جهان است. 

وزیر خارجه مصر در ادامه تاکید کرد: گروه های تروریستی با نام های مختلف ولی با هدف واحد تشکیل شده اند.

وی  افزود مصر از زمان تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش یکی از کشورهای اصلی شرکت کننده و مهم منطقه در این ائتلاف بوده است که با به کار گیری تجهیزات نظامی و صدور بیانیه های دینی مشروعیت این سازمان های تروریست و مغرض را زیر سؤال برده است تا نتوانند جوانان نا آگاه را به سوی خود جلب کنند.

وزیر خارجه مصر با اشاره جنایت داعش در حق شهروندان مصری در کشور لیبی گفت: دولت مصر با دولت قانونی لیبی و همچنین فرستاده سازمان ملل همکاری فشرده ای خواهد داشت و از تلاش های وی برای ایجاد چارچوب سیاسی برای حل مشکلات موجود بر طبق اصول مورد قبول کشورهای همجوار حمایت می کند. 
وی تاکید کرد: گفتگو باید با نیروهای سیاسی ای صورت بگیرد که در هیچ یک از اقدامات تروریستی شرکت نداشته باشند.

سامح شکری درباره حمله جنگنده های مصر به خاک لیبی با هدف حمله به تروریست های داعش گفت: اقدام جنایت کارانه داعش در کشتار 21  نفر از مردم مصر باید با واکنش موثر کشور ما مواجه می شد و این حملات حق مصر در دفاع از خود و مردم کشورش بوده است و همه کشورهای بین المللی شرکت کننده در مبارزه با داعش و کشورهای دیگر باید این نکته را به خوبی درک کند.

وزیر خارجه مصر درباره ادامه حملات به داعش گفت: فعلا ما در این باره چیزی نمی توانیم بگوییم اما برنامه ها و اقدامات استراتژیک امری است که باید با دقت بررسی شود . مصر طی روزهای گذشته با شرکای خود همانند آمریکا و فرانسه و روسیه و کشورهای عربی مشورت هایی درباره چگونگی برخورد و مقابله با این جنایت بدون توجیه داعش در لیبی انجام داده است. 

وی  با اشاره به احتمال برگزاری جلسه ای در شورای امنیت در این خصوص با توجه درخواست رئیس جمهور فرانسه و مصر برای اتخاذ تدابیر جدید علیه داعش گفت:در این زمینه عبد الفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با همتای فرانسوی خود"فرانسوا اولاند" مشورت هایی انجام داده اند و آنگونه که من در تماس دیروز خود با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در نیویورک داشتم شورای امنیت خواستار برگزاری نشستی فوری برای بررسی اوضاع لیبی شد که این جلسه قرار است روز چهار شنبه برگزار شود.

وی درباره جهت گیری و پیش بینی جلسه روز چهار شنبه شورای امنیت در خصوص لیبی گفت: ما با کشورهای مختلف از جمله اردن به عنوان نماینده کشورهای عربی در شورای امنیت و برخی از کشورهای عربی دیگر در چارچوب اهداف جلسه مشورت خواهیم کرد لذا مشورت های ما درباره کشورهای عربی با هدف حفظ امنیت ملی منطقه و همچنین حفظ امنیت مردم لیبی خواهد بود. ما همچنین فردا از نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب دعوت به عمل می آوریم. 


در ادامه گفتگوهای ما با کشورهای آفریقایی شورای امنیت درباره لیبی و در چارچوب توافق نامه های اتحادیه آفریقا است. همه این گفتگوها با هدف همبستگی و تفاهم و شروع کار مشترک است و پیش بینی ما این است که جلوی اوضاع نابسامان لیبی در ابتدا گرفته شود.

وی  در ادامه خاطر نشان کرد: ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش و جامعه جهانی از جمله کشورهای غربی باید مسئولیت خود را در قبال اوضاع نا بسامان لیبی و نیز کشورهای درگیر با داعش بپذیرند و کاری را که شروع کرده اند ادامه دهند تا امنیت در منطقه به خصوص در لیبی دوباره برقرار شود.

وی افزود: ما از دولت قانونی و ارتش لیبی و مجلس نمایندگان منتخبی که با انتخابات آزاد و بدون تقلب تشکیل شده باشند می خواهیم از ملت لیبی حمایت کنند و مسئولیت خود را در این باره بپذیرند. 

وزیر امور خارجه مصر با اشاره به تحریم های وارد شده از طرف شورای امنیت بر لیبی گفت: این محدودیت های تسلیحاتی باید از دولت و ارتش لیبی برداشته شود چرا که ارتش لیبی ارتشی قانونی است که برخاسته از دولتی قانونی و مجلسی منتخب از مردم تشکیل شده است و تحریم تسلیحاتی این کشور مخالف اصول قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد است و منطقی نیست که میان دولتی که به طور قانونی انتخاب شده با شبه نظامیانی که از طرف شبکه های غیر قانونی حمایت می شوند تفاوتی قائل نباشیم.

سامح شکری افزود: کشورهای عربی از جمله مصر اگر نیت خالصانه ای برای مبارزه با تروریسم دارند بدون معیارهای دوگانه باید در مقابل تروریسم بایستند.
مجری العربیه در ادامه پرسید: آیا پیش نویس قانونی برای اوضاع لیبی به شورای امنیت ارائه کرده اید؟ 

وزیر خارجه مصر گفت: همه این طرح ها موجود است و شورای امنیت مطمئنا مکانیزم هایی برای رسیدگی به این مسئله از جمله صدور قطعنامه در اختیار دارد. شورای امنیت نیز در این باره قبول مسئولیت خواهد کرد.

مجری العربیه با اشاره به اظهارات فرستاده سازمان ملل در لیبی که گفته است فعلا امکان مداخله نظامی در لیبی وجود ندارد گفت: آیا کشورهای غربی و منطقه اراده ای برای تشکیل ائتلاف مبارزه با داعش در لیبی دارند؟
الشکری پاسخ داد: من با ایشان در این باره صحبت خواهم کرد و در حاشیه کنفرانس امنیت در مونیخ صحبت کرده ام، اما اظهارات فرستاده سازمان ملل و کشورهای بین المللی همواره نشان دهنده نیت خالصانه آنها برای همکاری در این زمینه به طور جدی بوده است و آنچه را که ما در پاریس و دانمارک شاهد آن بوده ایم بیانگر این است که خطر داعش فقط در منطقه عربی منحصر نمی شود و این خطر کشورهای اروپایی را نیز تهدید می کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار