فشار کنگره بر کاخ سفید برای انتشار گزارش "همکاری القاعده و عربستان" در حادثه 11سپتامبر

تعدادی از اعضای کنگره از اوباما می خواهند گزارش مربوط به " همکاری عربستان با القاعده " در 11 سپتامبر 2001 را منتشر کند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی ؛ گروهی دوحزبی از اعضای کنگره تلاش می کنند با اعمال فشار بر کاخ سفید ، باراک اوباما را وادار کنند گزارش 28 صفحه ای کمیسیون 11 سپتامبر را که نشان دهنده جزئیات همکاری میان " القاعده و عربستان سعودی " در حملات سال 2001 می باشد را منتشر نماید . 

این 28 صفحه از گزارش اصلی که در زمان ریسات جمهوری جورج بوش تنظیم شده بود ،  بطور جداگانه طبقه بندی شده و باراک اوباما تاکنون با افشای آن ممانعت کرده است . اگرچه محتوای دقیق این اسناد هنوز مشخص نیست اما برخی از نمایندگان کنونی و سابق کنگره که آن را مظالعه کرده اند ، عنوان می کنند که این 28 صفحه نشان دهنده ارتباطاتی است که میان دولت عربستان و تروریست های القاعده در زمینه حمله به ساختمان های تجارت جهانی در آمریکا در سال 2001 وجود داشته است . 

این لایحه تحت عنوان " قطعنامه شماره 13 کنگره " در سال 2013 نیز مطرح گردید اما با شکست مواجه شد . در ژانویه 2015 و بدنبال اظهارات " ذکریا موسوی " عضو القاعده درباره نقش و همکاری ریاض در حملات 11 سپتامبر بار دیگر نمایندگان کنگره لایحه آن را برای اعمال فشار بر اوباما به روی میز آورده اند . در اوایل فوریه سال جاری ، موسوی اعلام کرد که چندین نفر از اعضای خاندان سلطنتی عربستان از جمله برخی شاهزادگان مستقیما مسئولیت تامین مالی القاعده را بر عهده گرفته بودند . 

راشاتودی همچنین نوشت : برخی ابهامات درباره مشروعیت و صحت اظهارات این عضو القاعده وجوددارد ، با این حال نمایندگان کنگره معتقدند باراک اوباما باید بعنوان رییس جمهور اسنادی را که تائید کننده فرضیات مردم درباره همکاری های میان القاعده و عربستان است ، رسما منتشر نماید . 

والتر جونز، نماینده جمهوری خواه کنگره و ارائه کننده این لایحه انتشار رسمی گزارش را یکی از مصادیق شفافیت دولت می داند . وی  روز جمعه در این باره اظهار داشت : زمانی که دولت اطلاعات را از شما مخفی نگه می دارد ، نیم توانید به آن اعتماد کنید ؛ بخصوص اگر این پنهان کاری در مورد مساله ای بزرگ و حیاتی مانند 11سپتامبر باشد . 

گفتنی است علاوه بر جونز ، 13 عضو دیگر کنگره در ین لایحه حضور دارند که تعدادی از آنها از نمایندگان حزب دموکرات ( هم حزبی های اوباما ) می باشند . 





انتهای پیام /
برچسب ها: کنگره ، عربستان ، افشا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار