دادگاه حقوق بشر اروپا، لهستان را به پرداخت غرامت به قربانیان شکنجه سیا محکوم کرد

لهستان به دلیل میزبانی از زندان های مخفی سیا در این پرونده محکوم شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛دادگاه حقوق بشر اروپا ، لهستان را به پرداخت غرامت به قربانیان شکنجه سیا محکوم کرد‎.

امروز دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا ، در مورد وجود زندان و بازداشت گاههای مخفی متعلق به سیا در خاک لهستان حکم نهایی خود را صادر کرد و بر اساس حکم ، لهستان باید به دو نفر از زندانیان سیا که در خاک این کشور شکنجه و نگه داری می شدند ، غرامت پرداخت کند.
همچنین لهستان باید برای دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا روشن سازد که کدام یک از مقامات لهستان اجازه داده اند تا سیا در این کشور زندان تاسیس کند. دادگاه حکم تحقیقات کیفری در مورد این مقامات لهستانی را صادر کرده است.

این در حالی است که در 20 اذر ماه 93 ؛رییس جمهور سابق لهستان اعتراف کرده بود که ورشو به آژانس اطلاعات مرکزی امریکا "سیا" اجازه داده بود زندان‌های مخفی در خاک این کشور احداث کند. الکساندر کواسنیوسکی، رییس جمهور پیشین لهستان اعتراف کرده بود کشورش زندان‌های مخفی در اختیار سازمان سیا قرار داده بود تا ماموران این سازمان بتوانند از مظنونان عضویت در القاعده بازجویی کنند. کواسنیوسکی افزود: «طرف امریکایی از طرف لهستانی خواست یک مکان آرام بیابد تا آنها بتوانند به نحوی موثر به جمع‌آوری اطلاعات از افرادی بپردازند که از آمادگی خود برای همکاری با طرف امریکایی خبر داده بودند.»

این حکم بعد از آن اعلام می شود که  کمیته اطلاعاتی سنای امریکا گزارشی درباره برنامه شکنجه سازمان سیا در زمان دولت جرج بوش، رییس جمهور سابق امریکا منتشر کرد. این گزارش ۶ هزار و ۲۰۰ صفحه‌ای حاصل بررسی ۵ ساله سنای امریکا در خصوص ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار سندی است که ناکامی‌های سیا را در زمان اجرای برنامه "بازجویی بهبود یافته" در دوران ریاست جمهوری بوش مرور کرد. برنامه شکنجه سازمان سیا بازداشت مظنونان به تروریسم و انتقال آنان به زندان‌های مخفی در خارج از امریکا را شامل می‌شد. زندانیان در این زندان‌ها که به مکان‌های سیاه معروف بودند با تکنیک‌های سخت بازجویی از طریق شکنجه مواجه بودند که از جمله آنها می‌توان به شکنجه غرق مصنوعی اشاره کرد.
گروههای حقوق بشری مدعی هستند لهستان محل نگه داری 8 زندانی سیا بوده است.پیش از این روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده بود که سازمان سیا ،15 میلیون دلار به لهستان پرداخت کرده است تا بتواند از خاک ورشو برای بازجویی و شکنجه استفاده کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار