آموزش‌ها در خصوص پیشگیری از کم‌خونی بسیار ناکافی است

با وجود افزایش چشمگیر موارد کم‌خونی در سالهای اخیر و مشکلات و عوارض ناشی از آن، اما همچنان آموزش‌ها در خصوص پیشگیری از کم‌خونی بسیار ناکافی است.

محمد کاظم شفیعی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اغلب افراد در طول زندگی خود ممکن است درجاتی از کم‌خونی را تجربه کنند و در اثر ابتلا به این مشکل، گرفتار مشکلات دیگری شوند. 

وی افزود: اگر چه کم خونی شیوع بالایی دارد، اما تاکنون به این بیماری آنچنان که شایسته است و آنچنان که لازم است توجه جدی نشده که این موضوع موجب ناآگاهی اغلب افراد از این بیماری شده است. 

شفیعی تاکید کرد: با وجود افزایش چشمگیر موارد کم‌خونی در سالهای اخیر و مشکلات و عوارض ناشی از آن، اما همچنان آموزش‌ها در خصوص پیشگیری از کم‌خونی بسیار ناکافی است. 

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از مردم نمی‌توانند که کم‌خونی چه بیماری است و چگونه باید از آن پیشگیری کرد، یاد آور شد: بهترین اقدام برای پیشگیری از کم‌خونی، مصرف غذاهای حاوی آهن زیاد مانند اسفناج، گوشت گاو، صدف های خوراکی، عدس و سیب‌زمینی است. 

شفیعی گفت: پرهیز از نوشیدن زیاد قهوه و چای، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B12  و مکمل های آن، ورزش و کنترل بیماری‌های خونی ارثی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از کم‌خونی است.



انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار