رويترز در گزارشی اعلام کرد؛

ايران به توافقنامه خود با گروه 1+5 پايبند بوده‌است

خبرگزاری رويترز در گزارشی اعلام کرد؛ ايران به توافقنامه نوامبر 2013 با گروه 1+5 پايبند بوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم شادیه نصرالله نوشت: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد ایران براساس یک توافقنامه هسته ای با شش قدرت جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) از توسعه آزمایش نمونه های کارآمدتر دستگاهی که از آن برای تصفیه اورانیوم استفاده می‌شود، خودداری کرده است.

در توافقنامه موقت سال 2013 بین ایران و شش قدرت جهان ( آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، انگلیس و آلمان ) آمده است تهران می تواند فعالیت های تحقیق و توسعه فعلی خود را در زمینه غنی سازی ادامه دهد اما با این حال اشاره شده است آنها نباید فعالیت های خود را در این زمینه تقویت کنند.

اما آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه نوامبر در گزارشی اعلام کرد ایران تزریق گاز اورانیوم به یکی از چند نمونه جدید سانتریفوژ در دست توسعه را با نام « آی آر - 5 IR-5 » آغاز کرده است. اعلام این مسئله باعث شد بحث هایی میان تحلیلگران مطرح شود مبنی بر اینکه چنین اقدامی ممکن است نقض توافقنامه نوامبر سال 2013 بین ایران و گروه پنج به اضافه یک باشد.

یک سند محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی که روز پنجشنبه میان کشورهای عضو آژانس توزیع شد و نسخه ای از آن نیز در اختیار رویترز قرار گرفته است نشان داد ارتباط سانتریفوژ آی آر - 5 قطع شده است.

موسسه تحقیقاتی علوم و امنیت بین الملل در واشنگتن با اشاره به توافقنامه سال 2013 اعلام کرد این قطع ارتباط سانتریفوژ آی آر - 5 بار دیگر اطمینان می دهد ایران در حال عمل کردن به تعهدات خود در چارچوب طرح اقدام مشترک است. 

مذاکرات بین المللی به منظور حل مناقشه موجود برسر فعالیت های هسته ای ایران روز جمعه در وین ازسر گرفته شد. هدف از این مذاکرات کاهش اختلاف های باقی مانده در مذاکرات با شش قدرت جهان به منظور پایان دادن به بن بست 12 ساله بر سر فعالیت های هسته ای تهران است.

قدرت ها به دنبال توافقنامه ای هستند که براساس آن ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران محدود شود و زمینه برای بازرسی های سرزده و بدون محدودیت آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم شود تا از این طریق بتوان تضمین کرد هدف از برنامه هسته ای ایران ساخت بمب نیست. آنها همچنین از ایران می خواهند به عنوان یک اقدام اعتماد ساز ، به همه پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهد.

این سند آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی در اختیار کشورهای عضو قرار گرفت که تنها چند هفته به ضرب الاجل اواخر ماه مارس برای دستیابی به یک موافقتنامه چارچوب بین ایران و قدرت های جهان باقی مانده است. ایران و گروه پنج به اضافه یک همچنین پایان ماه ژوئن را نیز به عنوان ضرب الاجلی برای دستیابی به یک موافقتنامه نهایی تعیین کرده اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار