حاشیه‌نگاری مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر

«محمدهادی عیانبد»: قلب رهبر انقلاب از ما ناراحت است/ تلاش «منوچهر صهبایی» برای سخن گفتن +تصاویر

شب گذشته چراغ سی امین دوره از جشنواره موسیقی فجر با برگزاری مراسم اختتامیه آن در تالار وحدت رو به خاموشی رفت؛ این مراسم با حاشیه هایی همراه بود.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته چراغ سی امین دوره از جشنواره موسیقی فجر با برگزاری مراسم اختتامیه آن در تالار وحدت رو به خاموشی رفت و از همین حالا باید به انتظار سی و یکمین دوره‌ی تنها جشن رسمی موسیقی ایران بنشینیم و باید دید که مسئولان دوره جدید چه برنامه هایی برای سال آینده خواهند داشت.

اما مراسم اختتامیه دیشب نیز خالی از حاشیه نبود. از گزارشی که دکتر "حسن ریاحی" دبیر سی‌امین دوره از جشنواره موسیقی فجر برای "علی جنتی" قرائت کرد تا اعتراض به وضعیت موسیقی جوانان و بی توجهی مسئولین به آن که در سطور زیر به گوشه ای از این حواشی اشاره خواهیم کرد.

به عنوان مهم ترین اتفاقی که باید می افتاد و نیفتاد می توان اشاره کرد که، در حالی که هفته‌های پیش در نشست خبری سی امین جشنواره موسیقی فجر از طرف "پیروز ارجمند" اعلام شده بود که سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با همراهی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری "منوچهر صهبایی" و رهبری مهمان "شهداد روحانی" اجرا خواهد شد اما طبق سنوات گذشته سرود ملی به صورت پلی بک در تالار وحدت پخش شد.

*تاسیس کانون موسیقی‌دانان جوان

در ابتدای مراسم "حسن ریاحی" دبیر سی امین دوره از جشنواره موسیقی فجر به روی سن آمد و گزارش خود را قرائت کرد.

وی در ابتدا گفت: اختتامیه سی امین دوره از جشنواره موسیقی فجر درحالی برگزار می شود که اصل توجه به جوانان سرلوحه ما در این دوره از جشنواره بود. به همین مناسبت مایلم پیام مهمی را به برگزارکنندگان موسیقی امروز پیشکش نمایم و آن هم این است که مهم ترین ماموریت شما اهالی موسیقی شکوفایی این شجره است که شکوفه های آن را جوانان تشکیل می دهند و همین طور کشف افکار دل انگیز موسیقی ایرانی از جمله موسیقی کلاسیک ایرانی که باید سرلوحه فعالیت های شما قرار گیرد.

وی ادامه داد: جا دارد که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای جنتی خواهش کنم که دستورات تاسیس نهاد تشکیلاتی باعنوان کانون موسیقی‌دانان جوان ایران را صادر کرده و با آن موافقت کنند تا امکانات برای علاقه مندان موسیقی فراهم شده و زمینه و انگیزه رشد و تعالی آن ها بوجود آید.

ریاحی افزود: پیشنهاد دارم که نهادهایی چون وزارت ورزش و جوانان که در هیچ زمینه فرهنگی تا به حال وارد نشده و همین طور بنیادهایی چون بنیاد رودکی در تاسیس و شکل گیری این بنیاد همکاری های لازم را داشته باشند و همین طور از دیگر نهادهای دولتی و خصوصی نیز چنین امری را خواستارم.

*محمدهادی عیانبد: قلب رهبر انقلاب از ما ناراحت است

"محمد هادی عیانبد" هنرمند برگزیده در بخش آهنگسازان موسیقی کلاسیک غیرایرانی در اعتراض به وضعیت موسیقی جوانان در ابتدا گفت: ابتدا باید بگویم که دلم نمی‌خواست در مراسم اختتامیه این جشنواره حاضر شوم. اگر به خاطر داشته باشید سه سال پیش هم، من نفر اول بخش آهنگسازی در موسیقی فجر شدم، دقیقا سه سال قبل از آن هم جز نفرات اول در بخش آهنگسازی بودم. در این شش سال قرار بود که اسم ما آهنگسازان را در انجمن نخبگان ثبت نمایند اما می بینیم که تا به امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته برای هر سال عنوانی را انتخاب می کنند تا چشم انداز مسئولین در آن سال حول محور همان عنوان حرکت کند در آن سالی که جایزه بردم عنوان سال "کار و سرمایه ملی" بود و امسال هم سال "فرهنگ و اقتصاد" است اما به واقع کدام یک از مسئولین به این عنوان ها توجه کرده اند. قلب بزرگوار ایشان از دست ما ناراحت است.

وی افزود: من می‌بینم که در جشنواره خوارزمی اتفاقات مهم تری می افتد و بچه ها حداقل در آن جشنواره یکدیگر را محک می زنند. وارد شدن اسم من در انجمن نخبگان تبدیل شده به یک لابیرنت و من از شما می پرسم که این طور می خواهید از سرمایه های ملی خود حمایت کنید.

عیانبد تصریح کرد: بزرگترین سرمایه این مملکت نه نفت است و نه طلا بلکه قلب و مغز این جوان ها بزرگترین سرمایه های ما است و این تنها دستاورد این سرزمین است که اتفاق را بوجود می آورد که به هیچ وجه از آن حمایت نمی شود.

این هنرمند برگزیده در انتها خاطرنشان کرد: من واقعا خواهش می کنم بستری فراهم شود تا جوانان این مملکت فکر نکنند که چون پرنده ای هستند که در قفس زندگی می کنند و باید بپرند ما سرمایه هایی هستیم که باید در این مملکت با عشق کار کنیم.

حاضران در تالار وحدت در حمایت حرف های "محمدهادی عیانبد" چندین بار حرف این آهنگساز جوان را با تشویق های خود قطع کردند.

در ادامه کلیپ "پیامبر مهربانی" آخرین ساخته "پیروز ارجمند" رئیس دفتر موسیقی، در اعتراض به اهانت به پیامبر اعظم (س) در تالار وحدت پخش شد.

حضور "احمد مسجدجامعی" نماینده مردم در شورای شهر تهران در تالار وحدت نیز از نکات قابل توجه مراسم اختتامیه شب گذشته بود.


*ممانعت "سید عباس سجادی" از سخنرانی "منوچهر صهبایی"

شب گذشته پس از اعطای جوایز آخرین بخش‌های موسیقی "منوچهر صهبایی" رهبر ارکستر سمفونیک قصد سخن گفتن داشت که "عباس سجادی" مجری برنامه به دلیل کمبود وقت چندین بار از حضور وی در پشت میکروفن ممانعت کرد که خشم صهبایی را به همراه داشت.

وی پس از استقرار در پشت میکروفون گفت: نمی خواستند بگذارند من حرفم را بزنم اما بالاخره من آمدم.

وی ادامه داد: همان طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد امیدواریم که تا آخر امسال ارکستر سمفونیک اجرای خود را آغاز کند.

رهبر ارکستر سمفونیک تصریح کرد: من از آهنگسازان جوان و آن هایی که جوان مانده اند می خواهم که قطعات آهنگسازی خود را بنویسند تا ما آن ها را در رپرتوار ارکستر سمفونیک قرار دهیم.
 
سجادی نیز در ادامه جواب رهبر ارکستر سمفونیک را بسیار تند و زننده داد، البته که این اتفاق چندین بار نیز در طول برنامه از طریق مجری این برنامه صورت گرفت.

اجرای شب گذشته اجرای بی روحی بود و شاید اگر در مهم ترین جشن موسیقی ایران دقت بیشتری در انتخاب مجری صورت می گرفت شاهد برنامه بهتری بودیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضا مظفرپور
۱۱:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۳۹۳
با سلام؛بنده خودم به عنوان علاقه مند در جشن حضور داشتم؛واقعا درد دل ايشان :عميق بود؛بايد اينچنين سرمايه هايي را قدر دانست؛من راجع به ايشان جستجويي كردم ؛ رتبه هاي بين المللي دارند؛در خارج از كشور اين استعدادها بسيار ارزشمي گذارند؛عشق آقاي عيان بد به رهبري و ميهن ؛مثال زدني و صميمانه بود ؛ ايكاش قدر همه سرمايه هامان را بدانيم ؛ آقاي سجادي . . .
آخرین اخبار