در آستانه رایزنی ظریف و کری در ژنو؛

ورود مهمانان جدید به مذاکرات هسته‌ای/ "صالحی" صلح آمیز بودن پرونده هسته‌ای را از منظر فنی به مذاکره می‌نشیند

مقامات وزارت انرژی آمریکا همواره به عنوان بخشی از تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در گفتگوهای کاملا فنی هسته‌ای دخیل بوده‌اند اما در این دوره از مذاکرات "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی و "مونیز" وزیر انرژی آمریکا هم در ژنو به مذاکرات می‌پیوندد، تا رایزنی‌های فنی دقیقتر، ادامه یابد.

ورود رئیس سازمان انرژی اتمی به مذاکرات هسته‌ایبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ از بامداد جمعه، با انتشار خبر عزیمت تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ژنو، هوای سیاست خارجی کشورمان بار دیگر هسته‌ای شد.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی "سیدعباس عراقچی" به منظور رایزنی‌های دوجانبه با هیأت آمریکایی بامداد روز گذشته (جمعه) راهی ژنو شد.

دیروز " سیدعباس عراقچی" و "مجید تخت روانچی" و "وندی شرمن" معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا از ساعت 11 به وقت محلی (13:30 به وقت تهران) در دو سطح کارشناسی و معاونان مجموعا 5 ساعت به گفت‌وگو پرداختند، و بعد از آن مذاکرات از ساعت 18:30 به وقت تهران به مدت 2 ساعت و نیم از سر گرفته شد، که در مجموع 7 ساعت و نیم مذاکره خروجی آن بود.

در این رایزنی‌ها هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت .

این سومین دیدار معاونان ظریف و کری در شهر ژنو پس از تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو و پنجمین دیدار پس از تمدید این توافقنامه است. ایران و آمریکا پیش از این دو بار در "ژنو" یک بار در "مونیخ" و یک بار نیز در "حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ" در شهر مونیخ با یکدیگر به گفتگو پرداخته بودند.

این گفتگوها از دیروز در این شهر به جریان افتاده است و قرار است سیزدهمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره راه‌حل جامع هسته‌ای نیز روز یکشنبه در ژنو برگزار شود.

سفر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به ژنو برای شرکت در مذاکرات

"علی‌اکبر صالحی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای صبح امروز (شنبه) راهی ژنو شد و قرار است با "ارنست مونیز" وزیر انرژی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند.

واشنگتن نیز روز جمعه اعلام کرد که "ارنست مونیز" وزیر انرژی آمریکا نیز این هفته در مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت خواهد داشت.

در بیانیه وزارت انرژی آمریکا آمده است: به درخواست جان کری وزیر خارجه، ارنست مونیز وزیر انرژی روز شنبه به ژنو سفر می‌کند تا در مذاکرات جاری با ایران سر برنامه هسته‌ای این کشور، به وزیر کری بپوندد.

این بیانیه می‌افزاید: مقامات وزارت انرژی همواره به عنوان بخشی از تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در این گفت‌وگوهای کاملا فنی دخیل بوده‌اند و وزیر مونیز هم در ژنو به تیم می‌پیوندد تا این رایزنی‌های فنی دقیق، ادامه یابد.

سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در این باره اعلام کرد، که صالحی در این سفر با "دوریس لوتارد" وزیر انرژی سوئیس رایزنی‌هایی در خصوص موضوعات فنی مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت.

"سیدعباس عراقچی" در تازه‌ترین مصاحبه خود با واحد مرکزی خبر با بیان اینکه مذاکرات به مراحل جزئی رسیده است، گفت: پس از یک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرایطی هستیم که باید وارد جزئیات شویم، به ویژه اینکه قصد ما این است در توافق نهایی کلیات و جزئیات یک پارچه باشد، به همین خاطر مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: این شرایط ایجاب می‌کند که مذاکرات فشرده و به صورت طولانی برگزار شود.

وی با بیان اینکه، جمعه و شنبه در سطح معاونان و کارشناسان وزارت خارجه ایران و آمریکا مذاکرات برگزار می‌شود، اظهار داشت: روز یکشنبه هم جلسه‌ای با 1+5 خواهیم داشت که در آن‌ معاونان وزرای خارجه و مدیران سیاسی حضور خواهند یافت.

عضو ارشد تیم هسته‌ای گفت: یکشنبه و دوشنبه هم وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار می‌کنند.

عراقچی فضای روز نخست مذاکرات را مثبت و جدی توصیف کرد و گفت: این به معنی‌ این نیست که پیشرفت‌های فوق‌ العاده‌ای داشته‌ایم اما بحث‌ها نزدیک و فشرده دنبال می‌شود.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: به دنبال نوآوری و تحولات در نحوه و شکل مذاکرات هستیم تا به کارها در مذاکرات سرعت دهد.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری شینهوا گفته است که مساله سانتریفیوژها و تحریمها 2 موضوع اصلی این مذاکرات است که پشت درهای بسته برگزار میشود.

با وجود اینکه جزئیات مذاکرات همچنان در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، اما گفته می‌شود تعداد سانتریفیوژ‌ها و تحریم‌های ضد ایران، دو موضوع اصلی‌ مذاکرات این دوره ژنو است که هیئت‌های مذاکره کننده برای دستیابی به توافق نهایی وارد جزئیات این دو موضوع شدند.

"عراقچی" معاون وزیر خارجه کشورمان نیز روز سه‌شنبه در سفر به وین با "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره همکاری‌های ایران و آژانس به گفت‌وگو می‌پردازد.

گفتنی است "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز پنجشنبه هفته گذشته گزارشی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در سال جدید میلادی منتشر کرد.

شایان ذکر است دو نکته مهم این گزارش در این است که اولا آژانس اعلام کرده ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و دوم اینکه در موارد مورد بازرسی هیچ موضوع مشکوکی یافت نکرده و اطلاعات اعلام شده از سوی ایران صحیح است.

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاری (1393) به دلیل وجود اختلافات عمده به خصوص در زمینه ظرفیت و میزان غنی سازی و شیوه رفع تحریم‌ها به توافق نرسیدند، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک)‌را برای هفت ماه (9 تیر 1394) تمدید کرده و تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت دهند تا ظرف چهار ماه (تا پایان مارس) بتوانند به تفاهم سیاسی دست یابند و پس از آن رایزنی‌های دوجانبه و چند جانبه بین تیم مذاکره کننده ایرانی و شش کشور برگزار و شهر ژنو اواخر آذر ماه و اواخر دی ماه میزبان یازدهمین و دوازدهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای در سطح معاونان بود.

گفتنی است رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه A&M تگزاس ایران و کره شمالی را دو کشور "میان‌وزن" خواند گفت: آمریکا و متحدانش در تلاش هستند، تا با ایران به یک راهکار دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای دست یابند.

مارتین دمپسی افزود: سخت در تلاشیم تا به راهکاری برآمده از مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای آن‌ها برسیم، اما نباید از یاد ببریم که موضوعات دیگری هم وجود دارد که برای ما در مورد ایران مایه نگرانی است.

این ژنرال ارشد آمریکایی حمایت ایران از گروه‌های مقاومت در منطقه را از جمله اصلی‌ترین مواردی توصیف کرد که موجب نگرانی واشنگتن است.

همچنین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بامداد فردا (یکشنبه) به منظور دیدار و گفتگو با جان کری همتای آمریکایی به ژنو سفر می‌کند.

قرار است ظریف و کری فردا و پس فردا (یکشنبه و دوشنبه) سوم و چهارم اسفند ماه در شهر ژنو در خصوص موضوع هسته‌ای ایران و راه‌حل جامع هسته‌ای به گفتگو بپردازند.

این پنجمین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا پس از تمدید هفت ماهه توافق ژنو است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار