سردار فیروزآبادی در شانزدهمین مجمع پیشگیری از وقوع جرم:

دروس پیشگیری از جرم وارد دانشگاه شود

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: امروز در تمام دنیا همه حاکمان و مسئولان اجتماعی سیاسی و فرهنگی و قضایی قانع شده‌اند که پیشگیری از عوامل به وجود آورنده اقدام مجرمانه در انسان‌ها در بسیاری از جرائم در اقدامات کیفری و جزائی ترجیح دارد

دروس پیشگیری از جرم وارد دانشگاه شود
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، سردار «سیدحسن فیروزآبادی» در شانزدهمین مجمع پیشگیری از وقوع جرم استان تهران که صبح امروز دوشنبه(4اسفندماه) در سالن همایش سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد گفت: از تشکیل این جلسه بسیار خوشحال هستم زیرا اصل تشکیل یک همایشی برای پیشگیری از جرم، یک ابتکار بشریت و انسانی است که جزو حسنات به شمار می‌آید زیرا حسنات سفارش دین مبین اسلام است.
 
وی ادامه داد: معلوم است که هر عقل سالمی می‌پسندد که بهتر است جرمی اتفاق نیفتد.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ما برای پیشگیری از وقوع جرم همه ابعاد را داریم و گام‌های بسیار بزرگی وجود دارد مثلا زحماتی که سازمان‌های عقیدتی سیاسی در راستای پیشگیری از این مسئله انجام می‌دهند.
 
سردار فیروزآبادی اظهارداشت: اگر کارکنان نیروهای مسلح به آموزه‌های قرآن آشنا شوند آن‌ها هرگز به جرم آلوده نمی‌شوند پس چرا از این گنجینه پربها و از این ابزار کارآمد مؤثر که در دست و پیش روی همگان است استفاده نکنیم.  
 
وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب که فرموده‌اند نیروهای مسلح حصار برکشیده پیرامون یک ملت و کشور هستند اظهار داشت: در این جمله رمزهایی وجود دارد و آن این است که لشکری که مردانش قوی باشند حصار محکم ملت هستند.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: امروز در تمام دنیا همه حاکمان و مسئولان اجتماعی سیاسی و فرهنگی و قضایی قانع شده‌اند که پیشگیری از عوامل به وجود آورنده اقدام مجرمانه در انسان‌ها در بسیاری از جرائم در اقدامات کیفری و جزائی ترجیح دارد یعنی اگر یک دستگاهی برای اقدامات پیشگیری درست کنیم، نه تنها با دستگاه قضا برابری دارد بلکه برتری نیز می‌کند که البته در این مورد تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.
 
وی افزود: مسئله پیشگیری از جرم که همایش‌های متعددی برای آن برگزار می‌شود یک مسئله جدی جهانی و بشری است که نسبت به این مسئله احساس نیاز واقعی می‌شود.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: تمام دنیا به این کیفیتی که ما در پیشگیری از وقوع جرم رسیده‌ایم نرسیده است چرا که ایران به خاطر داشتن فرهنگ دقیق و اسلام روی یک جریانی در حرکت است که سبب ایجاد وضعیت خوبی شده است.
 
سردار فیروزآبادی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند این حصار نیروهای مسلح باید همیشه استوار و پابرجا باشد گفت: درست است که یک حصار از نیروهای مومن و اسلامی پای رعیت وجود دارد اما همیشه باید استوار و پابرجا باشد یعنی باید همیشه به فکر سلامتی نیروهای مسلح و پیشگیری از وقوع جرم و پیدا شدن میکروب در آن‌ها باشیم.
 
وی ادامه داد: به جای این که صرفا مقررات کیفری و ملزومات را کامل کنیم بهتر است همزمان به فکر پیشگیری از اعمال مجرمانه از جمله عواملی مثل مسائل فردی، اجتماعی، روانی، آموزشی، تربیتی و اقتصادی باشیم.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به این که اسلام آموزه‌هایی برای پیشگیری از جرم به بشریت هدیه داده است افزود: به ستاد کل نیروهای مسلح و شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادی دارم و آن این است که واحد درسی آموزشی جرم شناسی اسلامی و پیشگیری از جرایم مبتنی بر آموزه‌های قرآنی را در دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را اجباری کنند.  
 
سردار فیروزآبادی اظهارداشت: این بهترین روش مبارزه با تهاجم فرهنگی و پیشگیری از بسیاری از جرائم از جمله اجتماعات اداری، اجتماعی و فرهنگی می‌شود.  
 
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند نیروهای مسلح نباید قابل نفوذ باشند گفت: اگر یکی از سنگرهای ما در آن جرمی اتفاق افتد نفوذ اتفاق خواهد افتاد و سبب وقوع جرم می‌شود.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: آموزه‌های قرآنی برای پیشگیری از وقوع انحرافات و جرایم برخلاف حقوق کیفری که عمدتا به مجازات توجه می‌کنند، عمیقا متوجه علل و عوامل جرم‌زدایی است.
 
سردار فیروزآبادی ادامه داد: اگر بتوانیم فرهنگ قرآنی را در درون نیروهای مسلح نهادینه کنیم می‌توانیم از وقوع بسیاری از جرائم پیشگیری کنیم.  
 
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در تفسیری که از نامه 53 حضرت علی(ع) به مالک اشتر دارند بارها به نکات مهمی اشاره فرمودند که من آن‌ها را دسته‌بندی کرده‌ام، ایشان به این کلمات تاکید دارند که نیروهای مسلح حصار برکشیده پیرامون یک ملت و کشور هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به آمار موسسه نظرسنجی خرد وزارت اطلاعات گفت: موسسه نظرسنجی خرد وزارت اطلاعات در آخرین دوره نظرسنجی که در سراسر کشور انجام داده اعلام کرده است که 84 درصد ملت ایران گفته‌اند که نیروهای نظامی کشور، عکس‌العمل‌شان و پاسخگویی‌هایشان نسبت به دشمنان اطمینان بخش است.   
 
وی ادامه داد: نکته دیگر در رابطه با این مسئله اثربخشی در پیشگیری از وقوع جرم در چشم انداز 20 ساله سازمان است.
 
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مسئله بعدی بیانیه ماموریت سازمان قضایی به اتخاد تدابیر پیشگیرانه از تغییر تعامل موثر با نیروهای مسلح است.  
 
سردار فیروزآبادی ادامه داد: نکته پایانی این ماموریت فراهم سازی موجبات اقتدار نیروهای مسلح است که از همه ارگان‌ها بیانیه ماموریت فاخرتر و تامین کننده اهداف ستاد کل نیروهای مسلح است.
 
وی بیان داشت: مواجهه با دشمن و محیط تهدید خطر محسوب می‌شود که سازمان قضایی باید مراقب دشمن باشد.
 
سردار فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در پیشگیری از جرم مهمتر از درمان و کیفر این است که از وقوع جرم پیشگیری شود، یعنی نباید بگذاریم تا افراد دچار جرم و خطر شوند و سپس مقابله کنیم.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار