پیش‌بینی‌های اسکار درست از آب درنیامد

با پایان یافتن اسکار هشتاد و هفتم چه نکاتی را از این رویداد بزرگ سینمایی آموختیم؟

به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از ورایتی؛ هشتاد و هفتمین مراسم اسکار پایان یافت و فصل جوایز که هم بیرحم، بدجنس و هم جذاب بود درس‌هایی برای ما داشت.  

۱. جشنواره‌ها را دست کم نگیریم 

امسال بیشتر جشنواره‌ها یکدل و یک زبان بودند. هشت نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم در جشنواره‌های دیگر هم حضور داشتند.  

از زمانی که برگزاری مراسم اسکار یک ماه زود‌تر صورت می‌گیرد، اهداف و برنامه دیگر جشنواره‌ها هم با ارزش شد. «پسربچگی» و «شلاق» در جشنواره ساندس ۲۰۱۴ نمایش داده شدند. دیگر فیلم‌های نامزد اسکار در جشنواره کن، نیویورک و... حضور داشتند. حضور نامزدهای اسکار در جشنواره‌های دیگر یازدهم نوامبر به اوج خود رسید، زمانی که «تک تیرانداز آمریکایی» و «سلما» در انجمن فیلم آمریکا نمایش داده شد، نمایش و حضور فیلم‌ها در دیگر جشنواره‌ها یک موضوع حساب شده و استراتژیک در بحث انتخاب فیلم‌ها در اسکار است. جشنواره‌ها یک نمایش پرطمطراق از فیلم‌ها ارائه می‌دهند که مطبوعات جهان را در اختیار بگیرند و در اصل هیاهویی را در بین انتخاب کنندگان صنعت سینما ایجاد کنند.  

۲. گردشگری نامزد‌ها 

هرساله جلسه‌های پرسش و پاسخ فیلمسازان بعد از نمایش فیلم با مطبوعات و خبرنگاران افزایش می‌یابد و در نتیجه مجموعه‌ای از پیام‌ها را دریافت می‌کنیم. «پاتریشیا آرکت»، «جی. کی. سیمونز» و «ادی ردمین» در همه جلسه‌ها بودند. از طرف دیگر «آلخاندرو ایناریتو گونزالز» مشغول کار بود و اصلا در این جلسه‌ها حضور نداشت. حالا این افراد در اسکار پیروز شدند. «ریچارد لینک لن‌تر» و «مایکل کیتن» جزء گردشگرهای خستگی ناپذیر این جلسه‌ها بودند، اما دست خالی به خانه بازگشتند.  
 
هیچ کس نمی‌داند که آیا دست دادن و ارتباط شخصی می‌تواند برای نامزدی رای بخرد. اما وقتی زد و بندی باشد (مانند اتفاقی که سال ۲۰۱۲ در بخش صداگذاری افتاد) استراتژی‌ها یادآور می‌شوند که حتی یک رای هم می‌تواند تفاوت ایجاد کند، بنابراین هیچ کس نمی‌خواهد یک رای هم از دست بدهد.  

۳. قوانین باید شکسته شوند 

بسیاری از منتقدان پیش بینی کرده بودند که «مرد پرنده‌ای» برای بهترین فیلم انتخاب نمی‌شود، به این دلیل که در بخش بهترین تدوین نامزد نشده است. از زمان فیلم «مرد معمولی» (۱۹۸۰) همه برگزیدگان بهترین فیلم به نامزدیشان در بخش بهترین تدوین افتخار کرده‌اند. بحث دیگر اینکه بسیاری پیش بینی کردند که در بخش بهترین موسیقی متن، نامزد‌ها به خاطر حضور «الکساندر دسپلات» با دو نامزدی در این بخش کنار می‌کشند. بسیاری هم پیش بینی کردند که محبوبیت «مرد پرنده‌ای» و «پسربچگی» یعنی اینکه یکی از این فیلم‌ها برگزیده بهترین فیلم و دیگری برگزیده بهترین کارگردانی می‌شود، اما برگزیده هردوی این بخش‌ها «مرد پرنده‌ای» شد. این موضوع ما را به نکته چهارم می‌رساند:  

۴. پیش بینی‌های اسکار پایه و اساس ندارند 

بیست و سوم فوریه، روز بعد از مراسم آکادمی اسکار، صحبت‌هایی از این شد که «مرد پرنده‌ای» جوایز انجمن تهیه کنندگان آمریکا، انجمن بازیگران فیلم و جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را از آن خود کرده، در حالیکه «پسربچگی» جوایز جشنواره‌های منتقدان را بدست آورده است، بنابراین آکادمی اسکار به آراء انجمن‌های فیلمسازان وابسته است. اما منتقدان و انجمن‌های فیلمسازان دومقوله جدا از هم هستند و مشخصا رایشان با یکدیگر فرق دارد. اعضای انجمن تهیه کنندگان آمریکا ماه‌ها منتظر فرصتی بودند تا نظرشان را درباره   «مرد پرنده‌ای» اعلام کنند و این شانس ماه ژانویه نصیبشان شد، بنابراین پیش بینی‌های اسکار حساب شده‌اند، اما اغلب برپایه حدس و گمان هستند.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار