حجت‌السلام سلیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شورای نگهبان طوری رفتار کند که به "عملکرد جریانی" متهم نشود

یک حقوقدان شورای نگهبان گفت: معتقدیم اعضای شورای نگهبان در جهت‌گیریهای خود باید به نحویی عمل کند که اثبات کننده جایگاه این نهاد بین همه طیف‌های جامعه باشد.

"حجت‌السلام‌والمسلمین محمد سلیمی" در گفتگو با خبرنگار احزب و تشکل‌های باشگاه خبرنگاران، با اشاره به ایجاد تشکیک از طرف بعضی چهره‌های اصلاح طلب برنظارت استصوابی شورای نگهبان اظهار داشت: همیشه جریانها سعی می‌کنند مقاصد خود را از طُرقی پیگیری کنند و بهترین روش، پیگیری از طریق قانون است.
 
حقوقدان شورای نگهبان با تأکید بر اینکه مسئله نظارت استصوابی شورای نگهبان مسئله‌ای نیست از طرف شورای نگهبان اصول‌گرایان یا اصلاح طلبان تعیین شده باشد گفت: این نظارت متن قانون اساسی است و بر این اساس نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس وسایر انتخابات بر عهده شورای نگهبان است.
 
وی اضافه کرد: زمانی که ما نسبت به مصادیق انتقاد داریم زیر سوال بردن اصل نظارت و قانون کار پسندیده‌ای نیست. لذا نظارت استصوابی برای شورای نگهبان واجب‌الاجراست.
 
سلیمی تصریح کرد: طبق تفسیر قانون‌ اساسی نظارت شورای‌نگهبان به عنوان فصل‌الخطاب نظام پذیرفته شده است و بحث مطرح شده بیش از آنکه کارگشا باشد، روند بهانه جویی را دنبال می‌کند. 
حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: آقایان هم به دنبال زیر سوال بردن این اصل نیستند، بلکه به برخی از کارهایی که از منظر آنها نادرست است، منتقدند. اما نحوه‌ انعکاس این انتقاد اشتباه است.
 
وی اضافه کرد: شورای نگهبان در روند  نظارت ذینفع نیست؛ بلکه ناظر بر صحت اعمال و رفتار است. ما معتقدیم اعضای شورای نگهبان در جهت‌گیریهای خود باید به نحویی عمل کند که اثبات کننده جایگاه این نهاد بین همه طیف‌های جامعه باشد. 

مشاور رئیس قوه قضائیه در پایان خاطر نشان کرد: شورای نگهبان موظف است به گونه‌ای عمل کند که این ذهنیت برای یک گروه ایجاد نشود که بخواهند شورای نگهبان را تحت عنوان نظارت استصوابی به "جریانی عمل کردن" متهم کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار