تبریز؛

استفاده متعادل از عناصر غذایی تاثیرگذار در حفظ محیط زیست

استادیار گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: استفاده متعادل و در حد نیاز واقعی گیاه از عناصر غذایی دلیلی برای حفظ محیط زیست می شود.

عادل ریحانی تبار در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ضمن بيان اين مطلب افزود: جذب سریع و بیشتر کود با اجرای محلول پاشی امکانپذیر است.

وی تصریح کرد: تغذیه برگی به شیوه محلول پاشی کاهش مصرف کود در گیاهان را در پی دارد.

ریحانی تبار ادامه داد: می توان استفاده از تغذیه برگی و محلول پاشی را روشی پایدار و متداول در افزایش مواد مغذی محصول دانست.

استادیار گروه علوم خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: عمل محلول پاشی را تا خیس شدن کامل برگ‌ها ادامه می‌دهند و از مصرف بیش از میزان اعلام شده کود باید خودداری شود.

وی افزود: عناصرغذایی با سرعت فوق العاده‌ای از طریق برگ جذب گیاه می‌شوند درحالی که از طریق ریشه به آرامی جذب اتفاق می‌افتد و در بعضی اوقات این سرعت پایین آنقدر است که عناصر تزریق شده به خاک در خاک ترکیب جدیدی تشکیل داده، نه تنها مورد استفاده گیاه قرار نمی‌گیرند، بلکه در محیط ریشه ایجاد مسمومیت می‌نمایند و از جذب آب و سایر عناصر جلوگیری می کنند.

ریحانی تبار تاکید کرد: تاثیر کوددهی برگی در افزایش محصول، مقاومت به بیماری‌ها و آفات و بهبود مقاومت به خشکی و نیز افزایش کیفیت محصول مشاهده شده است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.