القدس العربی:

رزمایش پیامبر اعظم پیامهای بسیاری داشت/ کلیدهای بحران‌ها در عراق، یمن، سوریه و لبنان در دست ایران است

القدس العربی در مقاله ای نوشت نمی‌توان ایران را به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای نادیده گرفت، قدرتی که کلیدهای بحرانها در عراق ، یمن ، سوریه و لبنان در دست دارد.

رزمایش پیامبر اعظم پیامهای بسیاری داشت/ کلیدهای بحران‌ها در عراق، یمن، سوریه و لبنان در دست ایران استبه گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در مقاله‌ای نوشت ایران رزمایش نظامی گسترده ای را در تنگه هرمز در خلیج فارس برگزار کرد که اهمیت راهبردی و تجاری منطقه ای و بین المللی این تنگه را نمی توان نادیده گرفت. در این رزمایش بطور بی سابقه ای قدرت ایران به نمایش گذاشته شد. این مانورها با نام پیامبر اعظم بر گزار شد. 

براساس گزارشهای مطبوعاتی، تهران موشک نصر را آزمایش کرد که می تواند هدف را از پنج کیلومتری هدف قرار دهد بی آنکه رادارها بتوانند آن را ردیابی کنند.  همچنین موشک کروز "غدیر" آزمایش شد که تا 350 کیلومتر برد دارد. موشکهای زمین به دریا نیز آزمایش شد. رزمایشهای ایران در چارچوب داده های راهبردی و ژئو سیاسی متحول منطقه اهمیت دارد.  مشخص شد ایران می خواهد از این رزمایشها برای دادن پیامهای منطقه ای و بین المللی آشکار ، استفاده کند.

روزنامه القدس العربی ادامه داد: نخست نمایش قدرت ایران با اظهارات تقریبا همسوی مقامات در تهران، لندن و واشنگتن درباره نزدیک شدن به دستیابی به توافق بر سر پرونده هسته ای ایران همزمان شد. با اینکه فدریکا موگرینی مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت توافق نزدیک است اما مانورهای ایران یک تحریک مفید از دیدگاه ایران است که آمریکا هیچ گزینه ای جز دادن آخرین امتیازات مطلوب برای حل سیاسی پرونده هسته ای ندارد. این امر به باراک اوباما کمک می کند برای اتخاذ تصمیم نهایی از اراده سیاسی لازم برخوردار شود.

این روزنامه ادامه داد: دوم اینکه مانورهای ایران یک نمونه واقعی از نقشی است که تهران  پس از توافق هسته ای با موافقت آمریکا در آینده بر عهده خواهد گرفت. ایران به عنوان ژندارم منطقه نمی توان آن را به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای نادیده گرفت، قدرتی که کلیدهای بحرانها در عراق ، یمن ، سوریه و لبنان در دست دارد. این نقشی است که واشنگتن از متحدان عربش خواهد خواست بدان احترام بگذارند و با آن همزیستی داشته باشند ، حتی اگر برخیها ایران را تهدید کننده موجودیت خود بدانند. 

به نوشته القدس العربی، ایران با برگزاری این مانورها می‌خواهد برخی از کشورهای عربی در منطقه خلیج فارس در باره طرحهایشان برای ایجاد تنش نظامی مستقیم یا غیر مستقیم علیه ایران در یمن ، سوریه و دیگر جبهه های منطقه ای تجدید نظر کنند.

این روزنامه ادامه داد:سوم، تمرینات مین گذاری در تنگه هرمز هشداری صریح به آمریکا و جهان به نظر می رسد زیرا همه این کشورها به این گذرگاه حیاتی نیاز دارند که روزانه 17 میلیون بشکه نفت از آنجا عبور می کند.  اما شاید تاثیر راهبردی و نه اقتصادی بستن تنگه هرمز مهمتر باشد زیرا تهدید امنیتی و حتی موجودیتی مستقیمی علیه کشورهای حوزه خلیج فارس به شمار می رود. تهران پیش از این تهدید کرده بود در صورت بروز جنگ اهداف آمریکایی را در این کشور ها  هدف قرار خواهد داد.

 مانور پیامبر اعظم(ص) با این ادعاها همزمان شد که تاکید شد برخی کشورهای حوزه خلیج فارس آماده اند در صورتی که لازم باشد حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی برای بمباران تاسیسات هسته ای ایران ، باز کنند.

در ادامه این گزارش ادعا شده است: چهارم اینکه تهران که از پیامدهای اقتصادی کاهش قیمت نفت رنج می برد شاید چنین تصور می کند ایجاد تنش نظامی با برگزاری مانورهایی در شکل و قالب آزمایش جنگ عامل مثبتی باشد که قیمت نفت را اگر افزایش نمی دهد دست کم به ثبات برساند. همچنین برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس را وادار می کند استفاده از نفت  به عنوان سلاح اقتصادی علیه ایران را متوقف کنند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران عربستان سعودی و کویت را  مسول فروپاشی قیمت نفت دانست و متعهد شد کاری کند که این دو کشور پشیمان شوند. این دو کشور اتهام ایران را رد کردند و تاکید کردند کاهش قیمت نفت به ورود رقبای جدید از طریق گسترش صدور نفت صخره ای مربوط می‌شود. 

سرانجام اینکه اعراب باید بار دیگر به خاطر آورند با یک چالش راهبردی جدی روبرو هستند. این چالش با ادامه شکست این کشورها در دستیابی به موضعی مشترک قطعی و اتخاذ تصمیم دشوار در قبال ایران ، بیشتر تثبیت می شود. اگر موازنه های قدرتهای منطقه ای ، اسرائیل را وادار می کند به وقفه در برنامه هسته ای ایران بسنده کند همانطور که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی شد جهان از توقف پیشروی ایران بسوی ساخت بمب هسته ای در چند سال اخیر نا امید شد  و اگر واشنگتن و اروپا هیچ جایگزینی جز توافق با ایران ندارند،  صد البته اعراب باید پلهای برقراری تفاهمات سیاسی منطقه ای را برپا کنند که برای خروج از این بن‌بست تاریخی ضروری به نظر می‌رسد.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار