حقانی در نشست خبری مطرح کرد:

تخریب 5هزار هکتار باغ در 20سال گذشته/ خروج منابع آلاینده قرمز از شهر تهران

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: متاسفانه در 20سال گذشته 5هزار هکتار باغات تهران از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست و عضو کمیسیون سلامت و خدمات شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری پیش از ظهر امروز که در ساختمان شورا برگزار شد با اشاره به اهمیت حفظ باغات و فضای سبز تهران، اظهار کرد: برای نخستین بار کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران زیر مجموعه کمیسیون سلامت قرار گرفت تا به مسائل مربوط به خدمات شهر و محیط زیست نگرش جدی داشته باشد.
 
 وی افزود: باید ساز و کارهای مدون و منطبق بر فرمایشات مقام معظم رهبری(مدضلله) و برنامه پنج سال اول شهرداری تبیین شود تا بتوان باغات و فضای سبز و محیط زیست تهران را به نحو احسنت حفظ کرد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدضلله) و دیدارهای مکرر با رهبر در تاریخ 27/12/89 و 23/10/92 تاکید کرد رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدضلله) همواره تاکید بر حفظ باغات، ‌فضای سبز و صیانت و نگهداری از آنها دارند چرا که حفظ صیانت از فضای سبز بسیار مهمتر از توسعه آن است و به واسطه این الزامات بارها و بارها به شهرداری و شورای شهر در جهت حفظ باغات و درختان و جلوگیری از ساخت و سازها تاکید کردند.

وی در ادامه به بحث دیگری از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدضلله) اشاره کرد و گفت: رهبری بیان کردند که نگذارید تهران بیش از این بزرگ شود و زمین‌های جنوب البرز بیش از این مورد تجاوز قرار نگیرد چرا که عده‌ای فقط به دنبال پول هستند و به منافع شهر و شهروندان توجه نمی‌کنند و این وظیفه بر عهده شهرداری و شورای شهر که دیدبان و پاسبان شهر هستند گذاشته شده است.

حقانی با اشاره به ماده 50قانون اساسی ادامه داد: ماده 50قانون اساسی در حفاظت از محیط زیست و صیانت از آن را وظیفه فرد فرد مردم کشور می‌داند و اگر زمینه حفاظت از محیط زیست اصل را بر قانونمداری بگذاریم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات را که در جهت تخریب محیط زیست است برطرف کنیم.

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران همچنین به نامه مقام معظم رهبری(مدضلله) به چند ارگان اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری(مدضلله) در نامه‌ای به وزیر راه، ریاست شورای اسلامی شهر تهران، استاندار، بازرسی کل کشور، سازمان حفاظت محیط زیست بر حفظ باغات و محیط زیست تاکید و اشاره کردند که در زمینه صیانت از این فضای سبز اگر لازم است قانون و مقررات را تغییر دهید تا هرچه بهتر بتوان محیط زیست مطلوبی را در شهر ابقا کنیم.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وظیفه دوگانه شهرداری، عنوان کرد: مدیریت شهری به عنوان یک نهاد عمومی وظیفه دوگانه‌ای در تولید درآمد و هزینه آن برعهده دارد و برخلاف سایر سازمان‌ها که از دولت و پول نقد استفاده می‌کنند شهرداری دستش در جیب مردم است و باید با دقت بیشتری عمل کند و به دنبال یک مدل و راه انضباط اقتصادی بر شهر باشد.

وی با اشاره به وجود اقتصاد دولتی و اقتصاد خصوصی، گفت: اقتصاد خصوصی به دنبال درآمد خوب و اقتصاد دولتی بر اساس مصرف است اما ما باید به دنبال اقتصاد دیگری باشیم که وظیفه آن منضبط کردن هزینه‌های است وبودجه شهرداری از مردم تعیین می‌شود به همین علت باید از ریخت و پاش‌ها جلوگیری شود این اقتصاد اگر چه سودآوری ملموسی ندارد اما به طور غیر مستقیم سود آن به جیب مردم می‌رود و سود این نوع اقتصاد با اعداد و ارقام سر و  کار ندارد و کاملا غیر ملموس است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اقتصاد شهری در دنیا متفاوت است و ما باید خود را با آن شرایط تطبیق دهیم و به دنبال افزودن عرصه‌های شهری باشیم چرا که درآمد این عرصه‌ها به جیب مردم می‌رود و عرصه‌های شهری مکان‌هایی هستند که مردم در آن نفس می‌کشند و امروزه معماران دنیا به دنبال اضافه کردن عرصه‌های عمومی هستند و ما نیز باید همین کار را پیش روی شهر قرار دهیم .
 
وی تاکید کرد: پاساژ جز عرصه‌های عمومی محسوب نمی‌شود و آنچه که در شهر در تعریف عرصه‌های عمومی بیان می‌شود مسجد، حسینیه، بیمارستان و ... است که شهرداری در زمان بارگذاری جمعیت باید این مکان‌ها را نیز تعبیه کند چرا که این عرصه‌ها برای مردم سودآور هستند و جدا کردن عرصه‌های عمومی از شهر نمی تواند مدیریت موفقت شهری را به دنبال داشته باشد. 

حقانی با اشاره به اینکه دامنه البرز دارای عرصه فضای سبز وسیع است، ادامه داد: تاکید دارم که باغات برای آیندگان شهر باید حفظ شود قانون باید نظامات اقتصادی ما را تامین کند نه اینکه نظامات اقتصادی، قانون ایجاد کند و ما باید به حساسیت شهر توجه کنیم چرا که تمام فعالیت‌ها، کنش‌ها و واکنش‌ها و زندگی در شهر جریان دارد و نباید به آن لطمه وارد شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: کمیسیون شهرسازی و کمیته محیط زیست در شورای شهر چهارم تشکیل شد و در این کمیسیون بیشترین تاکید در بازنگری اساسی بر قوانین جاری حوزه باغات و فضای سبز است که بتوان راهبردها و ضوابط مدونی را در حفظ و گسترش فضای سبز پیش روی شهر قرار داد.

حقانی با اشاره به راهکارهای حفظ این مهم اظهار کرد: حساس سازی افکار عمومی به حفظ باغات در کنار فعالیت‌های منظم رسانه در این زمینه می‌تواند تاثیر چشمگیری در حفظ فضای سبز شهر داشته باشد و اعتقاد کارشناسی خدمات شهری در حفظ باغات از جمله دیگر راهکارها در طرح الزام شهرداری تهران در حفظ محیط زیست شهری است چرا که باغات کن که بخشی از آن در پهنه شمالی بزرگراه همت در 220 هکتار و در پهنه جی تعریف شده بود حفظ شده اما پهنه جنوبی آن از جی به پهنه آر تغییر کرده بود که این مهم با همت و کوشش اعضای شورای شهر و خصوصا ریاست شورای شهر در تغییر آن به پهنه جی تلاش‌هایی انجام شده است که بعد از تصویب در شورای شهر و کمیسیون ماده پنج و بررسی شورای عالی در همان موقعیت فضای سبز در آینده حفظ خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: کمیته محیط زیست در حوزه پسماند با رویکرد تفکیک زباله از مبدا با مشکل مواجه شده است چرا که قانون پسماند در سال 83 تصویب شده و آیین نامه اجرایی ان نیز به تصویب رسیده و بنا بود تا سال 90 مشکل تفکیک زباله از مبدا برطرف شود اماهنوز این مشکل در شهر باقی است و در این زمینه از سال 74 با کمک بانک جهانی مشاورانی در زمینه مدیریت پسماند تعریف شد و 70هزار دلار نیز به شهرداری تهران کمک شد اما به دلیل عدم اجرای درست قانون این مشکل به قوت خود باقیست و آنچه که از قانون مهمتر است اجرای ان است که در بعضی از بخش‌ها هنوز کاری صورت نگرفته و در حال حاضر شهرداری تهران طرح پایلوت تفکیک زباله از مبدا را آغاز کرده است که امیدوارم این طرح با موفقیت پیش برود و سهل‌انگاری‌های گذشته برطرف شود.

حقانی با بیان اینکه ارگان‌های مختلفی وظیفه ساماندهی زباله‌ها را بر عهده دارند گفت: بر اساس قانون پسماند شهرداری یکی از ارگان‌هایی است که متولی جمع آوری زباله‌ها تعریف شده است و وزارت بهداشت متولی پسماندهای پزشکی و بیمارستانی و عفونی است و این وزارتخانه اذعان داشته اگر سازمان حفاظت محیط زیست بی خطر بودن زباله‌های بیمارستانی را تایید کند به قیمت معمولی این زباله‌ها را ساماندهی می‌کند و متولی زباله‌های کشاورزی نیز وزارت صنعت و معدن است که در قانون پیش بینی شده است و همچنین وظیفه‌ای که برای صدا و سیما در قانون پیش بینی شده است این است که در اگاه سازی عمومی و ارتقای فرهنگ شهر نشینی نقش خود را به درستی ایفا کند.

 وی در ادامه بیان کرد: شهرداری در حال حاضر 14درصد از تفکیک زباله از مبدا را به عهده دارد که در برنامه پنج ساله این رقم باید به 33درصد برسد و این درحالیست که تولید زباله در تهران 6500 تن است و هزار تن دیگر از شهرهای اطراف تهران به آن اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: زباله‌های شهر تهران 70درصد مواد عالی دارد که قابلیت تبدیل به کمپوست را دارد و 30درصد این زباله‌ها خشک است که باید زباله‌های خشک از دیگر زباله ها جدا شود و باید تفکیک زباله از مبدا را فرهنگ سازی کنیم که در این تفکیک ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی علاوه بر شهرداری دخیل هستند.

وی ادامه داد: کارخانه‌های زباله سوز در شهر تهران است به تولید کود کومپوست ضرر می‌زند این در حالیست که کشاورزی ما به این کود نیاز دارد.

حقانی با تاکید بر خروج آلاینده‌ها نسبت به کارخانه‌های بزرگ تصریح کرد: 5هزار کارخانه بزرگ براساس قانون صنایع و صنوف به خارج ا زشهر منتقل می‌شوند و کارخانه ارفو که بخش ریختگری آن تعطیل شده و در حال حاضر بخش اداره آن مستقر است و باقی بخش‌ها به شمس‌آباد منتقل شده و کارخانه برق بعثت که از سوخت فسیلی استفاده می‌کرد تبدیل به سوخت گازی شده و این مشکل نیز برطرف شده است ودو مورد دیگر نیز در آینده نزدیک حل می‌شود که در این امر باید به ساختار حریم توجه شود.

وی بیان کرد: براساس قانون ساماندهی صنوف 17هزار صنف منتقل شده ‌اند و این صنوف در 3 قالب سفید، زرد، قرمز طبقه بندی شده‌اند که سفیدها آلاینده‌ای تولید نمی‌کنند و صنوف زرد با به کار بردن تمهیداتی می‌توان از آلاینده‌های آنان کاست اما صنوف قرمز که مزاحم شهر هستند و آلاینده‌های آنها به شهر ضرر وارد می‌کند باید به شهرک‌های صنعتی منتقل شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر گفت: ضوابط و مقررات بلند مرتبه سازی تدوین شده و استانداردهای شهر باید براساس آن تنظیم شودچرا که در حال حاضر بدون در نظر گرفته برنامه‌ریزی‌های استاندارد شهری و ساخت وسازهای بیش از حد در شرایط اضطرار قرار گرفته‌ایم و با توجه به اینکه دچار خشکسالی هستیم و 60سانتی‌متر از سطح سفره های آبهای زیرزمینی کاهش پیدا می‌کند باید استانداردهای لازم را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از آب شرب تهران از 500 حلقه چاه تامین می‌شود که اگر بیش از این به جمعیت شهر اضافه شود ستون فقرات شهر می‌شکند و استانداردها نیز بهم می‌ریزد چرا که جمعیت پذیری باید براساس استاندارد صورت گیرد و جمعیت شهر تهران در سال 1347 چهار میلیون و پانصد هزار نفر که در سال 1371 این جمعیت به 7میلیون و 200 نفر و در حال حاضر به 10میلیون نفر رسیده است که باید با مدیریت یکپارچه و در نظر گرفتن حریم شهری که حلقه حفاظتی شهر تهران است در ساماندهی مشکلات شهر تهران نقش موثری ایفا کند.

عضو کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر گفت: شهرداری و مردم شهر در حفظ صیانت از باغات و فضای سبز تلاش مجدانه‌ای دارند و شورای شهر در جاییکه به فضای سبز لطمه‌ای وارد شود ورود پیدا می‌کند چراکه اگر قرار باشد براساس روند فعلی تخریب فضای سبز ادامه پیدا کند با مشکلات عدیده‌ای در آینده مواجه می‌شویم چه بسا که در 20سال گذشته 5هزار هکتار از باغات حذف شده‌اند و این مسئله شهر را غیر قابل سکونت می‌کند.

وی با اشاره به دغدغه شهرداری در حفظ فضای سبز تاکید کرد: اعضای شورای شهر بر حفظ فضای سبز و محیط زیست شهری تلاش می کنند و در حال حاضر با تلاش‌های شورای شهر باغات کن حفظ شد و 47.5 هکتاری که بنا بود کسر شود با همت مدیریت شهری احیا شود و در خصوص 71هزار متر بوستان مادر که از پهنه جی به خانه سازی مبدل شده تذکرات لازم داده شده و پرونده سیر قانونی خود را طی می‌کند و از بازرسی کل  کشور نیز پیگیر بوستان مادر هستیم.

حقانی در خصوص قانون برج باغ‌ها تصریح کرد: برج باغ‌ها که 30 به 70تعریف شده بود به طوریکه در 30 درصد آن ساخت و ساز انجام شود و در 70درصد دیگر فضای سبز در نظر گرفته شود اما این اصل در 70 درصد رعایت نمی‌شد و در حال حاضر براساس قانون جدید مصوب شد که در 70درصد باقیمانده نیز در صورت درختکاری کامل مجوز پایان کار صادر شود.

وی بیان کرد: براساس قانون شهرداری تا سه سال نمی‌تواند پروانه‌ای برای باغ‌ها صادر کند و بعد از 3سال یا باید آنرا تملق کند و یا واگذار کند و در این زمینه باید به دنبال اسناد هدایتی و راهبردی باشیم چرا که این قانون در طرح جامع و تفصیلی ضد محیط زیست است.

حقانی با اشاره به برنامه ریزی‌های لازم در خصوص مصرف آب تصریح کرد: مصرف بهینه آب باید در سطح کار مسئولان و مردم قرار گیرد در حال حاضر اشکال عمده کشور مصرف گرایی زیاد است که حداقل 3برابر استاندارد آب مصرف می‌شود و کوتاهترین راه جلوگیری از جیره بندی رعایت استاندارد الگوی مصرف است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: انضباط اقتصادی از جمله برنامه‌های مهم شهرداریست و سیاست اقتصاد مقاومتی در حوزه مدیریت شهری باید اساس کار شهرداری تهران قرار گیردچرا که در 4سال گذشته 18میلیارد تومان از تغییر کاربری‌ها عاید شهرداری شده است که این درآمد نباید صرف هزینه‌های اضافی و غیر ضروری شود.

حقانی تاکید کرد: شهرداری باید به مسئله حفظ محیط زیست توجه کند و بودجه‌هایی که مانع گسترش فضای سبز است تدوین نکند و تمام برنامه‌های خود را براساس 7هزار و 500 میلیارد بودجه پایدار برنامه ریزی کنند تا به زیرساخت‌ها آسیب وارد نشود و به طور صحیح درآمد و هزینه را مدیریت کند.

وی گفت: 1تا3میلیون موتور سیکلت در شهر وجوددارد که با موتورهای کاربراتوری کار می‌کند و 8برابر خودروهای معمولی آلودگی تولید می‌کنندو 70هزار پیکان آلایندگی بیش از 3برابر خودروهای معمولی دارند که این منابع متحرک بخش عظیمی از الودگی شهر را به وجود می‌آورند.
 
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مخالف طرح زوج و فرد در شهر هستم چرا که حقوق شهروندی را نقض می‌کند اما درحال حاضر صلاح شهر تنها رعایت زوج و فرد است.

حقانی در پایان گفت: ما باید بتوانیم با توسعه حمل و نقل عمومی بخشی از آلاینده‌های شهر را کاهش دهیم که در این خصوص 160 کیلومتر خط مترو تعریف شده است که 100کیلومتر آن روگذر است و تا پایان اسفند 210 کیلومتر مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که در مجموع باید 750 کیلومتر مترو داشته باشیم و هر ساله 30کیلومتر از آن را به بهره برداری برسانیم.

انتهای پیام/  


برچسب ها: هکتار ، تخریب ، حقانی ، باغات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار