مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

تحلیلی بر چالش‌های اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، چالش‌های اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی را مورد تحلیل قرار داد.

تحلیلی بر چالش های اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی
به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام داشت: امروزه هدف نهایی هر کشوری دستیابی به توسعه انسانی پایدار است؛ این هدف بدون توسعه یادگیری مادام‌العمر و آموزش عالی فراگیر تحقق نخواهد یافت؛ البته توسعه یادگیری مادام‌العمر و آموزش عالی فراگیر نیز به خودی خود به توسعه انسانی پایدار منجر نمی‌شود.

شرط لازم برای اثربخشی آموزش عالی در این رابطه، اشتغال پایدار و کارآفرینی موثر دانش‌آموختگان آموزش عالی در نظام اقتصادی است. هدف گزارش حاضر راستی آزمایی وجود این شرط در اقتصاد ایران است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که دانش‌آموختگان دانشگاهی در ایران، اشتغال و کارآفرینی اثربخشی در اقتصاد کشور ندارند.

همچنین عوامل متنوعی در ایجاد این مسئله دخالت دارند؛ ضعف ساختاری نظام اقتصادی، دانش‌بری پایین فعالیت‌های اقتصادی، سطح پایین فناوری و نوآوری، ضعف کارآفرینی مبتنی بر دانش، کیفیت پایین آموزش عالی، ضعف مهارت های اشتغال‌پذیری و کارآفرینی در دانش آموختگان، عدم تطبیق عرضه و تقاضای سرمایه انسانی و سیاست‌های نامناسب در اقتصاد و آموزش عالی، از این جمله‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار