زنجان؛

افزایش 16 درصدی تولید وپرورش ماهی های خوراکی وزینتی دراستان زنجان

سود دهی مناسب پرورش ماهی (خوراکی وزینتی) در استان زنجان موجب گرایش سرمایه گذاران به این صنعت شده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، با اشاره به اینکه سال گذشته 9 هزارو 450 تن انواع آبزی در استان زنجان تولید شده است گفت: رشد 16 درصدی در تولید آبزیان وجود دارد.

بورانی افزود : از این میزان هفت هزار و 316 تن ماهیان سردآبی و دوهزارو 134 تن انواع ماهیان گرم آبی شامل، کپور معمولی، نقره ای، سرگنده ، علفخوار،شاه میگووخاویار در 44 مزرعه پرورش ماهی تولید شده است.

وی ادامه داد: تولید آبزی در استان زنجان در برنامه هدف گذاری سال گذشته 3 هزار و 700 تن بود.

مدیر کل شیلات و آبزیان استان زنجان،به برنامه های این مرکز در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال جاری هدف گذاری از مرکز شیلات کشور برای تولید آبزی در استان 11 هزار تن بوده است که اکنون این میزان تولید در استان بحدود 10 هزارو 200 تن رسیده که عمده صادرات آبزیان را به استانهای آذربایجان شرقی، مازندران وتهران صادر شده است.

مدیر کل شیلات و آبزیان استان زنجان، استفاده از کپور معمولی در استخرهای بتنی دو منظوره کشاورزی را از برنامه های مهم این مرکز دانست و افزود: این کار برای استخرهایی که آب وجود نداشته باشد بسیار موثر خواهد بود.

مدیر امورشیلات وآبزیان استان زنجان با اشاره به اینکه درحال حاضر7 مزرعه فعال تولید ماهیان زینتی در زنجان وجود دارد اضافه کرد : طی امسال 318 هزار قطعه ماهی در استان تولید شده است که از این تعداد تولید 250هزار قطعه به استان تهران صادر شده است.

بورانی با اشاره به تولید 318هزار قطعه انواع ماهیان زینتی در استان اضافه کرد:تولید ماهی های زینتی درسال 30 درصد سود برای استان دارد

مدیر شیلات استان ازافزایش تعداد متقاضیان مجوز آبزی‌پروری در استان زنجان خبر داد وافزود :در سال جاری تعداد مجوزهای صادر شده در زمینه آبزی‌پروری در استان زنجان نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده و این نشان‌دهنده افزایش تعداد علاقمندان به آبزی‌پروری در استان است.بورانی گفت: آموزش و ترویج آبزی پروری ازبرنامه های مهم این مرکز در سال جاری بوده و هدف از برگزاری این کلاسهای آموزشی ترویج و توسعه آبزی پروری در استان زنجان است.

وی تصریح کرد: در سال جاری هزینه سرمایه‌گذاری در بخش آبزی‌پروری در استان زنجان را کاهش داده‌ایم که این موضوع یکی از دلایل افزایش متقاضیان در این زمینه محسوب می‌شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه قیمت تمام شده محصولات آبزی در زنجان نسبت به سال گذشته رشد بسیار کمی داشته است، افزود: ساعت کاری آبزی‌پروری نسبت به سایر محصولات کشاورزی بسیار اندک است که این موضوع نیز از دیگر دلایل افزایش متقاضیان آبزی‌پروری در استان محسوب می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: نهاده‌هایی همچون غذا و بچه‌ماهی در آبزی‌پروری بدون یارانه دولتی خریداری می‌شوند که این امر سبب می‌شود قیمت فروش محصول تولیدی توسط بازار تعیین شود.

بورانی ادامه داد: از آنجایی که قیمت محصولات آبزی در بازار را تقاضا تعیین می‌کند گاها دامنه سود در این حرفه نسبت به سایر محصولات کشاورزی بالاتر می‌رود که این موضوع نیز دلیل دیگر گرایش افراد به سمت آبزی‌پروری در زنجان محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: اراضی درجه سه و چهار کشاورزی در استان زنجان برای آبزی‌پروری معرفی می‌شوند و اطراف رودخانه‌ها به ویژه رودخانه قزل‌اوزن شرایط مساعدی را فراهم می‌کند تا افراد بسیاری به سمت آبزی‌پروری روی آورند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان از عوامل دیگر افزایش تعداد مجوزهای صادر شده در زمینه آبزی‌پروری در زنجان را تعامل بهتر با دستگاه‌های ذیربط در مورد پرورش انواع آبزیان دانست.

بورانی گفت :اگر کسی 120 متر مربع مساحت در واحد مسکونی داشته باشد که دارای شرایط مناسب باشد.میتواند 10 هزار قطعه از این ماهی ها را پرورش داده واشتغال زایی ایجاد کند.



انتهای پیام/ض

برچسب ها: ماهی ، خوراکی ، زینتی ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.