وزیر دفاع آمریکا درباره کمک‌های ایران علیه داعش در تکریت به سنا گزارش داد

وزیر دفاع آمریکا درباره کمک‌های ایران علیه داعش در تکریت عراق به سنا گزارش داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا گزارش خود را درباره کمک های ایران در خصوص هماهنگی ضدحملات بغداد علیه داعش در تکریت، خطاب به کمیته خدمات مسلح سنا ارائه کرد.

اشتون کارتر که برای پاسخ به نمایندگان آمریکایی درباره نقش ایران در درگیریها در عراق در کمیته نیروهای مسلح سنا حاضر شده بود گفت: بغداد به طور مشخص درباره عملیات تکریت از واشنگتن درخواست کمک نکرد. 

کارتر درباره اینکه عملیات ارتش عراق در شهر تکریت باعث بروز تنش های طایفه ای شد ابراز نگرانی کرد. 

وی گفت: ما باید در کنار دولت عراق هوشیار باشیم. ما به پس گرفتن زمین ها از داعش ادامه می دهیم. این عملیات باید با مشارکت همه طایفه های عراقی به موفقیت برسد. زیرا در گذشته در مسیر طایفه گرایی در عراق قرار داشتیم و مهم است که دولت این کشور به این مسیر باز نگردد. 

وزیر دفاع آمریکا خاطر نشان کرد: ما به موفقیت در جنگ علیه داعش نیاز داریم، اما همچنین به این مسئله نیاز داریم که این اقدام به شیوه ای باشد که بار دیگر آتش طایفه گرایی را روشن نکند. ما به همین علت این عملیات را از نزدیک زیر نظر داریم.

"اشتون کارتر" در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا گفت مسئول نظامی آمریکایی که با رسانه ها درباره حمله قریب‌الوقوع در عراق برای بازپس گیری شهر موصل صحبت کرد اطلاعات نادرستی ارائه کرده بود و به طور کلی در هر حال نباید درباره اطلاعات جنگی به صورت علنی صحبت می کرد. (این انتقاد کارتر متوجه یک مسئول آمریکایی از فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا است که فوریه گذشته اطلاعاتی را در خصوص حمله به موصل فاش کرده بود. )

کارتر که ماه گذشته سمت وزیر دفاع آمریکا را برعهده گرفته است ، گفت : مشخص است که این اطلاعات ، اطلاعات درستی نبوده و نباید در جمع خبرنگاران مطرح می شد. به طور کلی دو اقدام اشتباه صورت گرفته است.

جان مک کین و لیندسی گراهام دو سناتور جمهوری خواه مجلس سنا بیستم فوریه نامه ای به کاخ سفید فرستادند و در آن به اخباری که در رسانه ها منتشر و شایعه شده حمله ای احتمالا در آوریل یا مه آینده با مشارکت 20 تا 25 هزار نظامی عراقی و کردی برای بازپس گیری موصل آغاز خواهد شد ، اعتراض کردند.  
از آن زمان برخی مسئولان آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به رویترز گفتند زمان این عملیات احتمالا به پاییز موکول خواهد شد.  

داعش، موصل را که بیش از یک میلیون جمعیت دارد ژوئن سال گذشته به کنترل خود درآوردند.   

کارتر افشای این اخبار در خصوص حمله موصل را "از قبیل شایعات" توصیف کرد.   

وی از ارائه جدول زمانی در این خصوص خودداری کرد و گفت نیروهای عراقی هر زمان که آماده باشند به موصل حمله خواهند کرد.  

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک آمریکا گفت : فرماندهی مرکزی در صورت تکمیل تحقیقات تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.  



انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار