قزوین؛

زندگی نامه آیت الله هادی باریک‌بین امام جمعه استان قزوین

آیت الله حاج شیخ هادی باریک بین در سال 1309 شمسی در یک خانواده مذهبی در قزوینی به دنیا آمد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ پدر وی تجارتخانه‌ای در سرای رضوی داشت كه به جهت اعتبارش در بين مردم از رونق خوبی بر خوردار بود.

از آنجا که در مدارس دولتی آن زمان برنامه‌ای برای آموزش قرآن و مسائل ديني وجود نداشت، برخي از علماء و متدينين شهر از جمله پدر وی در صدد تاسيس مدرسه‌ای به نام ديانت بر آمدند كه علاوه بر دروس آموزشي معمول در مدارس دولتی به آموزش‌های دينی و قرآن نيز بپردازد. 

آیت الله باریک بین در سال 1315 به مدرسه دیانت وارد شد و دوره ی ابتدایی را در این مدرسه به پایان رساند.

وی به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی در سال 1321 به مدرسه علمیه مولاوردیخانی وارد شد و دروس مقـدمـاتی را از محضـر حضـرات آیـات سید جلیل زرآبادی، محمود شریعت مهدوی، سید احمد صفائی، میرزا رحیم سامت و حاج شیخ احمد تألهّی آموخته و هم چنین بخشی از دروس سطح حوزوی را از محضر حضرات آیات شیخ یحیی مفیدی و علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی کسب کرد.

آیت الله باریک بین در سال 1328 برای ادامه تحصیلات دینی به قم و در سال 1333 به نجف اشرف مهاجرت و در این دو حوزه از محضر عالمانی ربانی چون حضرات آیات شهید مطهری، صالحی نجف آبادی، نوری همـدانی، مشکینی، سلطانی، منتظری، میرزا باقر زنجانی و حضرت امام خمینی اعلی الله مقـامه الشـریف اسـتفاده نمود.

در سال 1343 بعد از تبعید حضرت امام خمینی(ره)، به قزوین مراجعت و درمسجد شیخ الاسلام به مبارزه، تدریس و تبلیغ مشغول شد. وی ضمن ادامه مبارزات و جذب جوانان به نهضت اسلامی به بازسازی مدارس علمیه شیخ الاسلام، صالحیه و سردارین به همراهی آیت الله شالی همت گمارد و با احیاء این مدارس دینی به تربیت و تعلیم طلاب پرداخت.

حضرت امام خمینی(ره) در سال 1345 در تبعیدگاه نجف اجازه کتبی در امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه را به نام آیت اله باریک بین صادر کردند.

در سال 1357 که انقلاب اسلامی فراگیر شد، آیت اله باریک بین توسط ساواک برای مدت 18ماه به سردشت کردستان تبعید شد اما با پیروزی انقلاب، بعد از حدود 6 ماه تحمل تبعید به قزوین بازگشت.

آیت الله باریک بین در پنجم اسفند 1358 در انتخابات خبرگان قانون اساسی به نمایندگی مردم زنجان و قزوین انتخاب و در روند تدوین قانون اساسی قرار گرفت.

آیت الله باریک بین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی از جمله تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، تأسیس دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگی حضرت امام(ره) در جهاد سازندگی منطقه، تشکیل بنیاد مستضعفان در شهر قزوین، تأسیس مدارس و خوابگاه‌ها برای دانشجویان را به انجام رساند.

وی در 1360/8/4 به عنوان معتمد امام خمینی به سمت امام جمعه قزوین منصوب شد.

نقش آیت الله باریک بین در دوران 8 ساله دفاع مقدس فراموش ناشدنی است. ایشان بلافاصله بعد از شروع جنگ از طریق سنگر نماز جمعه جوانان را برای عزیمت به جبهه بسیج می‌کردند و خود نیز پیوسته از رزمندگان در جبهه‌ها بازدید و به آنها روحیه می‌دادند.

ایشان دو فرزند ذکور خود را نیز به جبهه فرستاده و مرتضی فرزند ارشد را در سال 1361 در عملیات بزرگ فتح المبین به عنوان شهـیدی از روحـانیت سرافـراز تقـدیم خدا و امـام شهـیدان کـرد.

یکی از اقدامات سـیاسی و اجتماعی مهـم آیت الله باریک بین که از دیر باز به دنبال تحقق آنان بودند استان شدن قزوین بود که در تاریخ 1376/4/3 به عنوان استان مستقل برآورده شد.

آیت الله باریک بین در سال‌های 61، 69 و 85 در دوره‌های اول، دوم خبرگان رهبری، نماینده مردم زنجان و قزوین بود و هم اکنون نیز نماینده مردم استان قزوین در چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری است.

اما مدتی بود که ایشان بدلیل کسالت جسمی درخواست جایگزین خود را به دفتر مقام معظم رهبری ارئه کرده بودند و از میان افراد پیشنهادی ایشان، با حکم مقام معظم رهبری حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی بعنوان نماینده ولی وفقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین معرفی شدند. 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.