نوبخت پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

ریالی از منابع پیش بینی شده در بودجه 94، ارتباطی به نتیجه مذاکرت ندارد/ پیش‌بینی کاهش تورم به 14 درصد در سال آینده

سخنگوی دولت گفت: در تأمین منابع اعلام شده در بودجه حتی یک ریال از منابع پیش بینی شده ارتباطی به نتیجه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 ندارد.

ریالی از منابع پیش بینی شده در بودجه 94، ارتباطی به نتیجه مذاکرت نداردبه گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران پیرامون بودجه سال 1394 گفت: در هفته‌ای که گذشت لایحه بودجه سال 1394 که در 16 آذر سال جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود، پس از سه ماه بحث و بررسی توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

وی افزود: طبق قانون بودجه، برنامه یک ساله دولت است که در آن منابع درآمدی و چگونگی مصارف هزینه‌ای پیش بینی می‌شود، اهداف و سیاست‌های دولت برای آن سال تعیین می‌شود، بنابراین حق مردم است که بدانند در بودجه‌ای که از سوی دولت پیشنهاد شده است و توسط نمایندگان آن‌ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

نوبخت تصریح کرد: مردم باید بدانند که پیش بینی منابع و مصارف 94 در آن چگونه است و این بودجه چه تأثیری در مجموعه اقتصاد و زندگی آن‌ها دارد، آیا با اجرای این بودجه وضع اقتصاد کشور بهتر خواهد شد؟ آیا تورم کاهش خواهد یافت؟ آیا زمینه اشتغال جوانان بیشتر می‌شود؟ آیا می‌توانند به درمان ارزان دسترسی داشته باشند؟ و آیا در بودجه برای تأمین مسکن آن‌ها تصمیمی گرفته شده است؟

وی اظهار داشت: لایحه بودجه در یک نگاه کلی یک پیش بینی از منابع درآمدی و مصارف هزینه‌ای در یک سال است، در رابطه با منابع درآمدی و هزینه‌ای علاوه بر این که مهم است که پیش بینی آن‌ها تا چه حد واقع‌بینانه و دقیق باشد، مهم‌تر از ترکیب آن‌ها سنجیده‌تر،‌ مؤثرتر و در راستای اهداف مورد نظام و سیاست‌های کلی باشد.

نوبخت یادآور شد: هرچند در پیش بینی منابع درآمدی و مصارف هزینه‌ای میان دولت و مجلس اندکی اختلافی وجود دارد اما دولت منابع درآمدی و هزینه‌ای را در حد 224 هزار میلیارد تومان برای سال 94 پیش بینی کرد، هرچند در ابتدا برخی از نمایندگان آن را خوشبینانه ارزیابی می‌کردند اما پس از سه ماه بررسی این رقم با 12 هزار میلیارد تومان افزایش به 236 هزار میلیارد تومان رسید به این ترتیب منابع و مصارف در مجلس 5 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی در جهت کمک به دولت اجازه داد که در شش ماهه اول سال ابتدا بودجه را با 220 هزار میلیارد تومان منابع ابلاغ کند و اگر در شش ماهه دوم از وصول درآمدها مطمئن شد، 16 هزار میلیارد تومان دیگر را تخصیص دهد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود در نماز جمعه گفت: مجلس و دولت در ترکیب درآمدها و هزینه‌ها با هم وحدت نظر کامل داشتند، برای منابع درآمدی هم مجلس و هم دولت در عمل وابستگی به نفت را در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود را به یک سوم کاهش دادند.

وی افزود: در مورد هزینه‌ها نیز وحدت میان دولت و مجلس در این بود که در برابر حدود 11 درصد افزایش هزینه‌های جاری و با در نظر گرفتن اعتبارات آب‌های مرزی هزینه‌های عمرانی را بیش از 40 درصد اضافه کند که این امر نیز در راستای سیاست‌های کلی برنامه پنجم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است.

نوبخت گفت: با این وضعیت مقدار و ترکیب منابع مختلف در سال آینده 58 هزار میلیارد تومان از سوی دولت و 103 هزار میلیارد تومان از سوی شرکت‌های دولتی سرمایه‌گذاری خواهد شد و با این سرمایه‌گذاری‌ها پیش بینی‌ می‌شود که رشد سرمایه‌گذاری در سال 94 نسبت به سال جاری حدود 4 درصد و اقتصاد ایران حداقل 2.5 درصد نسبت به سال جاری رشد داشته باشد که در این صورت مردم می‌توانند شاهد ادامه روند خروج از رکود و حرکت به سمت رونق اقتصادی باشند.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: آنچه که باید مورد توجه مردم قرار گیرد، این است که در تأمین منابع اعلام شده در بودجه حتی یک ریال از منابع پیش بینی شده ارتباطی به نتیجه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 ندارد، یعنی حتی یک ریال و یک سنت از این بودجه بر اساس این که مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد محاسبه نشده است.

وی افزود: تمام منابع پیش بینی شده در بودجه چه از سوی دولت و چه از سوی مجلس صرفاً از منابع شناخته شده و بدون ارتباط به نتیجه مذاکرات هسته‌ای است، البته دولت برای هر حالی از پایان مذاکرات چه مثبت و چه منفی برنامه‌ها و بودجه‌های مناسبی دارد که بر حسب اقتضا از آن‌ها استفاده خواهد کرد.

نوبخت ادامه داد: ملت بزرگ و متدین ما مطمئن باشند که فرزندان آنان در مذاکرات هسته‌ای ذره‌ای از حقوق بین‌المللی کوتاه نخواهند آمد و در هیچ شرایطی اجازه نخواهند داد که کشور در برابر زورگویی‌های دولت استکباری و تحریم‌های ضدانسانی آنان نابسامان اداره شود، قطعاً با هدایت رهبر معظم انقلاب کشور به جایگاه واقعی خود در منطقه و جهان دست خواهد یافت.

سخنگوی دولت با اشاره به بحث تورم اظهار داشت: در بودجه سال 1394 مهار تورم و کاهش نرخ آن همچنان یکی از اهداف مهم بوده که پیش بینی می‌شود تا حد 14 درصد کاهش پیدا کند و دولت برای تقلیل آن به زیر 10 درصد برای برنامه ششم سیاست‌گذاری کرده است.

وی در رابطه با مسئله اشتغال نیز بیان داشت: خوشبختانه دولت با وفای به عهد در بودجه سال 1394 با اعتباراتی بالغ بر 575 میلیارد تومان شرایط استخدام بیش از 38 هزار و 675 نفر در استان‌ها را فراهم کرده است، لذا مسئولین مربوطه در استان‌ها می‌توانند از همین اسفند ماه سال جاری اقدامات استخدامی آن‌ها را آغاز کنند.

نوبخت اضافه کرد: علاوه بر این مبلغ حدود 4 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها با توافق دولت و مجلس برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها اختصاص یافته است که انشاالله با برنامه‌ریزی مناسب مردم شاهد ایجاد فرصت‌های متعددی در سال 94 خواهند بود.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: همچنین در سال 94 همچون سال جاری بیش از 4 هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه درمان از جیب مردم اختصاص یافته است، مردم بدانند که دولت گامی را که در نخستین سال خدمت خود با ارزان کردن هزینه درمان برای بیماران برداشته است، با قوت و کیفیت بیشتر برای سال‌های آینده ادامه خواهد داد.

وی افزود: در بودجه سال آینده با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس بیش از هزار و دویست میلیارد تومان برای کمک به اعطای تسهیلات ارزان قیمت مسکن با اولویت به زوج‌های جوان، زنان سرپرست خانوار و افراد کم درآمد اختصاص داده است که با افزایش رقم وام در شهرهای بزرگ تا سقف 50 میلیون تومان و در روستاها تا 15 میلیون تومان مردم می‌توانند شاهد دومین گام دولت پس از درمان در مورد مسکن باشند.

نوبخت با بیان این که با اجرای بودجه سال 94 مردم شاهد چه اقدامات عمرانی هستند، گفت: در سال جاری با تخصیص صد درصد اعتبارات طرح‌های سفرهای مقام معظم رهبری و بهره‌برداری از 88 پروژه در سفر ریاست جمهور و اتمام 246 طرح در سال 94 با مصرف بالغ بر 236 هزار میلیارد تومان علاوه بر اتمام 200 طرح عمرانی بزرگ، مردم شاهد افزایش تولید 75 میلیون متر مکعب تولید گاز در روز خواهند بود.

وی افزود: همچنین مردم شاهد افزایش تولید 90 هزار بشکه نفت در روز از حوزه‌های مشترک نفت کارون،‌ اضافه شدن 1000 مگاوات به ظرفیت برق کشور، شروع برنامه ساخت یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی با وام‌های ارزان‌قیمت تا سال 1399، پرداخت بیش از هزار میلیارد تومان بلاعوض برای تأمین شبکه آب و فاضلاب‌های ساختمان‌های نیمه‌کاره مسکن مهر، احداث 1500 کیلومتر انواع راه‌ها در کشور، اجرای 6 طرح ریلی با هدف اتصال شهرهای سنندج، کرمانشاه، رشت، بیرجند، ارومیه، اردبیل به شبکه راه آهن سراسری، افزایش ظرفیت بنادر تجاری به 210 میلیون تن،‌ بهبود وضعیت نگهداری زیرساخت‌ها شامل بیش از 30 هزار کیلومتر راه‌های شریانی، اتمام عملیات 31 بیمارستان با ظرفیت 3500 تخت، اتمام بیش از 400 هزار متر مربع فضای آموزشی عالی و پژوهشی، اتمام 9 استادیوم 20 هزار نفری، 20 استادیوم 5 هزار نفری و 405 پروژه ورزشی در شهرستان‌های مختلف خواهند بود.

نوبخت ادامه داد: همچنین مردم می‌توانند شاهد اختصاص هزار و 800 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی و تکمیل آب روستایی، 800 هزار میلیارد تومان برای مهار آب‌های مرزی و اصلاح اراضی در استان‌های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان، اتمام عملیات بازسازی و نوسازی 68 حوزه علمیه خواهران و بهسازی حاشیه شهرهای مذهبی و زیارتی و در نهایت پیشرفت چهار برابر پروژه‌های اعتبارات مصلی‌ها به ویژه مصلی تهران باشند.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: دنیا شاهد خواهد بود که در سایه اتحاد بین قوای این کشور حمایت مردم و رهبری معظم انقلاب، روز به روز جمهوری اسلامی ایران مثل 36 پیش توسعه‌یافته‌تر و پیشرفته‌تر خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار