اوپک در تصاحب کارشناسان ایرانی/ دبیرکل اوپک هم ایرانی می‌شود؟

با افزایش تعداد کارشناسان ایرانی در دبیرخانه اوپک، ایران در حالی رکوردار بیشترین کارشناس در اوپک است که پیش بینی می شود پس از ۵۰ سال کرسی دبیرکلی این سازمان هم به یک ایرانی سپرده شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، ایران به عنوان یکی از کشورهای موسس اوپک هم اکنون بیشترین تعداد کارشناس و متخصص را در بین ۱۲ کشور عضو اوپک در دبیرخانه این سازمان بزرگ نفتی جهان دارد.

بر این اساس پس از آنکه حجت الله غنیمی فرد مدیر اسبق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران یکی از مسئولیت‌های کلیدی اوپک را از حدود ۵ سال قبل در این سازمان بر عهده گرفت، حالا در کنار غنیمی فرد، ۶ کارشناس و متخصص ایرانی هم در سازمان اوپک مشغول به کار هستند.

وزارت نفت هم امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: تعداد کارکنان و کارشناسان ایرانی حاضر در دبیرخانه اوپک به ۷ نفر رسید تا جمهوری اسلامی ایران هم اکنون بیشترین کارشناس را در دبیرخانه اوپک داشته باشد.

همزمان با افزایش تعداد کارشناسان ایرانی در اوپک، ایران از سه سال قبل تاکنون غلامحسن نوذری وزیر اسبق نفت و مدیر عامل اسبق شرکت ملی نفت ایران را به عنوان کاندیدای خود برای تصاحب کرسی دبیرکلی سازمان اوپک به دبیرخانه این مجموعه معرفی کرده است.

تاکنون دوره سه ساله دوم عبدالله سالم البدری چندین نوبت تمدید شده است اما با توجه به مشکلات پیش روی انتخاب دبیرکل جدید، اعضای اوپک در نشست اخیر این سازمان تصمیم گرفته بودند، دبیرکل کنونی را برای یک دوره یکساله  دیگر تمدید کنند.

سه کشور ایران، عربستان و عراق نامزدهای خود را برای دبیرکلی این سازمان معرفی کرده اند که درصورت انتخاب برای یک دوره سه ساله دبیرکل این سازمان می شوند.

جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین نوذری، وزیر نفت پیشین را به عنوان نامزد سمت دبیرکلی اوپک به دبیرخانه این سازمان معرفی کرده است.

عربستان سعودی ماجد منیف، نماینده هیات عامل این کشور در اوپک و عراق سمیر الغضبان، مشاور ارشد نخست وزیر در امور انرژی را به عنوان نامزدهای خود برای سمت دبیر کلی اوپک معرفی کرده اند.

هر یک از این نامزدها برای انتخاب به عنوان دبیرکل جدید اوپک به اجماع کامل اعضا نیاز دارند و همین موضوع تا حدودی تصمیم گیری در این باره را دشوار کرده است.

به گزارش مهر، دبیرخانه اوپک براساس اساسنامه و زیر نظر هیئت عامل، مسئول امور اجرایی اوپک است. در رأس دبیرخانه دبیرکل قرار دارد که به عنوان نماینده مجاز قانونی و رئیس اجرایی دبیرخانه طبق دستورالعملهای هیئت عامل، امور سازمان را اداره می کند.

سقف تولید سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای بار دیگر در سطح روزانه ۳۰ میلیون بشکه تثبیت شد، ضمن آنکه با عدم اجماع بر روی انتخاب دبیرکل جدید اوپک، عبدالله سالم البدری برای یکسال آینده دبیرکل اوپک ماند.

برچسب ها: وبگردی ، اوپک ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار