زنان فعال در عرصه سیاسی جمهوری اسلامی

زنان در ایران نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‎دهند و از جایگاه بالایی برخوردارند لذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این طیف از جمعیت کشور با اتکا به دانش، ظرفیت و بسترهای موجود در جمهوری اسلامی توانسته‎اند حضوری فعال در عرصه های سیاسی کشور داشته باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از میزان، 8 مارس در تقویم جهانی به عنوان روز جهانی زن نامیده می‌شود به گونه‌ای که در این روز بسیاری از تشکل‌های مردمی و دولتی برنامه‌های مختلفی به مناسبت روز جهانی زن برگزار می‎کنند.

در ایران  اسلامی هم علاوه بر گرامیداشت روز زن مقارن با ولادت حضرت زهرا(س)، 8 مارس نیز از جایگاه جهانی خود را دارد.

زنان در ایران نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‎دهند و از جایگاه بالایی برخوردارند لذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این طیف از جمعیت کشور با اتکا به دانش، ظرفیت و بسترهای موجود در جمهوری اسلامی توانسته‎اند حضوری فعال در عرصه های سیاسی کشور داشته باشند.

با توجه به تاکیدات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برحضور زنان در عرصه‎های مختلف مدیریتی و اجتماعی شاهد بودیم که زنان در ایران پس از انقلاب توانسته‌اند در عرصه‎های مختلف اجرایی و مدیریتی کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشند لذا در گزارش حاضر نگاهی به زنان فعال در عرصه سیاسی کشور می کنیم.


*مرضیه وحید دستجردی


وی در دوره چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی در جایگاه نمایندگی نقش پررنگی داشته است.

دستجردی در دولت دهم به عنوان نخستین وزیر زن تاریخ انقلاب اسلامی برای حضور در وزارت بهداشت معرفی شد و بعد از دوران وزارت از سوی آیت‎الله آملی لاریجانی به عنوان مشاور رییس قوه‌قضاییه در این قوه منصوب شد و تا به امروز به فعالیت خود ادامه می‎دهد.

*پوران ولویون

وی از جمله زنان فعال در حوزه قضایی محسوب می‎شود که در دولت یازدهم از سوی حجت‎الاسلام پورمحمدی به عنوان مشاور وی در امور زنان منصوب شد البته ولویون از جمله زنانی است که به عنوان مستشار در دیوان عالی کشور مشغول به کار است.

*شهیندخت مولاوردی

مولاوردی در حال حاضر در معاونت زنان و خانواده رییس‌جمهور مشغول به فعالیت است. وی در ۱۶ مهر ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی رییس‌جمهور به عنوان معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده تعیین شد و پیش از این نیز در عرصه دانشگاهی فعال بوده است.

*الهام امین‌زاده

امین‌زاده دارای مدرک دکترا در حقوق بین‌الملل از دانشگاه گلاسگو‌ در بریتانیا‌ است. از سوابق سیاسی وی می‌توان به عضویت در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم تهران اشاره کرد.

وی در حال حاضر معاون حقوقی رییس‎جمهور است و تدوین منشور حقوق شهروندی از مهم‌ترین اقداماتی است که وی در حال حاضر بررسی آن را در دستور کار قرار داده است.

*معصومه ابتکار

نیلوفر ابتکار معروف به معصومه ابتکار فعال سیاسی اصلاح‌طلب، روزنامه‌نگار، مؤلف و مترجم ایرانی است و نخستین زن ایرانی محسوب می‎شود که پس از انقلاب ۱۳۵۷ وارد هیات دولت شده‌است. ابتکار از جمله دانشجویانی است که در تسخیر لانه جاسوسی نقش تاثیرگذاری داشت.

وی تجربه حضور در معاونت رییس‎جمهور و ریاست سازمان محیط زیست در دوران دولت اصلاحات را در کارنامه کاری خود دارد روندی که پس از حضور روحانی در مسند ریاست‌جمهوری بار دیگر تکرار شد و ابتکار دوباره در سازمان محیط زیست حضور پیدا کرد.

*فهمیه فرهمندپور

وی عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران است. فرهمندپور از جمله زنانی محسوب می‌شود که در گسترش افکار و ارزشهای دینی به خصوص در بحث حجاب در چند سال گذشته نقش تاثیرگذاری داشته  و در حال حاضر به عنوان مشاور وزیر کشور در حوزه زنان و خانواده در دولت یازدهم مشغول به فعالیت است.

*عشرت شایق

وی از نمایندگان اصولگرای مجلس هفتم محسوب می‌شود. شایق پیش از حضور در مجلس به عنوان عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران نقش فعالی را عرصه کار حزبی ایفا کرده است.وی از جمله زنانی است که درطول تاریخ پس ازانقلاب در عرصه‎های مختلف مدیریتی حضور فعالی داشته است.

*یادی از مرحومه مریم بهروزی

وی از انقلابیون دهه 50 به حساب می آید،پس از تثبیت حکومت جمهوری اسلامی مریم بهروزی عمده فعالیت‌های خود را با پیوستن به حزب جمهوری اسلامی، زیر نظر آیت الله بهشتی پی گرفت.

وی در دوره اول مجلس شورای اسلامی در کنار 29 نفر کاندیدای روحانیت مبارز به احراز کرسی وکالت در مجلس شورای اسلامی انجامید و چهار دوره در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
مریم بهروزی دبیرکل جامعه زینب و نامزد نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 29 بهمن سال 1390 بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

*زهره الهیان

وی دارای مدرک دکترای تخصصی بیماری‎های داخلی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است و در حال حاضر به طبابت در بیمارستانهای بقیه‎الله و نجمیه اشتغال دارد.الهیان نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم بود و عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ایران است.


*فاطمه رهبر

از سوابق وی می‌توان به عضویت در 7 دوره شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی از سال 1377، موسس واحد خواهران حزب موتلفه اسلامی سال 1375، تدریس هنرجویان دانشکده هنر از سال 1374 اشاره کرد. وی نماینده دوره هشتم و نهم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است.


*فاطمه آلیا

وی خواهر شهید  و نماینده مردم تهران در مجلس هشتم و نهم است. از جمله سوابق سیاسی وی عضویت در جبهه پایداری است.

*لاله افتخاری

در زمان جنگ تحمیلی پدر و همسر وی به فرمان امام (ره) به جبهه‎های جنگ عزیمت و هر دو درسال 1365 در عملیات کربلای 4 به درج رفیع شهادت نائل شدند.

افتخاری در سالهای 82 و 86 با عضویت در حزب آبادگران ایران اسلامی و جبهه متحد اصولگرایان، توانست نماینده مردم تهران در مجلس هفتم و هشتم شود و در حال حاضر هم به نمایندگی مردم تهران در مجلس نهم اشتغال دارد.


*زهره طبیب‌زاده نوری

طبیب‎زاده در سال 1373 در رشته دندانپزشکی عمومی و تخصصی در رشته جراحی لثه از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فارق التحصیل شد و ریاست دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی در سال های1388 تا1390 را برعهده داشت.

حضور در مرکز امور زنان و خانواده ریاست‎جمهوری در دولت نهم در سال های 84 تا 88 و عضویت در جبهه پایداری و نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس شورای اسلامی از جمله فعالیت‎های وی است.


*نسرین سلطانخواه

وی از سال ۱۳۸۸ تا پایان کار دولت دهم معاون علمی و فناوری ر‎ییس‎جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان بود. نسرین سلطان‌خواه همچنین پیش از آن که به عنوان نماینده مردم تهران در دور دوم شورای شهر فعالیت کند، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا بوده و در دانشگاه شریف نیز تدریس کرده‌است. وی نتوانست رای مردم تهران را برای ورود به دور سوم شورای شهر تهران به دست آورد.


*حلیمه عالی

وی متخصص داخلی و نخستین نماینده زن مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی است.عالی در دور دوم از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با اکتساب بیش از هفتاد هزار رأی، دومین نماینده حوزه انتخابی زابل، زهک و هیرمند شد.

*معصومه آباد

وی دارای مدرک دکترا از دانشگاه لندن است.

معصومه آباد عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران (دوره کنونی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) است. وی در انتخابات این دوره در لیست آبادگران ایران اسلامی قرار داشت.

از سوابق علمی – اجرایی وی می‌توان به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران، رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان نجمیه ۱۳۷۷-۱۳۷۵، مسئول موسسه فرهنگی بروج، مشاور مدیر کل شهرداری تهران اشاره کرد او ۴ سال در زندان‌های عراق اسیر بود.

*شهلامیرگلوبیات
میرگلوبیات به دلیل علاقه فراوان به حرفه مقدس پزشکی در سال ۱۳۶۳ در آزمون ورودی دانشگاه با رتبه A در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران پذیرفته شد پس از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی عمومی ، با تلاش فراوان مجددا در مقطع تخصصی در رشته جراحی زنان در دانشگاه پذیرفته شد و در سال ۱۳۷۵ با اخذ رتبهA در برد تخصصی فارغ التحصیل شد.
ریاست بیمارستان ۱۷ شهریور و عضویت در هیات مدیره سازمان نظام پزشکی از سوابق کاری وی محسوب می‌شود. وی در انتخابات مجلس نهم از حوزه انتخابیه ساوه وارد مجلس شد.

*فاطمه دانشور

وی کارآفرین و تاجر ایرانی و از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم است. دانشور مدیرعامل شرکت سپهرآسیا و بنیانگذار مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین است.
وی در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر تهران (دوره کنونی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) تحت فهرست اصلاح‌طلبان نامزد شد و توانست به شورای شهر تهران راه پیدا کند.
دانشور کارشناس مدیریت بیمارستانی و کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی از دانشگاه تهران است.

*الهه راستگو

وی  در حال حاضر عضو هیئت رئیسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران است و پیش از این نماینده حوزه انتخابیه ملایر در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بوده‌است.
راستگو در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان قرار داشت و توانست به چهارمین دوره شورای شهر تهران (دوره ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) راه یابد. عضویت در حزب اسلامی کار از دیگر سوابق کاری راستگو است که به دلیل رای وی در انتخابات ریاست شورای شهر تهران به مهدی چمران در دوره چهارم ملغی شد.

*نیره اخوان

وی نماینده اصولگرای شهر اصفهان در مجلس پنجم و هفتم بوده است. اخوان همسر حسن کامران دیگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی و در حال حاضر در مجلس نهم نیز حضور دارد.

*مهناز بهمنی

وی اهل سراب و فرزند شهید است و در دوره مجلس نهم از حوزه انتخابیه سراب وارد مجلس شورای اسلامی شد.

برچسب ها: وبگردی ، زنان ، فعال ، سیاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار