چند خبر از عراق/

نيروهای عراقی وارد خيابان های اصلی تکريت شدند/ داعش کلیسای هزار ساله را در موصل منفجر کرد

نیروهای عراقی با ورود به خیابان‌های اصلی شهر تکریت و پیشروی به سمت منطقه قادسیه عملیات آزاد سازی این شهر را آغاز کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نهرین،  نیروهای امنیتی و مردمی عراق بامداد امروز سه شنبه با ورود به خیابان‌های اصلی شهر تکریت و پیشروی به سمت منطقه قادسیه عملیات آزاد سازی این شهر را آغاز کردند. 

یک منبع آگاه امنیتی امروز اعلام کرد عملیات آزاد سازی تکریت بامداد امروز آغاز شد و نیروهای امنیتی و مردمی با پشتیبانی هوایی و توپخانه در حال پیشروی هستند. 

این نیرو‌ها پس از محاصره شهر تکریت از چند محور و پیشروی در منطقه قادسیه، وارد خیابان‌های اصلی شهر تکریت شده‌اند.

 داعش کلیسای هزار ساله را در موصل منفجر کرد
 شبکه العالم گزارش داد: گروه تروریستی داعش کلیسای «مارکورکیس» یکی از از عظیم‌ترین کلیسا‌ها در شمال شرق شهر «موصل» را با بمب منفجر کرد. 
منابع محلی در استان نینوای عراق گفتند، گروه تروریستی داعش کلیسای «مارکورکیس» در شمال شرق شهر «موصل» را با بمب منفجر کرد. 

انفجار مزبور به انهدام کامل کلیسا انجامید اما تلفات جانی یا خسارات مادی برای مناطق اطراف نداشت. 

کلیسای مزبور از عظیم‌ترین کلیساهای شهر بوده و شامل مجتمع مسکونی، بخش خدماتی و گورستان مسیحیان است. 

انهدام این کلیسا در چارچوب انهدام آثار باستانی، دینی و فرهنگی مناطق تحت سلطه داعش قرار دارد. 

داعش پیش از این نیز شهرهای باستانی الحضر، نمرود و خوسباد را به طور کامل تخریب کرده‌ بود. 

ساعات پایانی روز دوشنبه اعضای داعش به سراغ کلیسای بزرگ «مارکورکیس» واقع در شمال شرق شهر موصل رفتند و با کار گذاشتن مواد منفجره در قسمت‌های مختلف آن، این کلیسای تاریخی را با خاک یکسان کردند. کلیسای مارکورکیس در اواخر قرن دهم میلادی ساخته شده است. 

بدر آماده پیشروی به سوی مرکز تکریت است
سازمان بدر به فرماندهی «هادی العامری» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، نیرو‌هایش برای پیشروی به سوی مرکز شهر تکریت آماده شده‌اند. 

این بیانیه افزود، همچنین ناحیه «العلم» در شرق تکریت از گروه تروریستی «داعش» پاکسازی شد. 

 «رائد الجبوری» استاندار صلاح الدین پیش‌تر از ورود نیروهای امنیتی، بسیج مردمی و جنگجویان عشایر به مرکز العلم خبر داده بود. 
یک منبع امنیتی صلاح الدین گفت، نیروهای عراقی همراه با نیروهای مردمی اداره ارتباطات العلم را آزاد ساخته و پرچم عراق را بر فراز آن برفراشتند. 

یک منبع فرماندهی عملیات صلاح الدین نیز گفت، نیروهای ارتش با حمایت تانکهای «آبرامز» اطراف تکریت مستقر شده‌اند تا در ساعت‌های آینده آن را تصرف کنند. 

وی افزود، پرچم عراق بر فراز شورای ناحیه العلم برافراشته شده است. 

یک منبع امنیتی استان صلاح الدین نیز گفت، ارتش و نیروهای مردمی ضمن سیطره بر چند چاه نفت در شمال شرق تکریت، یک روستا را در شرق تکریت آزاد ساخته و هواپیماهای جنگی عراق یک ستون شامل ۵۰ خودروی داعش را در شمال تکریت منهدم ساختند.

جمهوری چک به عراق جنگنده فروخت
مارتین استروپنیکی وزیر دفاع جمهوری چک به خبرنگاران گفت که کشورش با این معامله حدود ۳۰ میلیون دلار به دست آورده است. 
در دهه ۱۹۹۰ میلادی شرکت هواپیماسازی ایرو ودوچودی ۷۲ جت ال-۱۵۹را با هزینه تقریبی دو میلیارد دلار به ارتش جمهوری چک تحویل داد. 

هواپیمای ال-۱۵۹ مجهز به موشک‌های هوا به هوا و هوا به زمین است. 

در سال ۲۰۱۲ میلادی، عراق گفت که در نظر دارد ۲۸ فروند هواپیمای جنگنده ال-۱۵۹ خریداری کند. 

ماه گذشته میلادی، شرکت اکس کلیبر کشور چک اعلام کرد که با فروش ۱۰۰ فروند تانک تی-۷۲ و خودروهای نظامی بی‌وی پی-۱ به عراق موافقت کرده است. 

جمهوری چک تیرماه امسال ۱۴ فروند ازهواپیمای ال-۱۵۹ را به یک شرکت آمریکایی فروخت.ابان‌های اصلی شهر تکریت و پیشروی به سمت منطقه قادسیه عملیات آزاد سازی این شهر را آغاز کردند.

فرار دسته جمعی داعش از شهر الشرقاط در شمال استان صلاح الدین
در پی پیروزی‌های اخیر نیروهای امنیتی در استان صلاح الدین عراق، خبر‌ها حاکی از فرار دسته جمعی داعش از شهر الشرقاط واقع در شمال استان صلاح الدین عراق حکایت دارد. 

یک منبع امنیتی در گفتگو با پایگاه خبری المسله گفت: پس از پیروزی‌هایی که نیروهای امنیتی و قهرمانان بسیج مردمی بدست آوردند و توانستند شهر «الدور» و منطقه «بوعجیل» و «العلم» را آزاد نمایند، گروه‌های داعش اقدام به فرار از شهر الشرقاط در شمال تکریت به سمت استان نینوا کرده‌اند. 

این منبع همچنین اعلام کرد: داعشی‌ها پایگاه‌ها و دادگاه‌های شرعی خود را ترک کردند و از ترس پیشروی نیروهای امنیتی و قهرمانان بسیج مردمی پا به فرار گذاشتند. 

انتهای پیام/

برچسب ها: تکریت ، عراق ، ازادسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۰۷:۲۴ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
سلام بر دلاور مردان واقعی سپاه بدر اسلام* قطعآ ÷یروز خواهید شد انشالله
آخرین اخبار