تخته سنگ‌های کهمان لرستان تخت شاهان ایران باستان در زمان‌های فراغت از سلطنت بوده است تا آنجا که وجه تسمیه بزرگترین چشمه آن یعنی« تخت شاه» دیگر جای تردید برای کسی باقی نمی‌گذارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛ علت نامگذاری آن مربوط به دوره های باستان بوده که در آن پادشاهان و کیانی در بطنش به تفرج و خوشگذرانی می پرداخته اند.

کهمان به زبان محلی "کی امان" (کیمو)خوانده می‌شود. "کی امان " همان ((امانگاه کیان،مامن پادشاهان است. گواهش را می‌توان همان گاو خمره‌ها و آثار بدست آمده از آن و تخت گاههای سراب خاصون(سراب خاصان)و سراب و چشمه معروف تخت شا(تخت شاه)دانست.

کوه‌های سر به فلک کشیده ،طبیعت بکر،یخچال‌های دائمی و غارهای متعدد،داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب،چشمه سارهای فراوان و پرآب،طراوت و خنکی و آب وهوای بی بدیل، این منطقه را به منطقه‌ای جذاب و رنگارنگ برای گردشگران تبدیل کرده است.

منطقه باستانی و گردشگری کهمان و دروازه در شمالی ترین نقطه لرستان و شهرستان الشتر قرار دارد یکی از دره های بسیار زیبا و در عین حال پرآب و باستانی در سطح کشور است. در حال حاضر منطقه کهمان و دروازه الشتر معروفترین جاذبه ژئو توریسم در استان لرستان می باشد.

گردو، گلابی، آلو و بلوط در این منطقه به فراوانی یافت می‌شود و سراسر این منطقه را باغ‌های بزرگ گردو پوشانده است.

کهمان چند سراب دارد که از شهرستان الشتر تا نخستين سراب آن حدود 15 کيلومتر فاصله است. آب سراب از کهمان رو به شهرستان الشتر در جريان است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.