باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد:

با ارزش شمردن منابع طبیعی از دیرباز در ایران/متخلفان زیست محیطی اظهر من الشمس هستند!

کاشت درخت و با ارزش شمردن گیاهان از دیرباز در ایران عزیز از اهمییت خاصی برخوردار بوده است چنانچه در نگاره ها و آثار باستانی نماد سرو یا درخت زندگی به وضوح دیده می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران اهمیت به منابع طبیعی و با ارزش شمردن محیط زیست اطراف علاوه بر شکر نعمت بی کران باری تعالی، قدمی هرچند کوچک در راستای حفظ محیط زیست است و با توجه به اهمییت این موضوع رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه 17 اسفند ماه در دیدار با مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست به برخی از مشکلات زیست محیطی پرداختند که در این گزارش به برخی از فرمایشات ایشان اشاره کرده ایم.

ثبت یک روز به نام روز درختکاری

روز درختکاری اولین بار در سال 1872 و در ایالت نبرسکای آمریکا و در تاریخ 10 آوریل (21 فرورین)توسطj.sterlingMorto  شخصی به نام

برگزار شد و گفته می شود که در آن روز بیش از 1 میلیون درخت کاشته شده است اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

امروزه بیشتر کشور های دنیا روز درختکاری را مهم به شمار می آورند و در این روز اقدام به کاشت درخت ها و نهال های متفاوتی می کنند.البته تاریخ این روز با توجه  به آب و هوای هر کشور متفاوت است و بیشتر سعی می کنند تا زمانی در سال این سنت را به جای آورند که درخت قابلیت رشد کردن را داشته باشد

 روز درختکاری در کشورهای مختلف

روز درختکاری در بسیاری از کشور های جهان مانند:الجزایر، برزیل، ژاپن، آلمان، چین و... در روزهایی متفاوت برگزار می شود و اهییت کاشت درخت و حفاظت از آنکه سمبل حیات است به همگان یادآوری می شود و برگزاری این روز نشانه ای از اهمییت درختان در زنگی بشر است.

 روز درختکاری در ایران

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ای از علایق ملی و سنت تاریخی است،تاریخ نشان می دهد که ایرانیان باستان از آغاز به درختکاری علاقه مند بوده اند چنان که در نگاره ها و آثار باستانی مانند حجاری ها ی دوره هخامنشی در تخت جمشید نماد درخت زندگی یا سرو دیده می شود.

علاوه بر نگاره ها و حجاری ها در پارچه بافی ها هم به گونه ای نماد گیاه یا درخت همان سرو خمیده که بعد از گذشت چندین سال (ترمه) نامیده شد دیده می شود.در سایر هنر های ایرانی مانند مینیاتور هم درخت از جایگاه ویژه ای بر خوردار است در همین راستا در اوستا یکی از شش مرحله آفرینش را آفرینش گیاه می دانند.

اهمیت درختکاری در اسلام

در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان،درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد در همین راستا دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق ترغیب کرده است و برخی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند به طور مثال حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد .

پیامبر اکرم در این باره می فرمایند:(اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را زیر کشت ببرد و انسان ها،حیوانات یا پرندگان از آن بخورند این کار صدقه ای از جانب آن شخص شمرده می شود.) ذکر این مطالب همه نشانگر توصیه و تاکید اولیای اسلام به حفظ و نگهداری از درختان است

 تاریخ برگزاری روز درختکاری در کشورهای دنیا

تاریخ روز درختکاری در کشورهای مختلف با توجه به موقعییت جغرافیایی متفاوت از یکدیگر است که از جمله آن می توان به روزهایی مانند 5 اردیبهشت در آلمان، 26 بهمن ماه در مصر،27 مرداد در پاکستان،15 اسفند ماه در ایران و دومین پنجشنبه از ماه جولای در مکزیک اشاره کنیم که به عنوان روز درختکاری نام گذاری شده اند

بهره مندی های بشر از درختان

امروزه با صنعتی شدن جوامع بشری درختان نقش مهمتری در زندگی بشر ایفا می کنند که از جمله آن می توان به تاثیر در رشد و توسعه اقتصادی،تامین میوه،استاده از چوب اشاره کرد. همچنین کاهش عوارض حاصل از دی اکسید کربن و ذرات ریز در شهرهای بزرگ و سایر گازهای آلاینده و حفظ سلامت مردم و در پایان این که درختان به منزله ریه های یک شهر هستند و مانند یک کارخانه تولید اکسیژن عمل می کنند اما آیا با وجود همه ی این فواید درختان ما نیز سعی در حفاظت از آنها  را داریم؟ 

درخت سمبل زنگی

درخت در فرهنگ ملت های گوناگون نشانه دوستی، صلح، دانش،تقدس و .. است اما در باورهای دینی و ملی ما ایرانیان، درخت از دیرباز از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است.آیا با توجه به این باور که از دیرباز در بین ایرانیان نهادینه شده است برنامه ریزی هایی که در دو یا سه دهه ی اخیر شکل گرفته است همگام با این اصل بوده است؟ 

دیدار مسئولان محیط زیست منبع طبیعی و فضای سبز با رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب اسلامی 17 اسفند ماه در دیدار مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست به برخی از مشکلات زیست محیطی اشاره فرمودند که در ذیل  اشاره ای کوتاه به فرمایشات ایشان کردیم:

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست ،حل مسائل و مشکلات زیست محیطی همچون آلودگی هوا،پدیده ریزگردها و دست اندازی به جنگل ها و مراتع و فضاهای سبز را نیازمند برنامه ریزی ،تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاههای مرتبط دانستندو تاکید کردند:حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه ی طرح های عمرانی وصنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم ،عمل شود.

ایشان پدیده زمین خواری و اخیرا کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تاکید کردند:باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سو استفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه ها نیز کوتاهی انجام گیرد ،باید با عوامل این کوتاهی هم به شدت برخورد شود.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است افزودند:تهیه سند ملی برای محیط زیست،پیوست محیط زیستی برای همه طرح ها ی عمرانی،صنعتی و تجاری ،پالایش و بازنگری قوانین برای جرم انگاری تخریب محیط زیست و تقویت نظارت های بی اغماض از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سودجویان و قانون شکنان است.

باتوجه سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی برا ینکه تهیه سند ملی برای محیط زیست،پیوست محیط زیستی برای همه طرح ها ی عمرانی،صنعتی و تجاری ،پالایش و بازنگری قوانین برای جرم انگاری تخریب محیط زیست و تقویت نظارت های بی اغماض از مهمترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و مقابله با سودجویان و قانون شکنان است حال این سوال به وجود می آید که خانم معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این شرایط نا به سامان زیست محیطی چگونه طرح های عمرانی به راحتی ساخته می شوند بدون این که پیوند محیط زیستی داشته باشند؟

در همین راستا جلالی رییس سازمان جنگل ها ،مراتع  و آبخیزداری کشور بیان کرد،تنها یک سوم از طرح های عمرانی که در کشور احداث می شوند دارای پیوست زیست محیطی هستند با توجه به این آمار رییس سازمان حفاظت محیط زیست آیا با کاشت درخت نمادین در روزهای مختلف سال تمام مشکلات زیست محیطی ایران عزیز برطرف می شود؟بنابراین دو سوم مابقی طرح های عمرانی که بدون پیوست  زیست محیطی ساخته می شوند با محکوم شدن مجریان ساخت به پرداخت جریمه نقدی درخت های قطع شده، آسیب های وارده به تالاب ها و دریاچه ها باز می گردد؟

متخلفان زیست محیطی اظهرمن الشمس هستند

در همین راستا رییس کمسیون اصل 90 مجلس معتقد است که متخلفان زیست محیطی اظهرمن الشمس هستند.

آقای پورمختار چرا با وجود مشاهده تمام مشکلات موجود زیست محیطی وفرمایشات رهبری مبنی بر این که حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است چرا شما این وظیفه مهم را متقبل نمی شوید و اسامی این افراد را اعلام نمی کنید تا با جدیت با آن ها برخورد شود؟آیا زمان افشای نام آن ها فرا نرسیده است؟

افتتاح 1350 هکتار از کمربند سبز تهران

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران می گوید: 1350 هکتار از طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی افتتاح می شود.

علی محمد مختاری با توجه شروع هفته منابع طبیعی گفت:این طرح در روز یکشنبه 18 اسفند ماه در شمال غرب تهران خروجی لقمان کن برای جلوگیری از توسعه بی رویه شهر تهران و ساخت و ساز های حومه شهر به اجرا در آمده است.

وی در ادامه مطرح کرد:سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران امسال برای توسعه جنگل کاری پیرامون شهر تهران اقدام به ایجاد پارکهای منطقه ای، محله ای و فرا منطقه ای اقدام کرده است و توسعه فضای سبز حاشیه بزرگراه ها ی شهر تهران را به نتیجه رسانده است و کمتر بزرگراهی فاقد فضای سبز باقی مانده است.

مختاری با اشاره به بهره برداری از پارک جنگلی تلو در سال 93 تصریح کرد:در شمال شرق استان تهران در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و در جهت حفاظت از دامنه و باغات شهر تهران طرحی 10 هزار هکتاری را به اجرا در آورده ایم.

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران در ادامه افزود: به منظور برطرف شدن مشکل کمبود آب شهر تهران برای توسعه جنگل کاری ،طرح آبخیزداری را در دامنه جنوبی البرز به مرحله اجرا درآورده ایم و علاوه بر آن سعی شده است که برای آبیاری درختان از سیستم مکانیزه درختی و بارانی استفاده شود همچنین به دلیل کمبود آب در شهر تهران از آب خام یعنی آب قنوات، آب جاری و چاه ها استفاده کرد و درهر منطقه نیز 5 تا 10 مخزن ذخیره نزولات آسمانی ایجاد می شود.

توزیع نهال رایگان در 130 پارک شهر تهران

علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران از توزیع 130 اصله نهال در شهر تهران خبر داد و افزود:امسال هشت میلیون درخت در شهر تهران غرس شده که تا پایان سال 93 ادامه دارد.

وی بیان کرد:با توجه به استقبال شهروندان از طرح کاشت نهال رایگان در منازل ما را بر آن داشت که ای طرح را هر سال به اجرا در آوریم.

تملک باغ های منطقه یک شهرداری تهران به قیمت 560 میلیارد تومان

مختاری گفت:به منظور صیانت از باغ های شهر تهران برخی باغ های موجود  در منطقه یک شهرداری را به مبلغ 560 میلیارد تومان تملکک کردیم که از جمله آن باغ های امیر سلیمانی، آقا بزرگی، خسرو شاهی، مستفوی الممالک و ملک می توان اشاره کرد و هدف از خرید این املاک تبدیل شدن آنها به پارک در آینده است 

وی در پایان با اشاره به ایجاد 76 کلینیک گل و گیاه در سال 92 اظهار کرد:بر اساس دستور شهردار تهران قرار است در تمام 123 ناحیه شهر تهران کلینیک های گل و گیاه احداث می شود. 

آرزومندیم  در این هفته که بهانه ای برای احترام انسان ها به محیط زیست است بتوانیم آن را احیا و یا در صیانت از آن تلاش بیشتری را به کار بندیم و مسئولان مربوطه تنها در این روز به کاشت نمادین نهال و وعده های پوشالی بسنده نکرده و به دنبال اهداف بلند مدت باشند ومردم نیز با توجه سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی که نقش مهمی در حفظ محیط زیست دارند در حفاظت از این موهبت الهی کوشا باشند زیرا وضعیت زیست محیطی کشور عزیزمان ایران به درستی که در مرحله بحران است و این مشکلات با کاشت یک نهال و توزیع رایگان درخت در میان مردم برطرف نشده و نمی شود بنابراین با توجه به این شرایط بهتر است با  یک برنامه ریزی جامع و کامل مسئولان  به دنبال تحقق اهداف آرمانی خود باشندتا بتوانیم این میراث الهی را به آیندگان تقدیم و تلاشی در راستای تحقق اهداف آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) داشته باشیم.
گزارش:مریم کرمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار