کاخ سفید در نامه‌ای به سناتورهای این کشور درباره پیشبرد طرحی که توانمندی رئیس جمهور را برای تاثیرگذاری و تصویب توافق نهایی با ایران تضعیف می‌کند هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست؛کاخ سفید شنبه شب در نامه‌ای به سناتورهای آمریکا درباره تلاش برای محدود کردن اختیارات رئیس جمهور در مذاکرات هسته‌ای با ایران  هشدار داد.

"دنیس مک دانو " رئیس دفتر کاخ سفید در نامه‌ای به "باب کورکر" رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، این طرح را به وتو تهدید کرد و گفت: کنگره امکان بازبینی و تاثیرگذاری بر نتیجه نهایی این مذاکرات را نخواهد داشت.

مقامات کاخ سفید در تلاش برای مهار بحث و جدل‌های سیاسی داخلی پیرامون مذاکرات حساس هسته‌ای با ایران، شب گذشته نامه هشدار آمیز جدیدی خطاب به اعضای سنای آمریکا به نگارش درآورد و از آن‌ها خواست از بیان قوانینی که باعث خارج شدن از مسیر مذاکرات هسته‌ای با ایران و زیر سوال رفتن قدرت و  اختیارت رئیس جمهور آمریکا برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای با ایران می‌شود خودداری کنند.

 این نامه از سوی دنیس مک دونا رئیس دفتر کاخ سفید خطاب به باب کروکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نوشته شده و در آن مجددا حق وتوی رئیس جمهور آمریکا درباره هر گونه لایحه سنای آمریکا در مورد توافقنامه هسته‌ای با ایران یادآوری شده است.

دنیس مک دونا معتقد است که هر گونه لایحه تنظیمی درباره گفتگو‌ها و برنامه هسته‌ای ایران تاثیر منفی عمیقی در جریان مذاکرات خواهد گذاشت، توانایی دولت آمریکا برای به ثمر رساندن گفتگوهای هسته‌ای با ایران و کسب توافقنامه نهایی زیر سوال رود. برخی از تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند که بعید به نظر می‌رسد سایر کشورهای جهان با افزایش تحریم‌ها علیه ایران به موازات گفتگوهای هسته‌ای موافقت کنند ضمن آنکه اصرار جمهوریخواهان سنای آمریکا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران ممکن است تحریم‌های چندگانه موجود علیه رژیم ایران را به خطر بیندازد. تحلیلگران سیاسی معتقدند ارسال نامه هشدار دهنده سه صفحه‌ای کاخ سفید به سنای آمریکا آنهم چند روز مانده به بیست و چهارم مارس - ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به یک چارچوب سیاسی درباره توافقنامه نهایی- بیانگر افزایش تنش میان کاخ سفید و سنای آمریکاست. مقامات دولت آمریکا معتقدند که لایحه سنای آمریکا درباره کنگره که به آن این حق و اختیار داده شده است تا درباره توافقنامه هسته‌ای نهایی با ایران رای بدهد یا مخالفت کند باعث فلج شدن توانایی گروه مذاکره کننده آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران خواهد شد ضمن آنکه متحدان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای توانایی دولت آمریکا را زیر سوال خواهند برد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کاخ سفید ، ایران ، هسته ای ، سنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار