تغذیه مناسب دیابتی‌ها در ایام نوروز

افراد دیابتی در ایام نوروز با موضوع میزان استفاده از تنقلات مثل آجیل و شیرینی مواجهند.

پیام فرح بخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: افراد دیابتی چون از میزان قند خون بالا رنج می‌برند، باید در ایام نوروز در رژیم غذایی خود دقت بیشتری داشته باشند و اگر این رعایت صورت نگیرد، در دراز مدت دچار آسیب جدی می شوند بیماری دیابت به دو دسته‌ کنترل شده و کنترل نشده تقسیم می‌شود. 

وی افزود: افرادی که دارای دیابت کنترل شده هستند، یعنی قند خون سه ماهه آن‌ها کمتر از 7 درصد است، باید ترجیحا از مصرف شیرینی خودداری کنند. 
افرادی هم که دیابت کنترل نشده دارند، یعنی قند خون سه ماهه آن‌ها بالای 7 درصد است، باید به طور کلی از خوردن شیرینی جدا خودداری کنند. همچنین این افراد باید از مصرف آجیل نیز بپرهیزند چرا که آجیل ها دانه‌های روغنی هستند، منبع چربی محسوب می‌شوند و می‌توانند تغییر شکل داده و مسبب افزایش قند خون و تری گلیسیرید شوند. 

وی در ادامه عنوان کرد: اگر فرد بیمار دارای فشار خون بالا هم باشد که این معضل در دیابتی ها شایع است، باید از خوردن آجیل‌های شور خودداری کنند و تاکید بر مصرف 6 وعده ای غذا که شامل 3 وعده اصلی و 3 میان وعده است، می‌باشد. این میان وعده ها بیشتر در برگیرنده‌ی میوه ها هستند چرا که علاوه بر تثبیت شرایط عمومی فرد، سبب کاهش نوسانات قند خون نیز می‌شود که این کاهش نوسانات خود باعث کنترل قند خون می‌شود و نیاز به دارو را کم می‌کند. 

فرح بخش در پایان خاطر نشان کرد: رژیم غذایی سالم برای دیابتی‌ها محدودیت‌ سنی ندارد و تنها نکته‌ی قابل توجه کودکان هستند، با توجه به اینکه کودکان اغلب دیابت نوع یک دارند و در صورت محدود شدن ممکن است دچار عوارض روحی شوند، باید والدین با به کارگیری آموزش هایی که از قبل گذرانده‌اند، میزان واحد انسولین کودک را قبل از استفاده شیرینی افزایش دهند. 




انتهای پیام/ 

برچسب ها: دیابت ، نوروز ، فشارخون ، قندخون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.