این کویر کسی را که یک بار اسیر افسون‌گری‌اش شده باشد رها نمی‌کند

کویر مصر ایران توسط رشته‌کوه‌هایی از جانب غرب، جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است که هدف گردشگری و کویرنوردی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ روستای مصر یا کویر مصر در قلب کویرهای ایران در 45 کیلومتری شرق شهرستان خندق و در 30 کیلومتری شمال شهرستان خور از توابع استان اصفهان قرار دارد. 

روستای مصر با حدود 120 نفر جمعیت در میان شن‌های روان کویر مرکزی ایران قرار دارد مصر به همراه دو روستای بسیار کوچک دیگر به نام‌های امیر آباد فرخزاد در یک خط شمالی-جنوبی به طول حدود 6 کیلومتر واقع شده‌اند. 

این کویر کسی را که یک بار اسیر افسون‌گری‌اش شده باشد رها نمی‌کند

کویر مصر ایران، توسط رشته‌کوه‌هایی از جانب غرب،‌جنوب غرب و جنوب شرق محاصره شده است که بخشی از سلسه جبال کوه‌های فلات مرکزی ایران به حساب می‌آید، این کویر در گودال‌های طبیعی دور کوهپایه‌های این کوه، تپه‌های ماسه‌ای زیبایی را تشکیل داده است که هدف گردشگری و کویر نوردی می‌باشد. 

دکتر آلفونس گابریل جغرافیدان و جهانگرد اتریشی می‌گوید: این کویر کسی را که یک بار اسید افسونش شده باشد هرگز رها نخواهد کرد. 

از دیدنِ‌های کویر مصر می توان به وجود چاه آب عمیق،‌سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درخت گز و . . . جهت جلوگیری از جابجایی شن‌های روان، بلوار به عرض حدود 50 متر داخل روستا، وجود خانه‌های کویری و بازسازی آنها جهت اسکان توریست، موتورسواری، شتر سواری در کویر مصر و از همه مهم تر وجود نیزارهایی وسیع و سرسبز در فاصله 5 کیلومتری روستای مصر و وجود تپه‌های شنی در اطراف آن اشاره کرد.


این کویر کسی را که یک بار اسیر افسون‌گری‌اش شده باشد رها نمی‌کند

از دیگر نقاط دیدنی این منطقه می‌توان به دریاچه نمک خور و کویر طبقه واقع در 50 کیلومتری جاده خور-طبس، روستای گرمه، روستای محمد آباد کوره گز، روستای عروسان، روستای فرحزاد، جاده کاروان گذر عروسان، بیدستان، جاده آف‌رو ابراهیم زهرا، ریگ کله و کویر مرکزی اشاره کرد. 

اما از دیدنی های اطراف روستای مصر می‌توان به حال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروسی و رمل‌های ماسه‌ای اطراف روستا اشاره کرد. 

رمل‌ها،‌اصلی‌ترین جاذبه‌ کویر مصر هستند پشته‌ةای شنی از ماسه روان که تا پشت دیوار خانه‌های روستایی سرک کشیده‌اند تجربه تماشای وسعت زرد رنگ رمل‌ها در کویر مصر تجربه‌ به یادماندنی ترین چیزهایی خواهد بود که چشم هر انسانی با سفر به کویر مصر ایران می‌توان ببیند. 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار