حاشیه‌های سینما در اردیبهشت 93؛

تقاضای بازگشت روز ملی سینما به تقویم/ داوری لیلا حاتمی

اردیبهشت ماه سال جاری با درخواست های مدیران فرهنگی و سینمایی برای بازگشت روز ملی سینما به تقویم و تدارک برای برپایی جشن بزرگ سینما همراه بود.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، روز ملی سینما دو سال پیش از تقویم رسمی کشور حذف شد و در دولت قبل به تقویم بازنگشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهمرادی اول اردیبهشت ماه سال جاری درباره اینکه آیا "روز سینما" ممکن است دوباره به تقویم بازگردد اعلام کرد:«این موضوع مربوط به وزارت ارشاد، معاونت سینمایی و خانه سینماست که اگر آنها تصمیم بگیرند و درخواستی به شورای فرهنگ عمومی داده شود می‌توان آن را بررسی کرد و رییس هیات‌مدیره خانه سینما در پاسخ به این موضوع اعلام کرد: تقاضای رسمی‌مان را از همین تریبون برای بازگشت روز سینما به تقویم اعلام می‌کنیم.

حجت‌الله ایوبی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی خردادماه ۱۳۹۳ در نامه‌ای به دبیر شورای فرهنگ عمومی، از وی خواست تا بازگشت روز ملی سینما به تقویم رسمی کشور محقق شود و سپس علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد بر این موضوع تأکید ورزید تا سرانجام پس از گذشت کمتر از دو ماه از سخنان وزیر صبح یکشنبه، چهارم آبان ماه بر پایه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سینما رسما به تقویم کشور بازگردد. 

در ماه میانی فصل بهار، یکی از اتفاقات خوبی که برای سینما رخ داد این بود که «لیلا حاتمی»، بازیگر مطرح سینمای ایران به عنوان داور بخش رقابتی جشنواره فیلم کن معرفی شد.

سینما در هفته پایانی اردیبهشت ماه با برگزاری جشن کانون کارگردانان همراه بود. یکی از حواشی این جشن این بود که همه کسانی را که فکر می کردی جزء اهالی سینما نبودند در این مراسم حاضر بودند و با وجود اینکه دعوت نامه هایی را نیز برای خبرنگاران در نظر گرفتند اما برخی رسانه ها نیز در لیست این دعوت جایی نداشتند.

بنا بر این گزارش در این جشن از سه نسل از سینماگران؛ "خسرو سینایی" به عنوان نسل اول، "مجید مجیدی" به عنوان نسل دوم و "حمید نعمت‌الله" به عنوان کارگردان نسل سوم تقدیر شد و "مصطفی کیایی" کارگردان «خط ویژه» هم دیپلم خوش‌آمدگویی را به عنوان کارگردان جوان از "کمال تبریزی" دریافت کرد.

در روزهای پایانی اردیبهشت ماه بعد از انتخاب محمد بزرگ نیا به عنوان دبیر شانزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران طی حکمی از سوی او ، "مازیار میری "به عنوان مدیر اجرایی این رویداد سینمایی کشور معرفی شد.


انتهالی پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار