یزد؛

یخ بستن آب درون بطری می‌تواند سرطان‌زا باشد

با توسعه صنایع بسته بندی ،استفاده از بطری‌های ساخته شده از (pvc) یا پلی وینیل کلرایدو (pet) یا پلی اتیلن ترفتالات و ترکیباتی از این قبیل در صنایع غذایی افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یزد؛سید حمید رضا سبز کارشناس مواد خوراکی آشامیدنی معاونت غذا و دارو یزد گفت:در بسیاری از مغازه‌ها ، آب‌های معدنی در تابش مستقیم نور آفتاب جلو درب یا پشت شیشه مغازه قرار گرفته‌اند. در دمای بالا ، ورود ترکیبات دیواره بطری به داخل آب شدت بیشتری پیدا می‌کند و هرچه از زمان تولید آن بیشتر گذشته باشد، میزان بیشتری از این مواد که سرطانزا است، در آن حل خواهد شد.بنابراین توصیه می‌‍‌شود هنگام خرید آب معدنی، به تاریخ تولید و شرایط نگهداری آن در فروشگاه دقت کرده و آن را دور از آفتاب نگهداری کنید.

وی افزود:یکی دیگر از کارهای رایج بین مردم، استفاده مجدد از بطری‌ها است. از پر کردن مجدد بطری‌های آب معدنی با آب‌های شهری یا موادی که خواص اسیدی یا بازی دارند، مثل سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب میوه، مایع شربت و... که از نگهداری آنها در یخچال خودداری کنید، زیرا ترکیب این مواد با دیواره بطری واکنش‌هایی می‌دهد که خطر آفرین و سرطانزا است.

کارشناس مواد خوراکی آشامیدنی معاونت غذا و دارو یزد گفت: تابش مستقیم نور آفتاب نیز واکنش بین محتویات بطری، مثل آب، آب میوه، مایع شربت و... و دیواره آن را افزایش می‌دهد که این امر موجب انتقال ترکیبات دیواره بطری به درون مواد داخل آن و در نتیجه افت کیفیت و فساد مایعات می‌شود و استفاده از بطری‌ها فقط برای یکبار آن هم در دمای مناسب، مجاز است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.