آسیب‌شناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

کودکان و نوجوانان قربانیان بازیهای رایانه‌ای

یک آسیب‌شناسی گفت: خانواده‌ها در انتخاب نوع بازیها دقت و توجه داشته باشند و با نظارت غیر مستقیم خود آنها را کنترل کنند

جعفربای آسیب‌شناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران   با اشاره به تاثیر بازیهای رایانه‌ای بر کودکان و نوجوانان اظهار کرد: بازی یک امر ذاتی است و بازی کردن یک حق طبیعی برای انسانها به ویژه کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

وی افزود: در واقع بازی را می‌توان آموزه‌ای برای فراگرفتن مطالب ارزشمندی تلقی کرد که فرد در حین بازی مسائل فراوانی را فرا می‌گیرد تا در آینده از آنها برای موفقیت در زندگی استفاده کند.

بای افزود: فرد در بازی از حالت عادی خود خارج می‌شود و نقش مسئولیت‌پذیری و برخی تعهدات را برعهه گرفته تا بتواند با انجام دقیق مسئولیت خود در بازی برنده آن شود.

این آسیب‌شناس در ادامه تصریح کرد: امروزه بازیهای رایانه‌ای متاسفانه چنین فرصت همکاری و مشارکت با گروه همبازی را به فرد نمی‌دهند و بازی به صورت فردی انجام شده و امکان مشارکت و همکاری وجود ندارد اگر چه این مدل از بازیها برای خانواده‌های تک فرزندی پاسخ داده و آنان را در شرایط مطلوب و مناسب سرگرم کرده است اما بازیهای رایانه‌ای درشیوه اجرا و نحوه بازی و در محتوا با مشکلات خاصی مواجه است.

وی در ادامه تاکید کرد:امروزه متاسفانه بازیهای رایانه‌ای گرایش شدیدی به ابراز خشونت دارد و فرد در حین بازی روشهای سرقت و شیوه‌های آدم‌کشی را تجربه می‌کند و از ارزشها و فرهنگ اصیل جامعه خود دور می‌شود و با انجام این گونه بازیها باعث نابودی و تخریب آنها می ‌شود.

بای گفت: یادگیری بازیهای رایانه‌ای بر پایه‌های اصولی و منطقی استوار نیست و باعث اختلال در روند جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان می‌شود.

این اسیب‌شناس تاکید کرد: بازیهای رایانه‌ای تعامل و همکاری مشارکت و مسئولیت‌پذیری را از بین برده و باعث عدم شکوفایی خلاقیت و نوآوری در کودکان و نوجوانان می‌شود.

وی بیان کرد: امروزه باید خانواده‌ها برای انتخاب نوع بازیها توجه و دقت فوق‌العاده داشته باشند و فرزندان را در خلوت خود برای انجام هر نوع بازی تنها نگذارند و با نظارت غیر مستقیم خود آنها را کنترل کنند.

بای با اشاره به خلاقیت و نوآوری جوانان ایرانی بیان کرد که علاقمندان به این حوزه با خلاقیت و ابتکار بازیهای سنتی، بومی و محلی را به صورت بازیهای رایانه‌ای طراحی کرده و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند.

وی در پایان گفت: خانواده و مدرسه با نظارت مستقیم یا کنترل غیر مستقیم بازیهای کودکان و نوجوانان نقش مهم را در کنترل خشم آنها برعهده دارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار