مزیت‌های رقابتی بی‌شمار در "منطقه آزاد ارس"

مزیت‌های رقابتی سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ارس عبارت هستند از منابع انسانی، قیمت انرژی ارزان، امنیت سرمایه‌گذاری، انبارداری ارزان، زمین، معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای ورود کالای تولیدشده در منطقه به سایر نقاط ایران که بر اساس قانون ارزش افزوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،ارس بزرگترین منطقه آزاد ایران در شمال غربی کشور و  محصور توسط کوه ها ودشت های بسیاری است که در 133 کیلومتری شمال غرب تبریز که خود از قطب های علمی - صنعتی کشور به شمار میرود واقع شده است .امتداد کوه های البرز ومجاورت با رود مرزی ارس و بهره مندی از طبیعت بکر جنگل های ارسباران و منطقه حفاظت شده کیامکی به ویژگی های منحصر بفرد این منطقه افزوده است.

شهر جلفا مرکزیت این منطقه را تشکیل می دهد که یکی از شهرستان های 19گانه استان آذربایجان شرقی است. شهرستان جلفا با 1718 کیلومتر مربع مساحت 7/3 درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است. و دارای دو بخش مرکزی و سیه رود، 3شهر (جلفا، هادیشهر و سیه رود) و 5 دهستان است.

به لحاظ تاریخی این منطقه سابقه تجاری و صنعتی قابل توجهی دارد. شاه عباس صفوی با مشاهده تخصص و استعداد ابریشم بافان جلفا دستور داد نزدیک به 3هزار نفر از ابریشم بافان این شهر به اصفهان کوچ داده شوند تا پایتخت صفویه از رونق تولید و اقتصاد آن بهره مند شود.

مظفرالدین شاه قاجار بندر جلفا را برای سفر به اروپا که نزدیک ترین مسیر به آن بود، برگزید و گمرک جلفا نیز به لحاظ موقعیت ویژه و استراتژیک خود قدمتی 100 ساله دارد.
 
مزیت های رقابتی سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس عبارت اند از منابع انسانی،قیمت انرژی ارزان،امنیت سرمایه گذاری،انبارداری ارزان،زمین،معافیت از پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات،معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای ورود کالای تولید شده در منطقه به سایر نقاط ایران بر اساس قانون ارزش افزوده است.

سرمایه گذاری در این منطق آزاد مزایای گمرکی سرمایه گذاری شامل کاهش سود بازرگانی تا سقف 15 درصد ارزش سیف کالایی که به صورت تجاری از طریق مناطق آزاد تجاری_صنعتی به سرزمین اصلی وارد می شود،افزایش میزان واردات کالای وارده به مناطق تا سقف 300000000 دلار،تشریفات ارزیابی و ترخیص در حداقل زمان،امکان ورود کالا از طریق ترانزیت خارجی،داخلی و ...،امکان حمل کالا با قطار و ارتباط با خطوط خارج از کشور،قبول ضمانت نامه برای ترخیص کالا از منطقه،تفکیک قبض انبارهای ترخیصی،موافقت با صاحبان کالا جهت ورود و صدور کالاهای واحدهای تولیدی در داخل منطقه،موافقت یا ترخیص کالاهای یکنواخت روی کامیون در حداقل زمان ممکن،صدور قبض انبار قابل معامله بنا به درخواست صاحبان کالا،توقف کالای موجود در اماکن گمرکی منطقه آزاد تا دو برابر مدت زمان پیش بینی شده برای گمرکات سرزمین اصلی،در ضمن برای کالاهای تولیدی مدت زمان توقف محدود نیست.

مزایای قانونی سرمایه گذاری در این منطقه شامل برخورداری از مزیت قانون ارزش افزوده،معافیت های مالیاتی 20 ساله از تاریخ بهره برداری برای انواع فعالیت های اقتصادی،معافیت از عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات،امکان صدور کالای تولید شده به خارج از کشور با کمترین تشریفات،آزادی ورود هر نوع کالا به استثنای کالاهای مغایر با شرع اسلام،تضمین سرمایه گذاران خارجی در برابر تملک و ملی شدن،امکان هرگونه فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاران خارجی،ثبت شرکت ها توسط خود سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس،امکان سرمایه گذاری 100 درصد خارجی بدون مشارکت ایرانی،عدم نیاز به تحصیل روادید برای ورود و خروج اتباع خارجی،امکان استفاده از متخصصین خارجی،صدور پروانه اشتغال برای اتباع خارجی توسط سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس است.

بر اساس قانون ارزش افزوده در مناطق آزاد کشور حقوق ورودی قطعات و مواد خارجی بکار رفته در کالاهای تولید یا پردازش شده در مناطق آزاد تجاری – صنعتی هنگام ورود به سرزمین اصلی به میزان درصد ارزش افزوده که توسط کمیسیون ارزش افزوده تعیین می شود کسر و مابقی اخذ خواهد گردید. و چنانچه مواد اولیه و قطعات خارجی بکار رفته در کالاهای تولید یا پردازش شده در مناطق پیش از انجام فرآیند تولید ، ترخیص گردیده و مراتب در مجوز کمیسیون ارزش افزوده لحاظ گردیده باشد، با رعایت مهلت مقرر در ماده 135 قانون امورگمرکی (حداکثر ظرف مدت شش ماه از صدور سند ترخیص مواد اولیه) به هنگام ورود کالای تولید شده به سرزمین اصلی، مبلغی معادل درصد ارزش افزوده از حقوق پرداخت شده ورودی با رعایت مقررات مربوطه قابل استرداد خواهد بود. 

تبدیل منطقه به قطب علمی در سطح بین المللی و آزمایشگاه بهره گیری مناسب از قابلیت ها و مزیت های سرزمین اصلی بر پایه دانش به منظور افزایش تولید ناخالص ملی،فراهم سازی امکانات ورزشی،آموزشی_تفریحی و درمانی با نگاه فرا ملی،جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در زمینه های صنعتی و معدنی،کشاورزی،مسکن و...،بهره گیری مناسب از ترانزیتی کشور در دالان های ارتباطی شرقی_غربی و شمالی_ جنوبی با رعایت اصول توسعه پایدار و حفظ محیط زیست.

منطقه آزاد ارس به پشتوانه مناطق ارزشمند اکولوژیکی حفاظت شده،اقلیم مناسب،منابع غنی آب، ذخیره گاه های بین المللی جنگلی، محیط زیست مطلوب و قابلیت های توسعه گردشگری در زمینه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و ورزشی به یک منطقه بین الملل گردشگری، تفریحی، سلامتی و درمانی تبدیل شده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: سفر ، طبیعت ، مناطق ، ازاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار