شیراز؛

آشنایی با غارهای معروف فارس

غار و تنديس شاپور اول در کازرون، غار سنگ شکنان در جهرم و غار ضحاک در ارسنجان نه تنها در ایران که از شهرت جهانی نیز برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ غار و تنديس شاپور اول در کازرون بزرگترين تنديس سنگي ايران باستان

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: یکی از غارهای معروف در استان فارس غار شاپور است .

بهادری پور افزود: در 6 كيلومتري شمال شهر بيشاپور، در سمت چپ و در ارتفاع 800 متري بر سينه كوه شمالي، غار نسبتاً بزرگي وجود دارد كه به دليل وجود تنديس سنگي شاپور اول ساساني درون آن به اين نام معروف شده است.

وی ادامه داد: در ابتداي غار، تنديس عظيم شاپور اول، به ارتفاع 7 متر، عرض شانه 2 متر و وزن تقريبي 30 تن قرار گرفته است. اين اثر كه از شاهكارهاي هنر ساساني است از ستون سنگي تراشيده شده و بزرگترين تنديس سنگي ايران باستان به شمار می رود.

غار سنگ شکنان جهرم بزرگ ترین غار دست ساز جهان

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: غار سنگ شکنان از دیگر غارهای استان فارس است که به عنوان بزرگ ترین غار دست ساز جهان به شمار می رود.

بهادری پور با اشاره به اینکه معماران و حجاران از سنگ های کوه های جنوب شرقی جهرم آثاری بدیع و گران بها به یادگار گذاشته اند افزود: ستون های سنگی غار به شکلی کاملاً مهندسی سقف را نگه داشته است که نشان از توان بالای استادان و حجاران جهرمی در مهندسی معدن سده های پیشین دارد.

غار ضحاک ارسنجان

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: غار ضحاک نیز از مكانهای طبیعی و اماکن بسیار زیبایی است که دستیابی به آن جز با وسایل مجهز به کوهنوردی و غارپیمایی به آسانی امكانپذير نخواهد بود.

بهادری پور ادامه داد: روایتهای گوناگوني درباره این غار گفته شده است؛ مانند زندانی شدن ضحاک به دست فریدون، پيش از بردن ضحاک به کوه دماوند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: آشنایی ، غار ، معروف ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.