باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

آشنایی با روش‌های مدیریت دفع طلای کثیف در ایران

زباله‌ طلای کثیفی است که اگر در سیستم مدیریت پسماند شهری بهینه استفاده نشود منجر به آلودگی خاک و سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران زباله‌طلای کثیفی است که اگر از آن در سیستم مدیریت پسماند استفاده بهینه نشود بر اثر انباشت آن در دل طبیعت، آلودگی خاک و سفره‌های آب زیرزمینی به وجود می‌آید و این مسئله زمانی وحشتناک‌تر می‌شود که زباله‌های موجود در نزدیکی دریا یا رودخانه باشند و شیرابه آن‌ها به این منابع ارزشمند طبیعی وارد شود و این مسئله در حالی است که متأسفانه جهان و کشور ایران با بحران جدی کم‌آبی مواجه است.

** زباله و اجزای تشکیل دهنده آن

به کلیه مواد زائد جامد دور ریختنی (فسادپذیر و فسادناپذیر) زباله گفته می‌شود که در منازل، مراکز تهیه و توزیع و فروش مواد غذایی، مؤسسات صنعتی، تجاری و کشاورزی ایجاد می‌شود.

همچنین پس‌ماند مواد غذایی، آشغال (قابل احتراق و غیرقابل احتراق) از جمله اجزای تشکیل دهنده زباله هستند.

** انواع زباله

زباله‌های هسته‌ای، بیمارستانی، شهری و اتمی برخی از انواع زباله هستند که رفع دفع هر گروه از این زباله‌ها به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

** روش‌های دفن زباله در خارج از ایران

در انگلستان متداول‌ترین روش دفع زباله، دفن، سوزاندن و یا جذب بدون اکسیژن است که دفن زباله به دو روش تقلیل و پراکنده‌سازی و دفن محفوظ انجام می‌پذیرد، اما در بسیاری از کشورها زمین مناسب جهت دفن وجود ندارد و بنابر این عمل دفن بسیار نادر اتفاق می‌افتد برای مثال ژاپن بسیاری از زباله‌های کشور را به وسیله سوزاندن معدون می‌کنند.

** روش‌های دفع زباله در ایران 

1- اولین روش دفع زباله در ایران تل‌انبار کردن آن‌ها است که در این روش زباله‌ها در مناطق دارای زمین پست تل‌انبار می‌شوند که بخشی از این کار برای بازیافت زمین است و بخشی دیگر و البته قسمت عمده‌ی آن به عنوان روشی برای دفع زباله‌های خشک است و از معایب این روش این است که زباله‌ها در معر حمله مگس‌ها و موش‌ها قرار می‌گیرند و منبع اصلی ایجاد بوهای نامطبوع و مزاحم و مناظرناپسند می‌شود.

این روش دفع زباله را کمیته (who) در سال 1967 به عنوان غیربهداشتی‌ترین روش دفع زباله اعلام کرد.

2- روش خندق یکی دیگر از روش‌های دفع زباله در زمین‌هایی است که شیب ملایم در آن مکان وجود داشته باشد.

3- روش سوزاندن زباله که زباله‌ها را می‌توان به وسیله آتش زدن یا سوزاندن دفع بهداشتی کرد این روش می‌تواند مکان‌هایی که زمین مناسب در دسترس نباشد مورد استفاده قرار گیرد.

4- در اردوگاه‌های کوچک و مناسب، گودالی به پهنای 5/1 متر و ژرفای 2 متر کنده می‌شود و در پایان هر روز روی زباله‌ها را با 20 تا 30 سانتی‌متر خاک می‌پوشانند که به این روش دفع دفن زباله گفته می‌شود.

و اما آخرین روش و متأسفانه اشتباه‌ترین روش چاله‌های گود در مناطق روستایی کشورهای رو به پیشرفت که دستگاهی برای گرد‌آوری و دفع زباله وجود ندارد زباله‌ها در پیرامون منازل مسکونی در چاله‌هایی دفن که البته گاهی پراکنده و موجب آلودگی شدید خاک و محله‌ها می‌شود.

و در آخر از مردم فهیم و مسئولان محترم درخواست داریم که علاوه بر رعایت موازین بهداشت فردی به حفظ بهداشت محیط پیرامون خود نیز توجه لازم را داشته باشند زیرا در صورت عدم رعایت این نکته مهم سلامت خود و سایرین در جامعه به خطر خواهد افتاد بنابر این مسئله دفع زباله از راه‌های صحیح را به طور جد در دستور کار خود قرار دهید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار