معروفترین زوج‌های بازیگری در نقش كاراكتر‌های نمایشی یك مسابقه تلویزیونی چه كسانی بودند؟

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، مجموعه تلویزیونی "هوشیار و بیدار" كه با اجرای موفق مرحوم "محسن یوسف بیگ" و "علیرضا خمسه" به خوبی توانست در دل مخاطبان جا باز كنند و یكی از معروف‌ترین زوج‌های دهه 60 بازیگری در تلویزیون شوند و یكی از پربیننده‌ترین برنامه‌های ویژه كودك و نوجوان محسوب می‌شد. 

این اثر نمایشی با حضور دو بازیگر خوش‌قریحه در نقش كاراكترهای نمایشی یك مسابقه تلویزیونی مختص كودكان و نوجوانان،‌ پرسش‌هایی را برای شركت‌كنندگان طرح می‌كردند و در واقع هنر بازیگری را در تعامل مطالعات علمی كتاب‌های درسی قرار داده و با این رویكرد یك مسابقه علمی را از حالت خشك و صرفا تئوری خارج كرده و جذابیتی خاص به آن دادند. 

"كار و اندیشه" نیز مجموعه دیگری با ساختاری متفاوت بود كه توسط عروسكی انیمیشنی مطالب آموزنده‌ای را به مخاطبان كودك انتقال می‌داد. 

در این میان تكنیك مجموعه كه در آن مقطع برای مخاطب تلویزیونی تازگی داشت همراه با این دو عروسك هوشمند كه فرمول علمی و جدیدی برای موفقیت ارائه می‌دادند در جذابیت آن تأثیر بسزایی داشت. 


پس از آن عروسك‌های "چاق و لاغر" با تكیه بر الگوی تضاد اولیه كه عرسك چاق خنگ و كتك‌خور و عروسك لاغر به تصور خودش باهوش و البته هر دو به اصطلاح كله‌پوك و بدشانس بودند نیز شكل گرفتند. 
در آن زمان این كارتون علاوه بر اینكه مخاطبان را مجذوب خود می‌كرد، حس ترس را هم تا دقایق پایانی برنامه در دل بینندگان نهادینه می‌كرد. 

"چاق و لاغر" دو كارگاه در انجام مأموریت بودند كه موقعیت‌های طنزی را برای كودكان ایجاد می‌كردند. 

"النگ و دولنگ" شباهت ظاهری به شخصیت‌های "چاق و لاغر" داشتند اما این مجموعه برای اینكه تكرار تجربه‌های قبل نباشد ساختاری جدید را وارد كاركرد و صدایی خارج از قابی با این دو كاراكتر حرف می‌زد و كارهای اشتباه را به آنها گوشزد و راهنمایی می‌كرد و این صدا توانست هویتی مستقل یابد و چه جذابیت و پیام‌رسانی را به شیوه‌ای جدید تأمین كند. 

با یادآوری خاطرات خاطرات گذشته تنها این سؤال در ذهن ایجاد می‌شود كه مخاطبان كودك و نوجوان امروز چه اندوخته‌ای به عنوان خاطره در بزرگسالی دارند؟ 

آیا مجموعه‌ای داستانی و برنامه‌های تولید داخلی امروز كه به حضور خاله‌ها و عموها محدود شده و شخصیت‌های عروسكی كه همچنان وامدار كلاه قرمزی دهه 60 هستند این سؤال در ذهن آدمی مبتلا می‌شود كه آیا در چند سال آینده كودكان امروز با خاطرات گذشته‌شان لبخندی بر روی لبانشان نقش می‌بندد؟ 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار