کشف هزارتوی تاریخ در منطقه 11 تهران؛

تهرانگردی در احوالات مشاهیر ایران زمین در موزه ثبت احوال

یکی از رسوم کشورداری در هر مملکتی، نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارک آن کشور است. در ایران نیز این رسم قدیمی و از سال ‎ ها پیش مورد اجرا بوده و آثاری که از آرشیوهای سلطنتی ایران در بابل، اکباتان، شوش و دیگر شهرهای ایرانی به دست آمده نشان می ‎ دهد ایرانی ‎ها از همان گذشته های دور به فکر نگهداری اسناد و مدارک هویتی بوده ‏اند. اسناد هویتی هر کشور نشان دهنده فرهنگ و هویت مردم آن کشور بوده و یکی از راه ‎ های انتقال این هوی...

به گزارش حوزه شهری باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 11، ساختمان گنجینه اسناد هویتی مفاخر کشور (موزه ثبت احوال) همزمان با انقراض سلسله قاجار و شروع حکومت پهلوی اول در محله حسن آباد در دو طبقه و به مساحت 780 مترمربع  ساخته شد. آنگونه که در سند رسمی ملک به ثبت رسیده، گنجینه اسناد هویتی مفاخر کشور، یک باب عمارت مشتمل بر اندرونی و بیرونی و باغ بنمره سه هزار و یکصد و شصت و دو واقع در طهران ناحیه 3 حسن آباد خیابان سپه روبروی باستیون انتقالی از صمت الملوک خانم و قمر خانم مبشر و عزت خانم مبشر و احمد میرزا دولتشاهی و محمد علی میرزا دولتشاهی قیم عباس میرزا صغیر بوده که در سال 1313 هجری شمسی به نام اداره احصاییه و سجل احوال ثبت شده است.

این ساختمان دارای دو ایوان سراسری بوده که در دو ضلع شرقی و غربی ساختمان امتداد یافته و ستون‎های آن یادآور معماری قبل از اسلام و تلفیق آن با طرح‎های معماری نوین است و آنچه در این بنا بیش از همه چشم نوازی می‎کند نوع پوشش فوقانی بام ساختمان، شیروانی و سقف زیرزمین است که از جنس آجر بوده و در شکل‎ها و فرم‎های مختلف جنبه تزیینی به بنا بخشیده است. گچبری‎های  بکار رفته در بخش‎های داخلی و خارجی، کاشی کاری طبقه زیرین و سنگ‎های حکاکی بکار رفته در قسمت بیرونی ساختمان، از دیگر جنبه‎های هنری و تزیینی موزه ثبت احوال به شمار می‎آید.

نخستین سند سجلی متعلق به خانم فاطمه ایرانی که در سال 1297 در محله سنگلج تهران به دنیا آمده است نیز در این موزه نگهداری می‎شود.

علاقمندان برای بازدید از گنجینه اسناد هویتی مفاخر و مشاهیر کشور می‌توانند هر روز از ساعت 9 تا 15 به نشانی خیابان امام خمینی (ره)، بعد از میدان حسن آباد، شماره 184 و 186 مراجعه کنند.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: منطقه 11 ، گنجینه ، حکومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار