یک روانپزشک گفت: هیجان و بحران‌های هیجانی غیر قابل کنترل باعث نابودی قدرت تفکر و عدم تصمیم گیری صحیح افراد در موقعیت‌های مختلف می‌شود.

امیر حسین جلالی روانپزشک در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در رابطه با کنترل هیجان و بحران در زندگی اظهار کرد: به طور معمول ما انسان‌ها دچار هیجان‌های نرمالی هستیم به عنوان نمونه تمام هیجان‌هایی که می‌توانند به شکل غیر نرمال تجربه شوندتا یک حدی کاملا نرمال است و در جهت تداوم سلامت روانی ما به کار می آیند. به عنوان مثال هیجان ترس، ما را از خطرها آگاه می‌کند و هیجان خشم، کمک می‌کند تا برای مقابله با وضعیت‌هایی که برای ما خطرناک هستند آمادگی پیدا کنیم.

وی گفت: در حین بروز این هیجانات درواقع تغییراتی در بدن اتفاق می‌افتد که آن تغییرات در این جهت است که مجموعا بدن و سیستم روانی‌ ما دربرابر تحدید کننده‌های درونی و بیرونی مورد مراقبت قرار بگیرند.

همین‌طور مثلا هیجانی مثل غم که می‌تواند تبدیل به افسردگی شود و می‌تواند به شکل یک وضعیت بیمارگونه تجربه شود، به خودی خود یک هیجان نرمال است.

جلالی اظهار داشت: هر انسانی باید این ظرفیت را داشته باشد که بعد از ، از دست‌ دادن چیزی یا کسی و یا موقعیتی غمگین شود و همین غم به ما کمک می کند تا با واقعیت از دست دادن رو به رو شویم و خوب رو به رو شدن گام‌اول برای کنار آمدن است.

روانپزشک افزود: معمولا بین هیجان و فکر کردن یک رابطه وجود دارد،‌معمولا وقتی که سطح هیجانات ما در یک حد معقولی قرار دارد ما قدرت فکر کردن داریم، و می‌توانیم با انتخاب راه‌حل مناسب هیجان ایجاد شده را کاهش دهیم.

جلالی در ادامه بیان داشت: بحران زمانی اتفاق می‌افتد که میزان هیجان در فرد به حدی افزایش یابد که مدیریت آن از اختیار فرد خارج شده در این حالت فرد قدرت فکر کردن و تفکر خود را از دست می‌دهد.

فرد توانایی تصمیم گیری صحیح برای موقعیت‌های مختلف هیجانی را که برایش پیش آمده است را ندارد و در چنین حالتی است که نه تنها هیجان حل نمی‌شود بلکه منحصر به انجام اعمالی یا رفتارهایی بدون فکر است که وضعیت فرد را بحرانی‌تر و شدت تنش موجود در فرد را افزایش می‌دهد.

وی افزود: عوامل متعددی باعث ایجاد هیجان و بحران در افراد می‌شوند که عبارتند از عوامل روانشناختی زیستی فردی که به ویژگی‌های شخصی افراد بر می‌گردد و دیگری عوامل اجتماعی و فرهنگی زیست محیطی که همان وقایع و اتفاقات بیرونی و محیطی است که فرد را دچار هیجان و بحران می‌کنند.

این روانپزشک در پایان با اشاره به تاثیر ورزش در کاهش هیجانات و بحران های هیجانی تاکید کرد: طبعا راه کاهش هیجان و بحران این است که افرادی که دچار هیجانات غیر قابل کنترل هستند و هیجان آن‌ها به مرحله‌ بحرانی رسیده است باید به روانشناس،روانپزشک و یا مشاور مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند.

انتهای پیام/
برچسب ها: هیجان ، کنترل ، روانشناس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.