گزارش/

گردشگری حلال راهکاری برای جذب مسافر مسلمان در ايران

گردشگري اسلامي با در اختيار داشتن 10 درصد از ميزان كل گردشگري دنيا همچنان در حال رشد است و انتظار مي رود در سال جديد ميلادي اين رقم به 20 درصد علل خصوص براي كشورهاي آسيايي پيش رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری حلال را محصول جدیدی از صنعت گردشگری دانسته که برنامه های تفریحی و گردشگری ویژه ای را برای مسلمانان تدارک می بیند. به این معنا که مسلمانان از هر کشوری که باشند مایلند در برنامه های تفریحی و سفرهای خود به آداب شرعی عمل کنند.

 به عنوان مثال از غذای حلال رستوران ها استفاده کرده و یا در هتل هایی که مشروبات الکلی سرو نمی کنند اقامت کنند. همچنین برای زنان و مردان استخرهای شنای جداگانه در نظر گرفته شود و در طول سفر اوقات شرعی اعلام و برای آن برنامه ریزی شود. ضمن آنکه بیشتر این گردشگران مسلمان مایلند در برنامه سفر خود بازدید از اماکن مذهبی نیز وجود داشته باشد.

گردشگری اسلامی درحدود 10 درصد از کل بازار گردشگری جهانی را دراختیار دارد ولی با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است. انتظار میرود که گردشگر خاورمیانه و کشورهای اسلامی در سال جدید میلادی – 2015 – به میزان 20 درصد افزایش یابد.

 اين نكته قابل ذكر است بر اساس بررسی‌های انجام شده، منطقه آسیا پتانسیل زیادی برای گردشگری حلال دارد، بنابراین هتل‌های بین‌المللی زیادی در کشورهای این منطقه دایر شده است که شئون اسلامی مانند ذبح شرعی، ارائه غذاهای حلال و جدایی قسمت‌های ورزشی و رفاهی مخصوص بانوان و آقایان رعایت می‌شود و نمای مناسب با ادیان مختلف در طبقات اینگونه هتل‌ها بنا شده است.

رونق گردشگری حلال در ایران با وجود رعايت اصول حلال را در همه جای کشور می تواند به این معنا باشد که در این حوزه باید اطلاع رسانی شود.یعنی در بازارهایی که برند گردشگری حلال برای گردشگران آنها مهم است تبلیغات وسیعی درباره رعایت اصول حلال در ایران انجام شود.

از آنجایی که رویکرد ایران در صنعت گردشگری، فرهنگی و مذهبی است، می‌توان با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و دراز مدت در زمینه راه اندازی تورهای گردشگری خانوادگی اسلامی به موفقیت‌های زیادی دست یافت. هم‌اکنون نیز شمار ورود گردشگران مذهبی به ایران‌رقم مناسبی دارد به ‌گونه‌ای که ۳۰ درصد گردشگران ورودی به ایران را گردشگران مذهبی تشکیل می‌دهند. بنابراین برای جلب بیشتر گردشگران مذهبی باید دست به اقداماتی زد.

سازمان حج و زیارت نيز به عنوان یکی از سازمان‌های مهم متولی گردشگری مذهبی در کشور، عهده‌دار یکی از انواع گردشگری است که نقش عمده‌ای را در زندگی اجتماعی ایرانیان و کشورهای اسلامی ایفا می‌کند بنابراین کسانی که می خواهند گردش حلال داشته باشند به صورت کاملا بدیهی می دانند که با هماهنگی این سازمان ها می توانند چنین مسافرت هایی را تجربه کنند.

براي كسب سهمي از درآمدها اين حوزه كشورهاي مختلف و حتي غير مسلمان  تلاش هايي دارند.کشورهایی مانند مالزی و ترکیه که در ورود انواع گردشگر به خصوص گردشگران مذهبی یا مسلمان پیشرو هستند، ترتیبی اتخاذ کرده اند تا با جذب گردشگران مسلمان، این بخش از صنعت گردشگری کشور خود یعنی گردشگری حلال را نیز رونق دهند به همین دلیل در کنار انواع فرصت هایی که برای جذب توریسم داخلی تدارک دیده اند امکاناتی را نیز برای استفاده گردشگران مسلمان فراهم کرده اند.

حتی یک شرکت سنگاپوری در راستای توسعه گردشگری حلال اقدام به ارائه گواهینامه ویژه سرو غذای حلال و ارائه امکانات اقامتی ویژه مسلمان به رستوران ها و هتل های این کشور کرده است.

فرانسه از دیگر کشورهایی است که با وجود قرار داشتن در صدر کشورهای توریست‌پذیر، توسعه گردشگری حلال را به‌عنوان یکی از سیاست‌های خود قرار داده است؛  به این امید که بتواند علاقه‌مندان  را از سفر به ترکیه،  مالزی و سایر مقاصد شناخته شده حلال به این کشور بکشاند و شاهد آن راه‌اندازی 24 نمایندگی گردشگری حلال در این کشور است که به خانواده‌های مسلمان پیشنهاد شرکت در تورهای حلال را می‌دهند.

ژاپنی‌ها هم از قافله عقب نمانده اند و با تمهیدات وي‍ژه در کنار آموزش و تهیه جزوه‌ها و کتابچه‌های راهنما توانسته‌اند تنها در سال 2013 به میزان 37 درصد رشد گردشگران را از کشورهای مسلمانی نظیر مالزی و اندونزی داشته باشند.

مروری بر مجموعه عملکرد نهادهای متولی و سیاستگذاران نشان از آن دارد که برنامه‌ جامع و مشخصی درباره گردشگری حلال نه در گذشته و نه در حال وجود ندارد،‌ در حالی که چندی پیش از منطقه آزاد کیش به‌عنوان منطقه‌ای نمونه برای توسعه این شيوه نام برده شد اما اتفاق مشخصي براي آن نيفتاد.

چنين رويه هاي نامنظمي از نبود يك نقشه راه مشخص در اين حوزه نشات مي گيرد و ما تنها با از دست دادن زمان،آن هم در شرايطي كه رقباي جهاني هر كدام با برنامه هاي دقيق و انگيزه بالا سهم بيشتري از اين كيك را نصييب خود مي كنند،ما را از اين منبع مطمئن درآمدي دور مي شويم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یونس
۱۳:۳۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
آدرس تشکل شما کجاست
آخرین اخبار